Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Waarom Pinterest zakelijk gebruiken

Pinterest-zakelijk-gebruikenMoeten wij Pinterst zakelijk gebruiken? Wat is het eigenlijk en wat kunnen we ermee? Hoe zit dat in B2B? Zomaar wat vragen die wel eens worden gesteld.

En waarschijnlijk herkent u dit.

Laten we bij het begin beginnen. Pinterest is een Social Media website en in korte tijd erg populair geworden. Alleen, wat is er nou zo nieuw of bijzonder? Het simpele antwoord: een online prikbord. Gebruikers kunnen over het hele web afbeeldingen ‘pinnen’ en deze vervolgens op zelf aangemaakte ‘moodboards’ plaatsen. Het voordeel van Pinterest voor bedrijven is dat alle foto’s gekoppeld zijn aan uw website en dat is precies wat u kunt bereiken: potentiële klanten op uw website krijgen.

Als u overweegt om Pinterest te gebruiken binnen uw Social Media strategie, is het verstandig om eerst na te denken of het past bij uw business en doelgroep. Beschikt u over veel inspirerende foto’s van bijvoorbeeld producten – en komen er regelmatig nieuwe foto’s die gedeeld kunnen worden met uw doelgroep? Dan is Pinterest een geschikt online marketing instrument. Het kost namelijk weinig tijd om Pinterest bij te houden en geschikt materiaal te delen. Het draait uiteindelijk om afbeeldingen waar mensen zo enthousiast over zijn, dat ze deze willen delen met anderen.

Vervolgens is het verstandig om te bekijken welke onderwerpen populair zijn op Pinterest. Categorieën die veel in de belangstelling staat, zijn onder andere interieur, mode, reizen en gadgets. Als uw bedrijf beeldmateriaal heeft datin één van deze categorieën valt, kan het u veel website bezoekers via Pinterest opleveren.

Wellicht heeft u nog geen account op Pinterest. Maar uw doelgroep kan hier al wel zijn. En misschien plaatsen uw collega’s of relaties al foto’s op Pinterest. Op www.pinterest.com/source/urlvanjouwsite.nl/ kunt u bij ‘urlvanjouwsite.nl’ uw eigen website invullen. Op deze manier kunt u zien of en welke foto’s de aandacht trekken en wie foto’s van uw website al delen op Pinterest.

Als u besluit om Pinterest zakelijk te gebruiken, is het belangrijk om regelmatig te ‘pinnen’, een netwerk op te bouwen en uw account op verschillende manieren te delen. Zo wordt een profiel steeds vernieuwd en is het interessant voor anderen om dit te volgen.

Video: Pinterest zakelijk gebruiken in B2B

Onderstaande video maakt duidelijk dat Pinterest ook geschikt is voor bedrijven in B2B, zoals productiebedrijven. Verder worden in deze video (21 min.) een aantal interessante tips en voorbeelden gegeven:

Lees ook: Wat u moet weten van Pinterest als marketing tool

Dit is een bewerkte bijdrage van Elise Lingbeek.

Credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Bedankt Jos voor deze waardevolle info. Na de genoemde afwegingen (hebben we genoeg fotos, genoeg updates etc) heb ik voor Speelgoedbank Amsterdam meteen een Pinterest account aangemaakt en een paar mooie boards gevuld. Nu nog volgers :-) http://pinterest.com/speelgoed020/ Ik ben heel benieuwd naar de reacties en resultaten.

    • Graag gedaan! En bedankt voor je reactie, de boards zagen er al goed uit. Weet je al op welke manier je gaat bepalen of het wel/niet de moeite waard is? Dat kunnen reacties zijn, maar bijvoorbeeld ook het aantal website bezoekers afkomstig van Pinterest (daarom vind ik Google Analytics onmisbaar). Succes in ieder geval.