Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Social Media Strategie voor B2B – Implementatie

In een serie artikelen worden de verschillende stappen van een Social Media strategie voor B2B besproken. Na de inventarisatie, ontwikkeling en planning, komt nu deel vier aan bod: de uitvoering. In dit artikel staan enkele belangrijke tips die u kunnen helpen om op een goede manier invulling te geven aan de Social Media strategie voor uw onderneming.

Tip 1: Zorg voor een integrale, crossfunctionele benadering

Een onderbouwde Social Media strategie ontwikkelen is één ding, de integratie met andere media is een uitdaging op zichzelf. Bedenk hoe u Social Media kunt combineren met andere middelen zoals brochures, advertenties, CRM systemen, e-mail nieuwsbrieven en andere marketing instrumenten. Probeer hierbij combinaties te maken die elkaar versterken en/of een logische samenhang hebben. En durf uzelf af te vragen welke marketing investeringen door Social Media vervangen kunnen worden. Uiteraard zal de integratie van Social Media per onderneming en markt verschillen. Daarom ziet u hieronder enkele voorbeelden van combinaties met andere  marketing instrumenten.

Twitter in combinatie met evenementen. Social Media leent zich uitstekend voor de promotie van evenementen zoals beurzen en relatie dagen. Op de meeste platforms kunt u een evenement publiceren, bijvoorbeeld op Linkedin en FaceBook. En Twitter is vooral geschikt voor de branding voorafgaand aan het evenement. Gebruik dan een hashtag om het evenement een uniek ‘label’ te geven, bijvoorbeeld #pm11 (presentatie marathon 2011). Lees ook ‘12 Twitter Tips voor B2B Marketeers‘ voor meer informatie over de inzet van Twitter.

Social Media en e-mail marketing, een krachtige combinatie. Heavy users van Social Media maken ook intensief gebruik van e-mail, zo blijkt uit onderzoek van Nielsen. Speel hierop in door online nieuwsbrieven te voorzien van links naar Social Media websites waarop uw onderneming een profiel heeft.

QR codes in combinatie met brochures, posters en ander materiaal. Een QR code is een tweedimensionale streepjescode; de letters staan voor Quick Response. Met een QR code kan een koppeling worden gemaakt naar een webadres ofwel URL. De URL wordt dan gecodeerd tot een QR-code, die wordt afgedrukt in een tijdschrift, op een poster, of op de verpakking van een product. De gebruiker richt zijn cameratelefoon op de QR-code, en neemt hiervan een foto. De code wordt door een QR-lezer in de telefoon omgezet in een URL, waarna de webbrowser van de betreffende telefoon de bijbehorende website vertoond. QR codes kunnen een interessante tool zijn aangezien bijna alle smartphones over een camera beschikken en steeds vaker gebruikt worden voor mobiel internet. Naast het aanbieden van webadressen, kunnen QR codes ook gebruikt worden voor e-mailadressen, contactinformatie (vCards), agenda-afspraken, GEO-locaties, sms-berichten, telefoonnummers en teksten.

Koppeling tussen Social Media en CRM. Bedrijven als ABN AMRO, Orange en Starbucks hebben de eerste stappen richting Social CRM al gezet. Maar wat wil dat zeggen? Volgens Paul GreenBerg draait het om ‘vroegtijdige betrokkenheid door middel van luisteren en converseren met de doelgroep om wederzijds waarde te creëren in een open en transparante omgeving’. Social CRM is inmiddels een vakgebied geworden. De impact van Social Media op marketing, sales en service is enorm en organisaties die bezig zijn om hun bedrijfsstrategie, processen en tools hierop af te stemmen houden zich feitelijk bezig met Social CRM. Softwareleveranciers zoals Archie Europe hebben Social Media inmiddels in hun oplossingen geïntegreerd, zo blijkt uit dit nieuwsbericht.

Tip 2: Engage! Participeer in interacties met uw doelgroep

Waarschijnlijk bezit uw organisaties over een grote hoeveelheid kennis en informatie die erg interessant is voor uw doelgroep. Maak daarom een lijst met minimaal 10 onderwerpen waarover u kunt en wilt communiceren. Maak ook gebruik van bronnen binnen uw organisatie die regelmatig nieuws genereren, bijvoorbeeld over producten en diensten, evenementen of nieuwe medewerkers.  Via Social Media kunt u deze delen met anderen. Houd wel rekening met reacties en zorg dat u hierop tijdig kunt reageren, zodat u deze serieus neemt. Daarnaast is het verstandig om mensen te verleiden tot een bepaalde actie, de Call To Action. Denk hierbij aan het downloaden van documenten, het achterlaten van een e-mail adres of het reageren op een Twitter bericht of weblog. Alhoewel een minderheid van de internet gebruikers de moeite zal nemen om tot actie over te gaan, beïnvloeden zij hiermee wel anderen die deze en uw reacties zullen lezen. Meer informatie over doelgroepen leest u in ‘Bepaal uw Social Media doelgroep voor B2B‘.

Tip 3: Betrek uw medewerkers bij de uitvoering en de voortgang

Het is cruciaal om medewerkers en leidinggevenden te betrekken bij het verloop van Social Media activiteiten. Ook al lijkt er in het begin weinig activiteit, bedenk dat Social Media vooral effect sorteert op de langere termijn. Door middel van een Social Media of Internet Dashboard wordt het management periodiek geïnformeerd. Verder kunnen interne communicatiekanalen zoals een intranet of personeelsblad nuttige instrumenten zijn om de rest van de organisatie op de hoogte te houden.


 

cover-ebook-case-studies-2E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

 

 


 

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.