Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Getest: Clipit Social Media Monitoring in Philips B2B Case

Een tijdje geleden heb ik een artikel geplaatst over de B2B Social Media strategie van Philips Healthcare. Voordat ik het artikel schreef, had ik contact met Clipit – een bedrijf gespecialiseerd in Online en Social Media Monitoring. Ik was namelijk erg nieuwsgierig naar de online impact van mijn eigen artikel. En in het bijzonder of er relevante conversaties plaats vinden. In dit artikel deel ik graag mijn ervaringen en conclusies op basis van deze testcase met Social Media Monitoring via Clipit.

Stap 1: Bepalen van doelstellingen

Voordat ik deze Social Media Monitoring Tool ging testen, heb ik bepaald wat ik wil weten:

  1. via welke kanalen bereikt Philips haar doelgroepen (inkopers, beinvloeders en professionals)
  2. wat is het online sentiment over Healthcare? (positief, negatief, neutraal)
  3. in welke mate is er interactie met de zakelijke doelgroepen? (engagement)

Stap 2: Definiëren van trefwoorden

Vervolgens heb ik voor de zoekopdracht de volgende trefwoorden doorgegeven:

  • Radiologie
  • Cardiologie
  • Gynaecologie
  • Oncologie
  • Philips Healthcare
  • Health Professionals
De eerste vier trefwoorden zijn gebaseerd op de doelgroepen in de strategie van Philips Healthcare. Daarnaast heb ik een andere Business Unit van Philips gebruikt om antwoorden te krijgen op mijn vragen. Voor Philips Lighting heb ik daarom de volgende trefwoorden opgegeven:
  • LED verlichting
  • LED lampen
  • LED armaturen
  • Kantoorverlichting
  • AmbiScene
  • Philips Lighting

Stap 3: Uitvoering, ervaringen en resultaten

De testperiode liep van 21 mei tot 14 juni 2011. Elke dag kreeg ik per e-mail een duidelijk overzicht van de gevonden resultaten, op basis van mijn ingestelde zoek profielen. Eén keer per week bekeek ik de mails om te zien wat de software gevonden had. Bij interessante meldingen klikte ik door naar de bron. Tot zover is de methode vergelijkbaar met de manier waarop bijvoorbeeld Google Alerts werkt.

Het verschil tussen gratis en betaalde tools zit duidelijk in de extra analyse mogelijkheden die er zijn.

Social Media Monitoring

 Een greep uit de kwalitatieve resultaten van Clipit Online Monitoring:

Yeah, morgen weer lekker overwerken bij # Philips #Healthcare … Ik heb er zowaar zin! :) | davidkeesman (DavidK).

RE: Reacties op “De social media-strategie van Philips Healthcare” Heerlijk concreet. Leuk dat Philips openheid geeft, laatst op b2b forum ook al iets over vernomen.

Wat een fijne laatste sessie met # Philips #healthcare FrontEnd! Nu uitwerken en evalueren en dan is er weer een mooi project afgesloten. | Saskija77 (Saskia Houben).

Social Media strategie , hoe pakte Philips dat aan? Case Philips Healthcare. Ook hier sense en simplicity http://ow.ly/5at2F | jeanetverweij (Jeanet Verweij).

De social media-strategie van Philips Healthcare http://linkd.in/meiC0N | RonMeelen (Ron Meelen @ Philips).

De social media-strategie van #Philips #Healthcare – http://ow.ly/59tAs.

RE: Reacties op “De social media-strategie van Philips Healthcare” Uitstekend, professioneel , concise en to the point artikel. Dank voor delen.

Goede case, helder genoteerd, aanbevolen: De Social Media strategie van Philips Health Care Cases – Emerce http://t.co/7vqyOdH via @emerce | Wijma005 (Joep Wijman).

@bramkoster Hey Bram, klopt. Ik ga per 1 juli starten bij Philips Healthcare als recruiter. #nieuweuitdaging #veelzinin | noelbenitez (Noël Benítez)

Stap 4: Conclusies

Deze Social Media Monitoring Tool gaf mij inderdaad zeer uitgebreid inzicht in de kanalen waar Philips werd genoemd. Daarnaast werd duidelijk of er positief en negatief werd gecommuniceerd – en hoe veel. Al met al vond ik Clipit een zeer uitgebreide en waardevolle monitoring oplossing. Alles werd overzichtelijk gepresenteerd met duidelijke grafieken. Toch één minpuntje: het vraagt wel enige tijdsinvestering om er effectief gebruik van te maken. Overall vind ik Clipit vooral geschikt voor (middel)grote organisaties die veel waarde hechten aan online reputatie management.

Over het gelijknamige bedrijf: Clipit is volgens eigen zeggen 10 jaar marktleider en specialist voor online media monitoring. De tool scant voor meer dan 400 klanten 24/7 miljoenen artikelen uit bijna 10.000 bronnen waaronder nieuwssites, social media (Twitter, Facebook, Youtube etc), weblogs, discussie fora. Er zijn drie verschillende pakketten van dit product beschikbaar.

Enkele andere aanbieders van Nederlandse betaalde monitoring (en analyse) oplossingen:

Het web biedt ook een overzicht van honderden andere (internationale) Social Media Monitoring Tools. Hier vindt u een selectie van de beste gratis en betaalde tools.

Maakt u al gebruik van Social Media Monitoring? Zo ja: wat zijn uw ervaringen?

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

_______________________________________________________________________________________________________

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.