Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Veel gestelde vragen over Social Media in B2B

Social Media in B2BTijdens gesprekken bij bedrijven in de zakelijke markt hoor ik vaak dezelfde vragen. Bijvoorbeeld over de toegevoegde waarde voor Sales. Of hoe bedrijven om moeten gaan met risico’s en de beschikbare tijd. In dit artikel staan een aantal veel gestelde vragen over Social Media in B2B. Gewoon gebaseerd op de dagelijkse praktijk en waar mogelijk voorzien van eigen antwoorden.

8 Veel gestelde vragen over Social Media in B2B

_____________________________________________________________________________________________

#1: Hoe kunnen we Social Media in B2B gebruiken?

In de eerste plaats leent Social Media zich niet voor traditionele marketing technieken. Natuurlijk, acties met kortingen en promoties kunnen effect sorteren. Maar het echte rendement van Social Media in B2B is op langere termijn zichtbaar. Dat heeft alles te maken met het opbouwen van vertrouwen. In de tweede plaats biedt Social Media in B2B kansen op verschillende terreinen. Denk hierbij aan kostenbesparing, lead generatie, innovatie, branding, innovatie en marktleiderschap. Verder wordt vaak gedacht dat alleen Linkedin een geschikt kanaal is. Maar er zijn genoeg voorbeelden van leadgeneratie via Facebook en andere kanalen.

#2: Hoe organiseren we Social Media activiteiten?

Veel leidinggevenden vragen zich af hoe ze Social Media een plek moeten geven binnen hun organisatie. Zelf onderscheid ik 3 manieren om Social Media te organiseren. In de eerste plaats kan Social Media naar bedrijfsstructuur en cultuur worden ingericht. Daarnaast kunt u denken aan de interne organisatie en de mensen die verantwoordelijk zijn. Ten slotte is er de digitale structuur: het creëren van een online netwerk of ‘Social Media Hub’.

#3: Welk Social Media beleid hebben we nodig?

Ik geloof niet in standaard richtlijnen. Beleid is afhankelijk van de onderneming en dus maatwerk. Dat geldt ook voor Social Media. Het gaat immers over het gebruik van eigen medewerkers en/of zakelijke relaties. Kortom: de bedrijfscultuur van een organisatie. Het is natuurlijk wel pionieren en dus is het handig om voorbeelden van Social Media beleid te bekijken.

#4: Hoe gaan we om met bedrijfsrisico’s en persoonlijk gebruik?

Bedrijfsrisico’s zijn er altijd, dat is inherent aan ondernemerschap. Ook het gebruik van Social Media brengt risico’s met zich mee. Maar dat neemt niet weg dat deze beperkt kunnen worden. Bijvoorbeeld door rekening te houden met kritische succesfactoren en de belangrijkste redenen waarom Social Media projecten mislukken.

#5: Wat is de toegevoegde waarde voor Sales?

Social Media speelt een belangrijke rol in het aankoop beslissingsproces. Niet minder dan 60% van de B2B inkopers uit alle sectoren maakt actief gebruik van Social Media. Dit biedt kansen voor B2B Marketing. En als de interne afstemming goed is: ook voor B2B Sales. Met behulp van Content Marketing en Lead Nurturing kunnen bedrijven beter inspelen op de informatiebehoefte van (potentiële) klanten. Verder hebben bedrijven veel mogelijkheden om Social Media te integreren met B2B Sales.

#6: Hoe kunnen we onze naamsbekendheid vergroten?

Dit is niet per definitie afhankelijk van Social Media. Uiteraard, het potentiële bereik is vele malen groter. Maar om de naamsbekendheid te vergroten, zult u méér moeten doen dan een account aanmaken. En dat begint met het genereren van… kwalitatieve content. Want content is de brandstof voor iedere Social Media motor. Content Marketing biedt nieuwe kansen voor B2B, omdat de klant (opnieuw) centraal staat.

#7: Hoeveel tijd moeten we investeren?

Ook hier is geen standaard antwoord op te geven. De tijdsinvestering is afhankelijk van factoren zoals kennis, ervaring, middelen en ambitieniveau. Grofweg adviseer ik middelgrote bedrijven om rekening te houden met minimaal 2 FTE. Tijdens een Linkedin discussie bleek dat organisaties daar al vrij snel aan komen. Zeker als men een zakelijk blog wil onderhouden. Maar het is wel belangrijk om rekening te houden met online timing en manieren van time management in Social Media. Daarnaast kunt u ook activiteiten uitbesteden.

#8: Hoe kunnen we online conversaties monitoren?

Er zijn veel verschillende gratis en betaalde oplossingen. Bedrijven die experimenten, kunnen prima uit de voeten met gratis monitoring tools. Zodra u Social Media Marketing naar een hoger plan wilt trekken, kunt u beter betaalde oplossingen gebruiken. Hier staat een overzicht van Social Media Monitoring tools voor B2B.

_______________________________________________________________________________________________________

 

E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies

_______________________________________________________________________________________________________

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.