Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

5 Tips voor effectieve online branding

effectieve online branding‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is een typisch Nederlands spreekwoord. Maar waarom zou u niet opvallen? Als u zich wilt onderscheiden van de rest – dan is de eerste indruk erg belangrijk. Via Google en Social Media krijgen klanten, prospects, leveranciers en anderen een beeld van u. Is dat het beeld dat u wenst?

Dit is hét moment om te investeren in effectieve online branding.

#1 Beginnen bij het begin

Het valt mij op dat veel bedrijven geen overzicht hebben op de uitstraling van het bedrijf op de diverse kanalen. Vandaar dat de eerste stap is het in kaart brengen hoe uw merk op dit moment online te boek staat. Maak om te beginnen eens een lijst van de communicatiekanalen waarvan uw bedrijf momenteel gebruik maakt.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan: post, e-mail, website(s), Twitter, Facebook, Linkedin, folders/promotiemateriaal.

#2 Snel inzicht in uw online branding

  1. Google op zoekwoorden die klanten gebruiken en print het resultaat
  2. Print het Linkedin profiel van uw onderneming
  3. Gebruikt uw Twitter? Maak een afdruk van uw Twitter profiel en van de 10 meest recente tweets.
  4. Maak een afdruk van een doorsnee mail verstuurd door uw onderneming
  5. Pak recente correspondentie/promotiemateriaal van uw onderneming

Leg de prints op de vloer en neem een stap terug. Ziet u een goede, volledige maar vooral consequente indruk van uw organisatie?

Veel bedrijven scoren hier een dikke onvoldoende. Neem de Google resultaten. Staat uw onderneming bij de belangrijkste trefwoorden in de top 3? Zo ja, vertaalt zich dat ook in bezoekers, interactie en conversie?

#3 E-mail

Welk email adres gebruikt u eigenlijk? Een zakelijke uitstraling vraagt om een e-mailadres dat dit uitstraalt. Bestaat het adres uit enkel uw voornaam of is het bedrijf zo professioneel dat het een combinatie van voornaam en achternaam gebruikt?

Te vaak zie ik dat bedrijven geen gebruik maken van de mogelijkheden die de e-mail handtekening biedt. Gebruik de ruimte die er is om duidelijk contactgegevens inclusief relevante social media links te vermelden. En ja, een disclaimer toevoegen is nuttig – maar lees deze ook na op toon en inhoud.

#4 Website

Uw website is het belangrijkste instrument voor effectieve online branding. Het is waar mensen op terecht komen vanuit uw social media profiel en waar ze op terecht komen als men u Googlet. Sluit de site qua kwaliteit en beeld aan op de uitstraling van uw bedrijf?

Ik was laatst in gesprek met een directeur eigenaar van een internationaal transportbedrijf en ik maakte hem een compliment dat de bedrijfswagens er stuk voor stuk schoon & als nieuw uitzagen. Hij nam dit compliment in ontvangst en bevestigde dat hij het belangrijk vindt dat als men op de openbare weg zijn vrachtwagens tegenkomt men een goed eerste indruk krijgt van het bedrijf en merk.

Daarna vroeg ik waarom hij dezelfde aandacht niet aan zijn website besteedt. Want het laatste bericht dateerde van 2010.

Met andere woorden: is uw website up-to-date?

#5 Social media profielen

Social Media sites lijken als paddenstoelen uit de grond  te schieten. Maar moet u overal aanwezig zijn? Slechts een beperkt aantal is daadwerkelijk effectief voor uw onderneming. Het is belangrijk om het uiterlijk en de toon van de diverse online profielen op elkaar aan te sluiten. Probeer qua kleurgebruik, toon en profielfoto een consequent geheel te creëren zodat in een oogopslag duidelijk is dat we met uw onderneming te maken hebben.

Uiteindelijk draait alles om vertrouwen. Zorg ervoor dat uw organisatie online hetzelfde uitstraalt als offline. Blijf eerst bij uzelf en de identiteit van uw onderneming. Zorg voor herkenbaarheid, transparantie en duidelijkheid over uw motivaties.

Foto credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.