Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Zakelijk Bloggen: 8 Tips voor een perfect artikel [Infographic]

Zakelijk Bloggen is een vorm van Content Marketing. Dit is een belangrijk voor Social Media Marketing in B2B. Een weblog werkt als ‘brandstof’ voor de Social Media ‘motor’. Zakelijk bloggen wordt gebruikt voor zoekmachine marketing, binding met lezers en het genereren van leads. Maar waaraan moet een artikel voldoen? Hieronder staat een Infographic met 8 tips voor een perfect artikel.

Zakelijk Bloggen: Blauwdruk voor een perfect artikel

Zakelijk bloggen

Zakelijk Bloggen: 8 Tips voor een perfect artikel

#1: Bedenk de juiste titel

De titel van een blog artikel is erg belangrijk. Aan de ene kant voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Aan de andere kant omdat mensen daarop besluiten of ze het willen lezen. Als SEO belangrijk voor u is, zorg dan dat de juiste woorden in de titel staan.

#2 Gebruik Social Media buttons

Het is erg belangrijk dat een artikel makkelijk te verspreiden is. Maak dus gebruik van Social Media buttons om informatie te delen. Kies voor de meest gebruikte zoals Twitter, Facebook, Linkedin en wellicht Google Plus.

#3 Eerste paragraaf

In de eerste paragraaf beslissen mensen of ze verder willen lezen. Leg daar dus direct uit waar het artikel over gaat en wat de lezer ervan opsteekt. En als SEO belangrijk voor u is: gebruik dan de gekozen trefwoorden in de eerste of tweede zin.

#4 Gebruik een afbeelding

Gebruik een afbeelding en plaats deze links boven. Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats zijn mensen visueel ingesteld en spreekt een afbeelding ‘tot de verbeelding’. In de tweede plaats: mensen in de Westerse landen lezen/kijken van links naar rechts. Extra SEO tip: geef de afbeelding de juiste trefwoorden mee zodat een zoekmachine de afbeelding kan begrijpen.

#5: Aandacht voor de inhoud

De inhoud van een artikel is afhankelijk wat u ermee wilt bereiken. Gebruik bij korte zinnen, omdat lezen van een scherm meer moeite kost dan lezen van papier. Voeg links toe naar pagina’s op uw website of die van anderen. Varieer met het gebruik van trefwoorden. Vind de balans tussen online vindbaarheid en leesbaarheid.

#6: Maak een lijst

Het gebruik van een lijst heeft veel voordelen. Lezers vinden het prettig om een artikel te screenen aan de hand van een lijst. Bedenk bijvoorbeeld hoe mensen een kranten artikel lezen. Daarnaast knipt u een artikel automatisch in stukken, wat de leesbaarheid vergroot.

#7: Afsluiting

Een goed artikel heef een duidelijke kop en staart. Benadruk uw conclusies of het antwoord op de centrale vraag. Vergeet ook niet een duidelijk Call to Action toe te voegen: wat moet de lezer doen na het lezen?

#8 Stimuleer reacties

Het is belangrijk dat lezers kunnen reageren op een artikel. In de eerste plaats omdat mensen dat verwachten. In de tweede plaats omdat u waardevolle feedback of suggesties kunt krijgen. Dus zorg dat die mogelijkheid er is. En dat daarvoor geen drempels zijn. Zelf heb ik op dat punt nog een slag te maken, zonder last te krijgen van spam.

Dit artikel over Zakelijk Bloggen is geïnspireerd op een post van Brian Rice. Het heeft mij in ieder geval weer op scherp gezet. Ik hoop dat u het ook interessant vond. Ik ben wel nieuwsgierig: wat zijn uw ervaringen met Zakelijk Bloggen? Geef onderaan uw reactie!

Meer over Zakelijk Bloggen:

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Handige en duidelijke tips zeker voor mij als eventueel blogger-beginner. Uiteindelijk gaat het om duidelijk kort verhaal met trefwoorden en eventuele conclusies. Dank voor het delen!