Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media Strategie voor B2B – Evaluatie

Wie A zegt, moet ook B zeggen. Als uw organisatie éénmaal is gestart met de conversatie met klanten en prospects, dan kan zij daar niet ineens mee op te houden. Wat dat betreft is Social Media geen project of campagne, maar ongoing business. Alleen, hoe weet u of u op de juiste weg zit? Door regelmatig het effect van uw strategie te evalueren. In dit artikel staan een aantal tips om u te helpen bij een Social Media strategie voor B2B:

Tip 1: Monitoren en meten

Er zijn honderden gratis en betaalde tools die uw organisatie kan gebruiken voor monitoring op Social Media. Deze wiki pagina geeft u een indruk van het enorme aanbod op dit gebied. In dit artikel beperk ik mij tot twee gratis monitoring tools:

Social Media Check

Social Media Strategie voor B2B

Begin 2010 heeft het communicatiebureau GreenBerry de monitoring tool Social Media Check gelanceerd. Deze tool filtert alleen op Nederlandse zoekresultaten, ook als het gaat om FaceBook en Linkedin. Afhankelijk van de zoekopdrachten kan het gebruik van deze tool redelijk arbeidsintensief zijn. Een groot voordeel is wel dat gebruikers dagelijks of wekelijks per e-mail op de hoogte kunnen blijven van eventuele nieuwe resultaten die binnen de zoekopdracht vallen.

Social Mention

Social Media strategie voor B2B

Social Mention biedt de mogelijkheid om in één klap te zoeken binnen tientallen Social Media bronnen zoals Twitter, Facebook, YouTube en Digg. Deze Engelstalige tool geeft ook inzicht in het sentiment, het bereik en de mate van betrokkenheid. De zoekresultaten kunt u ontvangen via RSS, e-mail en/of exporteren als CSV/Excel bestand.

Naast de inzet van Monitoring tools is het belangrijk om uw strategie te evalueren met behulp van de Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) die u in een eerder stadium heeft geformuleerd. Denk hierbij aan typische KPI’s voor branding zoals het aantal volgers en het aantal reviews.  Vaak zijn andere KPI’s zijn minstens zo belangrijk; bijvoorbeeld website statistieken, het aantal offerte aanvragen en de besparing op marketingkosten.


Tip 2: Analyseren en leren

Bij de eerste tip zijn enkele voorbeelden gegeven van tools waarmee u kunt zien wat er over een bedrijf, merk of product wordt gezegd. Voor het optimaliseren van een Social Media strategie is het noodzakelijk om te weten wélke mensen de grootste invloed hebben. Welke blogger is een belangrijke bron voor uw klanten? Op welke netwerken wordt er vaak over uw onderneming of diensten geschreven en door wie? Klout is een gratis tools die u hierbij kunt gebruiken.

Social Media strategie voor B2B

Met Klout analyseert u de invloed van personen op Twitter. De score loopt uiteen van 1-100 en geeft de mate aan waarin iemand anderen kan beïnvloeden en wordt bepaald aan de hand van een formule op basis van meer dan 25 variabelen zoals retweets, verhouding followers/following en bereik. Als u dus wilt weten hoe krachtig iemand is op Twitter, dan biedt de Klout score een aardig inzicht. Let wel, de rankings van dergelijke tools zijn slechts een indicatie. Iemand met 40 followers lijkt een klein bereik te hebben, maar als hij of zij intensief gevolgd worden en wel degelijk een grote invloed hebben. Dit geldt in belangrijke mate voor niche markten.  Kortom: staar u niet blind op het aantal volgers en een mogelijk lage Klout score.


Tip 3: Feedback van medewerkers, klanten en leveranciers

Medewerkers, klanten en leveranciers zijn belangrijke informatiebronnen die u helpen om de gekozen strategie te evalueren. Zo kunnen collega’s aangeven in welke mate zij de strategie als succesvol ervaren en aangeven waar verbeteringen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van interactie, tijdsinvestering en resultaat. Datzelfde geldt voor klanten en leveranciers, al zult u hen op een andere manier om feedback kunnen vragen.


Tip 4: Terugkoppeling in de organisatie

Binnen grotere ondernemingen is het belangrijk om de lessons learned en tussentijdse resultaten tijdig terug te koppelen. Door de juiste personen regelmatig over de voortgang te informeren (bijvoorbeeld via rapportages), zal Social Media op de interne agenda blijven. Hiermee verkleint u het risico dat eerdere inspanningen teniet gedaan worden – als gevolg van andere prioriteiten.  Daarnaast vergroot u het lerend vermogen van de organisatie, wordt het commitment versterkt en ervaren uitvoerende medewerkers steun van hun organisatie.


 

cover-ebook-case-studies-2E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

 

 


 

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.