Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

3 Social Media Marketing tips die u beter kunt negeren

Social Media Marketing tipsEen groot aantal Twitter volgers, Facebook Fans en LinkedIn contacten maken iemand nog geen expert. Toch laten we ons vaak op het verkeerde been zetten. Natuurlijk, de manier waarop een beslissing tegenwoordig tot stand komt, is anders dan vijf jaar geleden. Het internet speelt daarin een onmiskenbaar grote rol. En Social Media werkt daarin als een krachtige katalysator. Maar er zijn veel belangrijke feiten die over het hoofd worden gezien.

Er zijn minstens 3 Social Media Marketing ‘tips’ die u beter kunt negeren.

Tip #1: ‘Engagement’ is het hoogste doel

Veel ‘goeroes’ vinden het geweldig om algemene adviezen te geven: “Wees menselijk”, “Zoek de verbinding met klanten” of “Zorg voor geweldige content”. En wanneer u om uitleg vraagt, verwijzen ze vaak naar interactie op Twitter, Facebook of via blogs. Betrokkenheid en interactie via Social Media wordt ook wel ‘Engagement’ genoemd. Sommige mensen wekken de indruk dat dit het hoogste doel moet zijn. Daarmee wordt de 1 procent regel volledig genegeerd.

Deze bekende regel op internet stelt dat de meeste mensen (90%) informatie consumeren (lezen of bekijken), terwijl slechts enkele mensen zullen reageren (9%) of informatie creëren (1%).

Deze verhouding verschilt per branche. In sommige sectoren zijn mensen zijn heel erg actief in het creëren van content en laten ze veel reacties achter. Denk aan de autobranche, met liefhebbers van automerken zoals BMW.

Maar het gros van de mensen is gewoon passief.

Dat betekent in de praktijk dat u zelden reacties krijgt op een blog of update. En dat is prima. Want reacties van anderen zorgen niet voor meer omzet of lagere kosten. ‘Engagement’ is dus nooit het hoogste doel van een Social Media strategie.

Tip #2: Wees actief op elk populair medium

Gebruik maken van Social Media kost tijd en geld. Social Media is dus niet gratis. Het vraagt veel middelen om het goed in te zetten. Zo zijn veel zakelijke blogs ronduit slecht opgezet. Dat is met veel online nieuwsbrieven trouwens niet veel beter. In plaats van veel tijd en energie te steken in meerdere Twitter- of Facebook accounts, kunt u zich beter toeleggen op het creëren van inhoud met toegevoegde waarde. Als de aangeboden informatie écht goed is, dan verspreiden anderen het wel voor u.

Anders gezegd: verdiep u eerst in de ideale klant. Ontwikkel daarvoor content die waarde toevoegt en kies dan pas de juiste Social Media kanalen waarop u actief wilt zijn.

Tip #3: Alles draait om Facebook Marketing

Het lijkt soms alsof de geschiedenis zich herhaalt. Houd daarom het volgende in gedachten:

In de jaren ’90 spendeerde America Online (AOL) meer dan 300 miljoen dollar in het versturen van CD’s. Volgens de toenmalige marketingmanager Jan Brandt:

At one point, 50% of the CD’s produced worldwide had an AOL logo on it. We were logging in new subscribers at the rate of one every six seconds.

Binnen tien jaar kreeg AOL meer dan 25 miljoen klanten, een ongelofelijk aantal in die periode. AOL was het meest bekende bedrijf ter wereld. En AOL ging op zoek naar nieuwe mogelijkheden om potentiële klanten te bereiken. Zo konden bedrijven hun eigen AOL pagina’s maken.

Maar AOL raakte uit de gratie (zoals elk Social Media platform na verloop van tijd). Enorme marketing investeringen gingen verloren, omdat AOL een gesloten systeem was. Alle data en gebruikersgegevens waren eigendom van AOL – niet van de bedrijven met hun eigen pagina.

Vandaag de dag zien we iets soortgelijks met Facebook. We hebben het over ‘Likes’ en ‘Fans’. Bedrijven promoten hun Facebook pagina’s waar dat maar mogelijk is. Alleen… er is een probleem.

Facebook begint met advertentie tarieven om Fans te kunnen bereiken. Volgens de NY Observer:

“Facebook acknowledged it as recently as last week: messages now reach, on average, just 15 percent of an account’s fans. In a wonderful coincidence, Facebook has rolled out a solution for this problem: Pay them for better access.” “As their advertising head, Gokul Rajaram, explained, if you want to speak to the other 80 to 85 percent of people who signed up to hear from you, “sponsoring posts is important.”

Ja, u leest het goed. Gemiddeld bereiken bedrijven slechts 15% van hun Fans. Dus als u de resterende 85% wilt bereiken (die mensen waar u al tijd, energie en geld in heeft gestoken) – moet u opnieuw betalen.

Dat gaat niet echt de goede kant op, toch?

Natuurlijk, meer website bezoekers dankzij Facebook is geweldig. En meer online bekendheid en interactie zijn ook goed. Maar ga niet veel investeren in een gesloten systeem waarover u geen controle hebt.

Dus als u meer publiciteit en bekendheid wilt genereren, focus dan niet op aantallen Fans en Likes. Dat zijn getallen waar u weinig aan heeft. Het is beter om te kijken naar uw website statistieken, zoals het aantal bezoekers, de meest bezochte pagina’s, de bezoektijd en eventuele conversie. En als het gaat om Sales doelstellingen, is e-mail marketing een beter instrument dan Facebook.

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Sietze Rozema zegt:

    Mbt tip 3 is er volgens mij door andere ‘online-kenners’ en Facebook zelf aangegeven (ondanks de bron NY observer) dat de genoemde 15% bereik in zijn geheel niet juist is. Wie spreekt nu de waarheid?

    • Dag Sietze, bedankt voor je reactie. Goede vraag die ik mijzelf ook regelmatig stel.

      Als het voor mij onduidelijk is wie de waarheid spreekt, probeer ik mijzelf altijd af te vragen: welk belang speelt hier een (grote) rol? Als ik dan naar Facebook kijk, zou ik dus niet laten weten dat een laag percentage Fans ooit terug komt op een fanpage. Of daar in ieder geval heel onduidelijk (niet transparant) over doen. Datzelfde geldt voor sommige ‘online-kenners’ die er een (commercieel) belang bij hebben om Facebook marketing zo belangrijk mogelijk te maken. De NY Observer heeft zo’n belang in ieder geval niet en dus hecht ik daar meer waarde aan c.q. vind ik betrouwbaarder / meer objectief.