Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Zakelijk bloggen in B2B: 10 tips voor succes en resultaat

Zakelijk Bloggen in B2BAls u zich heeft verdiept in Social Media Marketing, dan weet u dat zakelijk bloggen een essentieel onderdeel is in elke Social Media strategie. Maar wat kunt u bereiken en waarover moet u eigenlijk schrijven?  Wat moet u wel en juist niet doen? Hoe creëert u een succesvolle weblog voor uw onderneming? In dit artikel staan 10 tips om uw weblog naar een hoger niveau te tillen en meer resultaat te bereiken.

Tip 1: Bepaal het doel en meet het resultaat

Weet wat u wilt bereiken met een blog voor uw onderneming. Er zijn grofweg vier mogelijkheden:

  • Zakelijk Bloggen voor Sales

Bij weblogs gericht op verkoop zal de conversie van bezoekers naar klanten centraal staan. In dat geval mag een contact formulier of de mogelijkheid voor een offerte aanvraag niet ontbreken. Leads en conversie ratio’s zijn hier de belangrijkste indicatoren voor succes.

  • Zakelijk Bloggen voor Google

Wilt u beter scoren in zoekmachines zoals Google? Door een zakelijk weblog te voorzien van unieke en veelgevraagde informatie, zal uw weblog continu meer website bezoekers trekken. Let daarbij op de juiste trefwoorden en wees creatief in het publiceren van tekst, foto’s en video’s. Uiteraard zijn website statistieken hier onmisbaar om het succes van uw weblog te bepalen.

  • Zakelijk Bloggen voor Relatiebeheer

Dit klinkt misschien wat vreemd, maar een zakelijk blog leent zich uitstekend op een band met uw doelgroep op te bouwen. Zeker als u consequent publiceert en aansluit bij de belevingswereld, kunt u bloggen inzetten voor relatiebeheer en daarmee bouwen aan een eigen online community. Om te bepalen of u hiermee succesvol bent, meet u het indicatoren zoals het aantal reacties en retweets.

  • Zakelijk Bloggen voor Autoriteit en Reputatie

Een weblog kan positief bijdragen aan de reputatie van uw onderneming. Door uw kennis en expertise te delen, wordt u door uw doelgroep na verloop van tijd gewaardeerd als autoriteit op een specifieke vakgebied. Dit is vooral interessant voor bedrijven in nichemarkten en voor bedrijven met meerdere business units.

Tip 2: Maak een planning

Een weblog beginnen is één, dit structureel volhouden is een heel ander verhaal. Veel weblogs worden niet meer bijgehouden omdat er geen tijd is gereserveerd. Een gemiste kans, want het resultaat van zakelijk bloggen is juist op de langere termijn goed zichtbaar. Met een planning kunt u een vroegtijdig einde voorkomen. Kijk daarom eens naar een gemiddelde werkweek en bepaal op welke vaste momenten u kunt schrijven voor een weblog. Dat betekent trouwens niet dat het artikel ook op dat moment gepubliceerd wordt: u kunt nu schrijven en dat op een later moment publiceren.

Tip 3: Zorg voor de juiste content

De meeste bedrijven in de zakelijke markt beschikken over unieke en kwalitatieve informatie waar (potentiële) klanten behoefte aan hebben. Het is daarom verstandig om een lijst met onderwerpen te maken, die u kunt gebruiken voor een weblog. Informatie uit brochures en ander print materiaal kunt u ook gebruiken voor een weblog. Maar denk ook eens aan documentatie zoals productinformatie, nieuws van andere afdelingen, onderzoek, marktontwikkelingen en persberichten. Een inventarisatie van beschikbare bronnen binnen uw onderneming levert waarschijnlijk veel bruikbare content op.

Tip 4: Let op de look & feel

Het is verstandig om een weblog te houden in uw eigen domein, bijvoorbeeld uwbedrijf.nl/blog. Dit is niet alleen goed voor de algemene ranking in zoekmachines zoals Google, maar bezoekers gaan vaak ook naar andere pagina’s binnen uw website. Daarnaast is het voor iedereen herkenbaar dat het weblog afkomstig is vanuit uw onderneming. Zorg er ook voor dat het aantrekkelijk is om uw weblog te lezen, door het juiste lettertype te gebruiken en elk artikel van een afbeelding te voorzien.

Tip 5: Zorg voor promotie van uw blog

Naast het schrijven van een blog moet u voldoende tijd vrijmaken voor de promotie ervan. H0ud daarbij rekening met het Social Media gedrag van uw doelgroep. Bevindt deze zich vooral op Linkedin? Dan koppelt u uw weblog aan één of meer Linkedin profielen en brengt u nieuwe artikelen regelmatig via status updates of Linkedin groepen onder de aandacht. Ook Twitter en Facebook lenen zich uitstekend voor de online promotie van uw zakelijke blog.

Tip 6: Spreek uw doelgroep aan

Schrijf artikelen met een focus op uw primaire doelgroep(en). Welke onderwerpen vinden zij belangrijk? Naar welke informatie zijn ze op zoek: productinformatie, tips voor onderhoud of aanschaf, trends of uw eigen visie? En welke trefwoorden gebruiken zij bij zoekmachines? Als u deze vragen kunt beantwoorden, zult u de juiste snaar raken en steeds meer bezoekers trekken die vaker terug zullen komen.

Tip 7: Nodig anderen uit om te schrijven

Elke branche of sector kent prominenten met veel invloed op het gedrag en de mening van uw doelgroep. Zorg dat u weet wie deze ‘influencers‘ zijn en hoe zij op internet actief zijn. Hebben ze misschien zelf een weblog of hebben ze interesse daaraan bij te dragen? Nodig ze uit als gast blogger voor uw eigen weblog. Op deze manier krijgt uw weblog extra toegevoegde waarde voor uw doelgroep.

Het omgekeerde kan natuurlijk ook: door op andere weblogs te schrijven, kunnen uw naamsbekendheid,  invloed en het aantal website bezoekers behoorlijk toenemen.

Tip 8: Let op de timing

Uit onderzoek blijkt dat een publicatie in het weekend tot meer respons kan leiden, terwijl een publicatie in de ochtend voor veel links naar uw blog kan zorgen. En daarnaast geldt: hoe vaker u een artikel publiceert, hoe meer bezoekers u zult krijgen. Het is dus waardevol om te experimenteren met de frequentie en het moment. Wees  na verloop van tijd wel consequent in het moment van publiceren, zodat uw publiek hieraan kan wennen en u regelmatiger weet te vinden.

Tip 9: Voeg zoekwoorden toe

Met specifieke trefwoorden in de titels wordt uw weblog eerder door uw doelgroep gevonden. Kruip dus in de huid van uw publiek en maak een lijst met meest gebruikte zoekwoorden. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Woorden met dezelfde betekenis kunnen een totaal verschillende uitwerking hebben. Een voorbeeld uit de praktijk: een makelaarskantoor gebruikte consequent het trefwoord ‘woning’ in al haar online activiteiten. De doelgroep gebruikte echter het woord ‘huis’ – ‘woning’ bleek vakjargon. Nadat de makelaar dit woord overal had vervangen, werden de resultaten van online marketing direct verbeterd.

Tip 10: Niet vergeten: de call-to-action

Voor welk doel u ook een zakelijk weblog onderhoudt, denk eraan om een call-to-action toe te voegen: welke stap moet de bezoekers nemen, nadat ze op uw blog zijn geland? Bedenk dat een beslissing op internet binnen enkele seconden wordt gemaakt. U moet dus de lezer dus snel verleiden om in actie te komen. Enkele suggesties:

  • Volg ons op Linkedin, Twitter, Facebook
  • Stel een vraag aan de lezer
  • Download deze whitepaper of dit e-book
  • Meld u aan voor onze nieuwsbrief
  • Vraag om een demonstratie
  • Maak een afspraak

____________________________________________________________________________________________________________

De voordelen van zakelijk bloggen zijn duidelijk: u kunt zich onderscheiden van concurrenten, een relatie opbouwen met uw doelgroep, hoger scoren in Google en meer kwalitatieve leads genereren.  Wilt u een weblog inzetten voor de Social Media strategie binnen uw onderneming? Neem dan contact op voor advies en begeleiding.

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.