Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Waarom marketingmanagers Social Media vermijden

marketingmanagers

Marketingmanagers geloven in de toegevoegde waarde van social media. Zo laat onderzoek zien dat 75 procent overtuigd is van een meetbare impact op sales. En een ander onderzoek meldt dat 89 procent vindt dat ‘social data’ bijdraagt aan beter inzicht in de klant en daarmee invloed heeft op de interne besluitvorming.

Desondanks spelen marketingmanagers zelf onvoldoende in op het potentieel van social media. Uitzonderingen daargelaten, zijn ze niet of nauwelijks zichtbaar met online communicatie. Ze nemen niet deel aan fundamentele discussies en spelen niet in op reacties en berichten. Kortom, de meeste marketingmanagers hebben een passieve houding als het gaat om het gebruik van social media.

Dat roept vragen op. Waarom gebruiken zij social media niet op een actieve manier? Moeten zij dat eigenlijk wel doen? En zo ja: op welke manier?

Waarom zijn marketingmanagers niet actief op social media?

Een artikel van Kimberly Whitler, werkzaam bij de Universiteit van Indiana, laat zien dat er vier redenen voor zijn:

#1 Geen tijd

Marketingmanagers hebben al moeite om hun dagelijkse werkzaamheden door te komen, laat staan dat ze tijd hebben om actief te zijn op social media. Dit is geen verrassing. Tijd is schaars – zeker voor mensen die veel verantwoordelijkheid dragen.

#2 Angst en onzekerheid

Iedereen kent de verhalen over persoonlijke missers op social media. Verhalen over mensen die werden ontslagen omdat ze iets hebben gedeeld op Facebook, LinkedIn of Twitter. Marketingmanagers kiezen dus voor de veilige weg.

#3 Persoonlijke drempel

De meeste marketingmanagers zijn wel overtuigd van de waarde van social media voor hun business, maar ze zien niet dat hun persoonlijke inbreng ook erg waardevol is. Wat dat betreft lijkt deze houding op die van vroeger, met de opkomst van e-mail en mobiele telefonie. Ook nu moeten marketingmanagers eerst de stap nemen en ervaren hoe simpel en effectief het kan zijn.

#4 Gebrek aan kennis

Veel marketingmanagers weten simpelweg niet hoe ze moeten beginnen met social media. Dat is niet zo vreemd. Er zijn enorm veel kanalen en toepassingen. Elk met hun eigen mogelijkheden en beperkingen. Moeten ze voor Twitter gebruik maken van diensten zoals Tweetdeck of Hootsuite? Hoe krijgen ze een echte discussie op LinkedIn groepen? Hoe bouwen ze aan een groot en kwalitatief online netwerk? En hoe zit dat met online monitoring en reputatiemanagement? Kortom, social media roept vooral veel vragen op.

Moeten marketingmanagers Social Media gebruiken?

Het is in ieder geval in hun eigen belang. Zo vergroot een sterk netwerk op LinkedIn de kans op een nieuwe stap in hun carrière. Door actief te zijn op social media blijven ze als individu top of mind bij recruiters, head hunters en hun eigen zakelijke netwerk. Daarnaast vergroten ze hun eigen inzicht in de mogelijkheden van social media.

Maar moet een marketingmanager social media ook gebruiken voor de eigen organisatie? Of moeten ze dat overlaten aan anderen? Deze vraag laat zich moeilijker in één antwoord vangen. Het is een feit dat een actieve houding op social media bijdraagt aan de bekendheid en het gezicht van de eigen organisatie. Zoals dat voor iedereen geldt. Maar een directe impact op sales is minder waarschijnlijk. Daar ligt vooral een verantwoordelijkheid voor mensen die direct contact hebben met klanten. Zoals accountmanagers, binnendienstmedewerkers en mensen op de klantenservice.

Wat kunnen marketingmanagers doen op Social Media?

Een marketingmanager kan social media gebruiken voor personal branding en daarmee werken aan betere carrière perspectieven. Bijkomend voordeel: ook de eigen organisatie kan profiteren van toegenomen inzicht, kennis en ervaring. Actief gebruik van social media begint in het klein, bijvoorbeeld door eerst één uur in de week te reserveren om te experimenteren. E-books, artikelen en online webinars kunnen daarbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om vooraf na te denken over de eigen regels. Die beantwoorden de vraag welke informatie wel en niet gedeeld gaat worden met anderen. En op welke onderwerpen of vaardigheden men zich wil onderscheiden.

Het gebruik van social media voor de eigen organisatie is een ander verhaal. Dat geldt niet alleen voor marketingmanagers, maar voor iedere medewerker. De redenen waarom veel mensen niet namens hun organisatie op social media participeren, zijn vrij universeel. De barrières van angst, onzekerheid, tijd en kennis kunnen alleen door leiders en beslissers worden weggenomen. Dat begint met een heldere visie op de digitale realiteit en duidelijk beleid voor medewerkers.

Dit artikel is eerder verschenen op Emerce

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.