Afspraak maken? Bel Jos Veldwijk: +31 (0)6 18283865 of stuur een e-mail.

Zakelijk Bloggen: 8 veel gestelde vragen en antwoorden

Zakelijk BloggenOnderzoek toont aan dat zakelijk bloggen één van de meest effectieve manieren van Social Media Marketing is. Gelet op de mogelijkheden is dat niet vreemd. Zo kun je een blog starten om contact te maken met nieuwe klanten, hoge posities in Google, het opbouwen van relaties en voor het versterken van jouw reputatie. Waarschijnlijk ben je geïnteresseerd in zakelijk bloggen. Maar je zit ook met vragen. In dit artikel beantwoord ik 8 veel gestelde vragen over zakelijk bloggen.

Vraag 1: Hoe kom ik aan ideeën voor Zakelijk Bloggen?

  • Maak vooraf een lijst van onderwerpen
  • Heb je iets geleerde? Deel jouw ervaringen in je blog
  • Gebruik je mailbox voor inspiratie over onderwerpen
  • Maak een lijst met veel gestelde vragen van klanten of relaties
  • Houd ogen en oren open: wat gebeurt er in jouw omgeving of in het nieuws?
  • Vraag het aan anderen (klanten, nieuwsbrief abonnees, zakelijke relaties, familie, vrienden)

Vraag 2: Hoe schrijf ik goede titels en kopteksten?

  • Schrijf eerst de titel van jouw artikel
  • Stel je voor dat iemand alleen de titel ziet (zonder het bericht)
  • Verras mensen, bijvoorbeeld door een uitspraak, uitgesproken mening of een goed idee
  • Gebruik de spellingscontrole en voorkom fouten in spelling en grammatica
  • Gebruik precies dezelfde woorden die jouw ideale lezer ook gebruikt

Vraag 3: Moet ik mensen inhuren voor Zakelijk Bloggen?

Een groot voordeel van inhuren: het kost waarschijnlijk minder tijd en energie. En je kunt een ervaren tekstschrijver inschakelen. Aan de andere kant: Jij bent de expert of ervaringsdeskundige. Geen ander weet waar het in jouw business om gaat. Een ander groot nadeel van uitbesteden: je krijgt zelf minder feeling met je publiek en neemt misschien niet de moeite om te reageren op reacties van lezers.

Vraag 4: Hoe moet ik omgaan met reacties van lezers?

Neem reacties altijd serieus. Punt. Probeer erachter te komen wie de reactie heeft geplaatst: Google bijvoorbeeld even op zijn of haar naam. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een eigen reactie geeft. Verder is het slim om te kijken waar hij of zij zelf actief is. Is diegene bijvoorbeeld actief op Twitter? Volg hem of haar.

Maar let op: het is niet altijd verstandig om te reageren. Sommige mensen reageren op internet alleen negatief. Of het nu gaat om jouw artikel, de NS of om de overheid: ze willen alleen zeuren en kritiek geven. Dit type mensen wordt ook wel aangeduid met de term ‘trollen’. Trollen kicken op aandacht. Als je zeker weet dat een trol op jouw blog reageert: overweeg om zijn of haar reactie te negeren. Op die manier voorkom je dat de trol wordt beloond voor zijn gedrag en er nog een schepje bovenop doet.

Vraag 5: Hoe meet ik het resultaat van Zakelijk Bloggen?

Er zijn verschillende manieren om het effect van bloggen te bepalen:

  • Het aantal inschrijvingen; bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief en/of RSS
  • Het aantal bezoekers; via Google Analytics kun je zien welke artikelen veel gelezen zijn
  • Het aantal reacties; zo weet je welke artikelen en onderwerpen (veel) reacties uitlokken
  • De hoeveelheid tijd die bezoekers op jouw website/blog zijn; hoe langer, hoe beter
  • De verhouding nieuwe vs. terugkerende bezoekers (zie Google Analytics)
  • De conversie van bijvoorbeeld offerte aanvragen, downloads of online orders
  • Hoe vaak jouw artikelen met anderen wordt gedeeld, via sociale media of email

Je meet de kwaliteit van zakelijk bloggen het beste door de inhoudelijke reacties die je krijgt. Je kunt ook naar de kwantiteit kijken, zoals het aantal abonnees en het aantal reacties.

Vraag 6: Waarom reageren zo weinig mensen op mijn blog?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Je moet in ieder geval een mogelijkheid bieden om te reageren. Dit is een basis voorwaarde. Daarnaast kun je zelf actief vragen om reacties. Als je nog weinig ervaring hebt, nodigen jouw artikelen misschien niet uit om te reageren. Verder is het goed om te beseffen dat slechts 10% van de internet gebruikers (in meer of minder mate) reageert op wat ze lezen of zien. Het merendeel van de mensen is een passieve gebruiker: ze lezen of kijken, maar doen er niets mee. Zij worden echter wel beïnvloed door de reacties van die 10%. Weinig reacties betekent dus niet per definitie dat zakelijk bloggen weinig impact heeft.

Vraag 7: Welke trefwoorden met ik gebruiken?

Ondernemers en marketeers die écht inzicht hebben in de klant, zullen deze vraag makkelijk kunnen beantwoorden. In alle andere gevallen: verplaats jezelf zo goed mogelijk in jouw ideale lezer of ideale klant. Welke woorden zou jij gebruiken als je op zoek gaat naar een antwoord? Probeer ook eens de Keyword Tool van Google Adwords.

Vraag 8: Hoe vaak moet ik bloggen?

Dit hangt af van je ambitie, doorzettingsvermogen, creativiteit en ervaring met schrijven. Uit onderzoek blijkt in ieder geval: hoe vaker je blogt, hoe beter het resultaat (meer websitebezoekers en meer leads). Persoonlijk vind ik één artikel per week het minimum. Zelf streef ik er naar om twee tot drie artikelen per week te schrijven. Wees in ieder geval consistent en zorg voor regelmaat.

Lees meer over Zakelijk Bloggen:

Foto credits: Flickr

Over Jos Veldwijk

Jos staat bekend als pionier, blogger, consultant, trainer en spreker op het gebied van sociale media en content marketing in business-to-business. Hij begeleidt ondernemers en professionals in de zakelijke dienstverlening om hun expertise te vertalen naar meer bekendheid, klanten en omzet door beter gebruik te maken van internet marketing.