Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

3 Onbekende voordelen van Social Media voor B2B

voordelen van Social Media voor B2BDe meest bekende voordelen van Social Media voor B2B hebben betrekking op de externe omgeving. Daarbij denk ik aan branding en PR, meer website bezoekers, leadgeneratie, het aantrekken van potentiële kandidaten en het versterken van klantrelaties. Maar veel bedrijven in de zakelijke markt spelen onvoldoende in op het verborgen potentieel. Want de voordelen van Social Media voor B2B gaan verder dan de bühne. In dit artikel staan drie voordelen die vooral betrekking hebben op de interne organisatie.

De verborgen voordelen van Social Media voor B2B

__________________________________________________________________________________________

#1 Inzicht in markt, klanten en concurrenten

Het verkrijgen van strategisch inzicht is één van de minst bekende voordelen van Social Media voor B2B. Iedereen weet dat mensen niet alleen eigen kennis en ervaringen delen, maar zichzelf op Social Media ook ‘bloot’ geven door informatie over zichzelf te geven. Dit gebeurt uiteraard ook in een zakelijke context. Denk alleen al aan een LinkedIn profiel of Twitter account. Dat maakt het enorm interessant en waardevol voor B2B bedrijven om monitoring tools te gebruiken. Daarmee krijgen ze meer inzicht in concurrenten, actuele ontwikkelingen in de markt en conversaties van (potentiële) klanten. Monitoring tools fungeren dus als radar in de digitale wereld. Effectief gebruik van deze tools biedt een strategisch voordeel, omdat bedrijven veel sneller in kunnen spelen op ontwikkelingen en deze soms zelfs kunnen voorspellen.

#2 Innovatie en productontwikkeling

Bedrijven kunnen meer waarde creëren door (potentiële) klanten actief te betrekken bij innovatie en productontwikkeling. Het potentieel op dit gebied verschilt per branche. De toegevoegde waarde voor de geavanceerde industrie wordt bijvoorbeeld geschat op 12 tot 15 procent van kosten aan R&D en productontwikkeling. Denk daarbij aan feedback van klanten, samenwerking tussen technici, en het gebruik van communities. Dat hoeft zeker niet op grote schaal. En het is ook niet voorbehouden aan multinationals. Zo heeft SIDN gebruik gemaakt van een LinkedIn groep om input te krijgen voor de ontwikkeling van een nieuw product.

#3 Een hogere productiviteit

Veel bedrijven in de zakelijke markt zijn kennisintensieve organisaties. Dit soort bedrijven kunnen beter gebruik maken van de voordelen van Social Media voor B2B. Onderzoek van het McKinsey Global Institute laat namelijk zien dat sociale technologie de productiviteit van kenniswerkers met 20 tot 25% kan verhogen. Dit is mogelijk omdat de interne communicatie en samenwerking sterk kan verbeteren: informatie wordt sneller gedeeld en gevonden en taken worden efficiënter uitgevoerd. De mogelijkheid voor meer productiviteit is vooral relevant voor grotere organisaties met verschillende afdelingen en/of vestigingen. Daar zijn sociale intranet tools zoals Yammer zeer geschikt om een bijdrage te leveren aan meer efficiency.

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

_______________________________________________________________________________________________________

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.