Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Zakelijk Bloggen: Feiten en Cijfers [Infographic]

Zakelijk bloggen is een effectieve manier van Social Media Marketing. Natuurlijk, het kost tijd en creativiteit. Tijd om te schrijven en creativiteit om de juiste onderwerpen te vinden. Maar het levert ook wat op. Zo genereren bedrijven die bloggen 55% meer website bezoekers en 67% meer leads. Daarnaast leent bloggen zich uitstekend om een lezerspubliek te binden en om feedback te krijgen. Bekijk daarom onderstaande Infographic (met dank aan Kwiek Ontwerp).

Zakelijk Bloggen: wat levert het op?

Zakelijk Bloggen

U kunt deze infographic ook downloaden.

Lees meer over Zakelijk Bloggen:

Overweegt u om een zakelijk blog te starten? Ik help graag verder met een training binnen uw organisatie. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. Daarnaast is het mogelijk een individuele, open training te volgen.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Henk Jansen zegt:

    Toch is het bloggen voor bedrijven soms een zwart gat. Het is niet altijd duidelijk wat het nu echt oplevert.
    Afhankelijk van de branche kan de response op de blogs minimaal zijn. Dat kan een bepaalde blog-moeheid ontwikkelen bij de organisatie en de bloggers.

    • @Henk bedankt voor je reactie. Wat het oplevert, hangt volgens mij af van de doelen die gesteld zijn. Traffic, leads, SEO, branding, binding etc. De uitdaging is vervolgens: hoe maak ik effect het meetbaar. Daar zijn slimme oplossingen voor. Verder zet 1 artikel per maand geen zoden aan de dijk. Met 1 artikel per week komen bedrijven veel verder. En het is een kwestie van lange adem en discipline. Dus vooraf nadenken om blog moeheid en aversie te voorkomen, is geen overbodige luxe. Wel een goed punt en interessant onderwerp voor een nieuw artikel!

  2. Freek Janssen zegt:

    Even uit nieuwsgierigheid: waar komen de cijfers vandaan?

    • Dag Freek, de gegevens zijn afkomstig van Hubspot.

      • Freek Janssen zegt:

        Zegt me nog niet zo veel ;). Heb je misschien een linkje naar het onderzoek? Wie zijn ondervraagd, hoe hebben ze het gemeten?

    • @Freek, er deden meer dan 1500 mensen mee aan het onderzoek van Hubspot:

      http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/5014/Study-Shows-Business-Blogging-Leads-to-55-More-Website-Visitors.aspx

      Lewis heeft in 2007 ook een whitepaper over bloggen gepubliceerd. Sluit dit onderzoek aan volgens jou?

      • Freek Janssen zegt:

        Klopt! Die is natuurlijk wel 5 jaar oud (vlak voordat ik er ging werken). Als ik nu de conclusie terug lees, denk ik: toen hadden we nog veel evangelisatiewerk te doen. Het ging over de ‘early adapters’. In zekere zin moet er nu ook nog wel overtuigd worden, maar het gaat er nu om bedrijven te overtuigen om tijd vrij te maken en die site opnieuw in te richten. Dat het loont, snappen de meeste mensen wel (zeker in de B2B-markt).

        Overigens, kleine kanttekening: de gegevens van Hubspot zijn uit 2009, dus ook niet heel actueel meer… Maar toch nog altijd interessant!

        • Bedankt voor je reactie. De toegevoegde waarde is vaak wel duidelijk inderdaad. Toch komt het weinig van de grond. Struikelblokken zijn vaak tijd, competenties en techniek. En de ROI is vooral zichtbaar op langere termijn (> 1 jaar) – afhankelijk van de uitvoering en frequentie. Opvallend genoeg zijn veel bedrijven gericht op de korte termijn. Zowel voor sales als marketing.

          De data uit bovenstaande Infographic stamt al weer uit 2009. Inmiddels heeft Hubspot ook informatie over business blogging in 2011. Alleen is dat veel minder volledig en de strekking is vergelijkbaar. Vandaar mijn keuze. Misschien een idee om er zelf eens onderzoek naar te doen. Al zal ik zelf niet aan 1500 respondenten komen haha.

          NB jullie waren we wel vroeg bij in 2007 :) Gebruiken jullie zelf ook een zakelijk blog? In het kader van practice what you preach?

  3. Grappige manier van presenteren zeg!! Ben benieuwd Jos of er ook een variant bestaat dat jij weet over zakelijk Twitteren?