Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Directeur Ruud Olthoff over 'Social Media voor Inkopers'

Social Media voor inkopersVorige week had ik de eer om deel te nemen aan een bijeenkomst van NEVI CPD, het platform voor persoonlijke ontwikkeling van inkoop professionals. Eén van de sprekers was Ruud Olthoff, inkoopdirecteur bij Rabobank Nederland. Hij vertelde een persoonlijk verhaal met zijn visie op de mogelijkheden van Social Media voor inkopers. En wie mij een beetje kent, weet dat ik dan op het puntje van mijn stoel zat. Via dit artikel geef ik het verhaal van Ruud graag aan je door.

Waarom Social Media voor inkopers?

Ruud (1962) trapte af door zichzelf te introduceren als ‘digital migrant’, iemand die geboren is voor het tijdperk van internet en mobiele telefoon. Hij beschouwt zich als early adaptor en vertelde dat hij een achtergrond heeft in Marketing en Sales. Tijdens zijn verhaal gaf hij 5 redenen waarom Social Media voor inkopers interessant is:

  • Je vak bijhouden
  • Netwerken met vakgenoten
  • Inkoop binnen de organisatie verbinden
  • Leveranciers volgen
  • Betere deals krijgen

#1 Je vak bijhouden

Om te illustreren wat er voor hem persoonlijk is veranderd, maakte hij duidelijk hoe hij zichzelf vroeger op de hoogte hield van ontwikkelingen in zijn vakgebied:

  • Hij was lid van de beroepsvereniging
  • Hij las het vakblad
  • Hij ging naar een congres
  • Hij volgde een leergang
  • Hij sprak collega’s en vakgenoten

En wat hij tegenwoordig (ook) doet:

  • Hij gebruikt LinkedIn (groepen)
  • Hij leest en deelt informatie op Twitter
  • Heeft hij zelfs een Facebook profiel
  • En gebruikt hij RSS om nieuws op maat te krijgen

Wat dat laatste betreft, gaf hij een mooi overzicht van websites en blogs die hij volgt:

 Social Media voor inkopers

 # 2 Netwerken met vakgenoten

Ruud vervolgt zijn verhaal dat Social Media voor inkopers geschikt is om vakgenoten te vinden en te volgen, bijvoorbeeld via Linkedin. Zo zijn er specifieke groepen voor inkoopprofessionals zoals de CPO-Club en Procurement Professionals. Daarnaast is LinkedIn ideaal om informatie te vinden over je leveranciers en gesprekspartners.

Maar netwerken gaat voor hem verder dan Linkedin. Hij legt ook contact met andere inkopers op Twitter (zie bijvoorbeeld deze Twitter lijst). Daarnaast zijn er diverse platforms die interessant zijn voor inkopers, zoals:

 Social Media voor inkopers

  • GlobalSCM.net, een online community om ideeën te delen en oplossingen te vinden:

Social Media voor inkopers

  • Pianoo.nl, een platform met informatie, instrumenten en advies over aanbestedingen:

Social Media voor inkopers

  • Sepp.nu, een groep zelfstandige inkoopprofessionals, ontstaan vanuit een LinkedIn groep:

Social Media voor inkopers

# 3 Inkoop binnen de organisatie verbinden

Dit argument is een hele wezenlijke, waar veel organisaties volgens mij aan voorbij gaan. De afdeling Inkoop is namelijk geen aparte silo (net als andere afdelingen uiteraard), maar moet in verbinding staan met de rest van de organisatie. Waarom? De afdeling Inkoop moet niet alleen de ‘interne klant’ goed bedienen, maar ook inzicht hebben op de positie van de organisatie binnen de waardeketen. Om die reden moeten Inkopers dus ook in contact staan met Marketeers en Verkopers.

Interne tools om dit te faciliteren zijn o.a. Yammer, Sharepoint en vele anderen.

#4 Leveranciers volgen

Bedrijven zijn in toenemende mate afhankelijk van de prestaties en het imago van hun leveranciers. Denk maar aan de kledingindustrie en de ophef rondom de uitbuiting van kinderen en de slechte werkomstandigheden in kledingfabrieken. In de transparante, digitale samenleving waarin we leven, zijn bedrijven dus kwetsbaarder dan vroeger. Aan de andere kant biedt het ook kansen, zeker voor bedrijven die verantwoord ondernemen hoog in het vaandel hebben. Inzicht in leveranciers (en andere partners in de keten) is daarom essentieel.

Er zijn diverse tools om meer inzicht te krijgen in leveranciers, zoals:

 

#5 Betere deals krijgen

Volgens Ruud is Social Media voor inkopers ook geschikt om betere deals te krijgen. Zo blijkt uit onderzoek van SMB Group dat MKB inkopers in de Technologie branche gebruik maken van sociale media:

Social Media voor inkopers

Waarschijnlijk loopt de Technologie-branche hierin voorop. En het betekent niet dat sociale media belangrijker zijn dan face-to-face ontmoetingen. Maar nieuwe kanalen kunnen wel een rol spelen in het beslissingsproces. Inkopers zijn immers ook gewoon mensen.

Naast de sociale platforms pur sang, kunnen inkopers ook gebruik maken van platforms om aanbestedingen te plaatsen – zoals aanbestedingenkalender.nl.  Verder zijn er interessante marktplaatsen ontstaan, om (wereldwijd) diensten van freelancers in te kopen:

  • Elance (o.a. programmeurs, ontwikkelaars, designers en schrijvers)
  • Freelancer (freelancers voor ondernemers en kleine bedrijven)
  • oDesk (vergelijkbaar met Elance)
  • Guru (freelancers en online projecten)

Maar daar blijft het niet bij. Want wat in zijn presentatie nog ontbrak, was het gebruik van nieuwe platforms zoals Google Shopping for Suppliers en TopCoder, een enorme online community voor open innovatie.

Social Media voor inkopers

Met andere woorden: we staan op alle fronten aan de vooravond van een tijdperk met nieuwe kansen, nieuwe markten en nieuwe businessmodellen.

Tot slot nog enkele opmerkingen van Ruud die ik je zeker niet wil onthouden:
  • De traditionele Salesfunctie zal verdwijnen  door nieuwe marktomstandigheden en businessmodellen, gedreven door technologische innovaties
  • Om diezelfde reden zal uiteindelijk ook de traditionele Inkoopfunctie verdwijnen
  • En – nogal bijzonder: op LinkedIn werd hij als VP Marketing & Sales vaker benaderd dan als Inkoopdirecteur (mmm… wie laat hier kansen liggen?)

Ben je benieuwd naar Ruud’s presentatie? Hieronder staat een oudere versie van zijn verhaal:

Credits: Flickr 
Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.