Wat zijn de mogelijkheden van Social Media voor B2B? Bedrijven die ermee experimenteren stel ik altijd de vraag: ‘Waarom zijn jullie ermee begonnen?’ Meestal krijg ik dan als antwoord: ‘Wij moeten er als organisatie ook iets mee’. En dus loopt men mee met de massa en is de onderneming ook aanwezig op Twitter of andere platforms.
Als ik dan doorvraag naar het doel, is de reactie meestal: ‘We hebben nu een extra mogelijkheid om onze boodschap de wereld in te sturen’. Los van de vraag of Social Media geschikt is voor deze traditionele marktbenadering, wijst onderzoek uit dat Social Media op veel terreinen interessante mogelijkheden biedt. Daarom vind je hieronder 10 kansen van Social Media voor B2B:
Social Media voor B2B: 10 kansen voor de zakelijke markt
1. Branding

Ondanks deze argumenten geloof ik dat branding in B2B wel degelijk zinvol is, wat ook blijkt uit een artikel over de Impact van Social Media op B2B inkopers. Op het gebied van branding biedt Social Media in ieder geval legio kansen voor B2B. Zo zegt Cisco over haar merk: ‘it is one of our most valuable strategic assets’ en dat verklaart waarom het bedrijf over een zogenoemd Brand Center beschikt en gebruik maakt van Social Media platforms zoals Facebook.
2. Leadgeneratie, sales ondersteuning en relatiebeheer

3. Social Recruiting en Social PR

Interessant detail: recruiters gebruikten Linkedin vorig jaar al 6x intensiever vergeleken met traditionele vacaturesites zoals Monsterboard, Intermediair en Nationale Vacaturebank.
4. Marktonderzoek

5. Kostenbesparing op marketing

6. Verkorten van het verkoopproces
Het vergroten van kennis onder klanten en prospects is een belangrijke taak van B2B marketeers; Social Media biedt volop mogelijkheden om kennis met de doelgroep te delen en daardoor het verkoopproces te verkorten. Daarnaast bieden de verschillende tools en platforms nieuwe mogelijkheden om sneller met klanten en prospects te communiceren over het aanbod. En dankzij een groter vertrouwen in de organisatie als potentiële leverancier, wordt het verkoopproces versneld.
7. Interne Communicatie

Maar een organisatie kan voor Interne Communicatie ook gebruik maken van Yammer (vergelijkbaar met Twitter). Voorbeelden van organisaties die Yammer gebruiken, zijn Deloitte en AMD. Verder is KPN gestart met een intern Social Media platform en maakt Albert Heijn met AH Plaza een nieuwe stap in interne communicatie naar 70.000 medewerkers.
8. Concurrentievoordeel
B2B organisaties moeten continue relevant zijn in de markt waarin zij opereren en dus moeten zij actief zijn in de media van hun doelgroep. Veel bedrijven zijn echter traag in de adoptie van Social Media; zo heeft meer dan 90% geen specifieke strategie op het gebied van onine marketing. Dit geeft First Movers een significant concurrentievoordeel.
9. Innovatie en productoptimalisatie

10. Expertise en marktleiderschap

Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.
Punt 6 is vind ik heel belangrijk, ik denk dat daar veel op bespaard kan worden!
Tip: Baan zoeken
Bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad een punt dat (te) weinig aandacht krijgt!