• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / 12 tips om Social Media te integreren met B2B Sales

12 tips om Social Media te integreren met B2B Sales

Social Media integrerenMarketing en communicatie professionals weten steeds beter hoe ze Social Media moeten integreren in de praktijk van alle dag. Het is voor veel bedrijven echter niet duidelijk hoe ze Social Media binnen B2B Sales een plek moeten geven. In dit artikel staan 12 tips die gebaseerd zijn op een onderzoek van Econsultancy. Dit onderzoek is weliswaar uitgevoerd binnen de zakelijke dienstverlening, maar de lessons learned zijn ook toepasbaar in andere zakelijke branches.

12 Tips om Social Media te integreren


1. Krijg inzicht in de klant cyclus en de rol die relaties hierin spelen

Het is van groot belang dat Social Media hier goed op aansluit. Denk hierbij vooral aan contact momenten, zowel bij leads als bestaande klanten. Veel bedrijven kunnen dit schematisch weergeven, waardoor in één opslag het proces in kaart is gebracht.

2. Ontwikkel standaard richtlijnen en procedures

Hiermee bereidt u zich voor op onverwachte problemen met betrekking tot uw online reputatie, de verspreiding van bedrijfsinformatie en onduidelijkheden over taken en verantwoordelijkheden. Meer lezen: de voordelen van Social Media beleid en voorbeelden van Social Media policies.

3. Identificeer externe en interne ambassadeurs van Social Media

Benader eigen medewerkers en externe stakeholders die enthousiast zijn over het gebruik van Social Media en de kansen daarvan inzien. Deze mensen zijn de dragers van het nieuwe project en bepalen in grote mate het succes van uw strategie.

4. Analyseer bestaande marketing-, sales en account plannen

Ontwikkel prestatie indicatoren om achteraf het resultaat van Social Media activiteiten te bepalen. Deze KPI’s moet u integreren in de bestaande plannen voor de verschillende afdelingen binnen uw onderneming.

5. Bied medewerkers een training in het gebruik van Social Media

Als medewerkers aan de slag gaan met Social Media, moeten ze het gereedschap ook kunnen gebruiken. Bepaal eerst wat u met de training wilt bereiken en selecteer vervolgens een expert of trainer.

6. Houd de vinger aan de pols met zicht op activiteiten en resultaten

Effectief veranderen vraagt inzet en geduld. Zorg voor ondersteuning en breng (kleine) successen onder de aandacht. Vergeet niet om processen en systemen te optimaliseren. Probeer ervaringen op het gebied van Social Media binnen uw onderneming te delen.

7. Gebruik Social Media als tools om meer inzicht te krijgen

Denk hierbij aan inzicht in bestaande en nieuwe markten, trends, concurrenten en individuen. Medewerkers kunnen hiervoor gebruik maken van Social Media kanalen en Monitoring Tools.

8. Beschikt u over fysieke locaties? Gebruik Location Based Services

Location Based Services – zoals Foursquare – zijn diensten en applicaties die gebruik maken van de locatie van mobiele apparaten zoals Smartphones. Door hier gebruik van te maken, kunt u inzicht krijgen in voorkeuren van klanten en prospects: welke locaties zij bezoeken en welke voorkeuren zij hebben.

9.  Integreer Social Media met bestaande bedrijfsoftware

Er zijn steeds meer mogelijkheden om Social Media te integreren met databases, verkoopsystemen, CRM systemen en e-mail marketing. Op deze manier verrijkt u data van klanten en prospects – en u krijgt (nog) beter zicht op de klant.

10. Zorg voor afstemming tussen corporate en individuele branding

Het gebruik van Social Media doet de scheiding tussen bedrijf en medewerkers vervagen. Als aan bepaalde randvoorwaarden wordt voldaan, fungeren medewerkers als ambassadeurs van uw merk, product of dienst. Zorg ervoor dat bepaalde trefwoorden op een consistente manier in alle kanalen wordt gebruikt, bijvoorbeeld in de Linkedin profielen van medewerkers.

11. Gebruik Social Networking om waarde toe te voegen

Op basis van een Content Strategie kunt u potentiele en bestaande klanten van waardevolle informatie voorzien, zoals adviezen voor aanschaf of onderhoud. Via Social Networking kanalen zoals Linkedin kunt u deze content verspreiden en waarde toevoegen.

12. Blijf top of mind: maak gebruik van Status Updates

Vooral op zakelijke online netwerken zoals Linkedin kan B2B Sales hier extra aandacht aan besteden. Bijvoorbeeld door minimaal één keer per week een Status Update te plaatsen, die door iedereen in de verschillende netwerken gelezen kan worden. Op deze manier blijft u ’top of mind’ en wordt u eerder uitgenodigd voor een gesprek of om een offerte uit te brengen. Lees ook: 5 Tips voor relatie marketing via Linkedin groepen.

Gebruikt u Social Media binnen Sales? Wat zijn uw ervaringen? Geef uw reactie via het formulier hieronder.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Edwin Vlems says

    12 juni 2012 at 10:45

    Handig lijstje! Wat ook belangrijk is, is om mensen niet langer als ‘leads’ te zien:
    http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/06/12/sales-leads-de-zon-en-de-noorderwind/

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      12 juni 2012 at 10:59

      Bedankt voor je reactie Edwin; helemaal mee eens!

      Beantwoorden
  2. Edwin Vlems says

    13 juni 2012 at 12:17

    13. Haal je focus van de leads:
    http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/06/12/sales-leads-de-zon-en-de-noorderwind/

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer