Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Zakelijk Bloggen: waarom bedrijven die kans moeten pakken

Zakelijk BloggenVeel bedrijven laten kansen liggen door niet te bloggen. En als er al sprake is van een blog (of nieuwspagina), is deze vaak hopeloos verouderd. De reden? Te weinig tijd, te weinig vertrouwen, te weinig inspiratie, te weinig ervaring. Genoeg excuses te verzinnen. En dan nog – wat levert zakelijk bloggen voor bedrijven nou op?


7 redenen om te beginnen met zakelijk bloggen

#1 Visuele aantrekkelijkheid

Het idee van een statisch stukje tekst stamt uit de vorige eeuw. Denk verder dan tekst alleen en vul naar hartenlust aan met de juiste mix van foto’s, video’s, audio, presentaties etc. Maak gebruik van de kracht van visualiteit en gebruik bijvoorbeeld foto’s van uw producten, bedrijf, werknemers en klanten. Bedenk wel: te veel is nooit goed. Bied een aantrekkelijk overzicht en ondersteun uw tekst, – uw boodschap – op de juiste manier. Een aantrekkelijke tekst wordt gegarandeerd gelezen – en daar doet u het voor.

#2 Vragen van klanten beantwoorden

Prospects zullen uw producten nooit kopen als ze niet eerst antwoord hebben op al hun vragen. Uw blog kan zo verkoopbezwaren en hindernissen wegnemen. U kunt zelfs nog een stapje verder gaan en bloggen over de allergrootste vraag van de klant: de prijs. Tip: verzamel veelgestelde vragen van de klantenservice afdeling en beantwoord deze in uw blog. Geef ook de mogelijkheid dat potentiële klanten zelf vragen kunnen toevoegen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: u wordt geholpen met waardevolle en effectieve content.

#3 Bevorder de verkoop

Schrijf blogs over het gebruik van producten, biedt instructies, recepten, tips en nog veel meer. Zakelijk Bloggen past perfect in een strategie van Social Selling, waarbij Social Media direct of indirect een bijdrage levert aan Sales.

#4 Help klanten na hun aankoop

Veel bedrijven focussen zich op het beantwoorden van vragen vóór aanschaf van hun producten. Minstens zo belangrijk is echter de vraag hoe kopers deze producten effectief kunnen gebruiken. Dit loopt uiteen van een verhaal hoe producten tot stand komen, tot een gids of presentatie met de nieuwste trends.

#5 De brandstof voor Social Media marketing

Zakelijk bloggen levert materiaal om de verkoop van uw producten of diensten te ondersteunen. Gebruik een blog als de motor van uw Social Media strategie. Verspreid de content over uw aanwezigheid op Social Media. Tip: denk goed na over de timing. Vraag uzelf af wat het beste moment is om uw content te delen voor een optimaal resultaat. Bouw ook ‘share buttons’ in. Zo wordt uw content gedeeld met een almaar groter wordende lezersgroep.

#6 Beter gevonden in Google

Zakelijk bloggen ondersteunt zoekmachine optimalisatie (SEO) als het is geïntegreerd in websites. Een goed opgezet blog bevat de juiste opbouw en de juiste trefwoorden. Verder kan uw blog natuurlijk links bevatten naar andere delen van een website/blog, het eigenlijke product of externe links naar andere websites en blogs. Tip: zorg ervoor dat er in elke blogpost één of twee specifieke zoekwoord combinaties zijn opgenomen. Dit kunt u coördineren in uw zoekmachine strategie.

#7 Groter bereik

Een blog verspreidt zich naar een groot publiek door middel van de RSS-functie, share buttons en e-mail. Tip: bouw uw online aanwezigheid op vóórdat u het daadwerkelijk nodig heeft. Het kost hoe dan ook tijd voor een bedrijf of organisatie om een grootschalig aantal volgers te genereren.

Lees meer over zakelijk bloggen:

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.

Reacties

  1. Goed artikel Jos! Ik zou willen toevoegen dat bedrijven ook eens kijken naar de mogelijkheden van gastbloggen, al is het soms ook verstandig om daar niet aan te beginnen http://www.karelgeenen.nl/24/verspil-niet-je-tijd-met-gastbloggen/