Elke Social Media strategie staat of valt met het bouwen en onderhouden van lange termijn relaties via Social Media platforms. Dit geldt in bijzondere mate voor het gebruik van Twitter. In dit artikel staan 12 Twitter tips voor B2B Marketeers. Hiermee krijgen ze meer followers aangetrokken en krijgt lead generatie een boost.
Tip 1: ReTweets
Het delen en verspreiden van waardevolle informatie is mogelijk via de ReTweet functie van Twitter (of veelgebruikte tools zoals Hootsuite en Tweetdeck). Hiermee bereikt u drie doelen: 1) u kunt aanvullende relevante informatie delen met uw volgers, 2) u toont respect voor diegene die u zelf volgt en 3) het bericht dat u ‘ReTweet’ wordt gelezen door jouw volgers en zij kunnen dus ook die ander gaan volgen waardoor zijn of haar netwerk wordt vergroot.
Tip 2: Nieuws
Nieuws via Twitter gaat sneller dan via de traditionele kanalen zoals radio en TV. Dat is ook de reden waarom alle lokale, nationale en internationale media ook aanwezig zijn op Twitter. Dus heeft u nieuws over uw bedrijf, producten of diensten: deel het met anderen via Twitter. Aan de andere kant kunt u natuurlijk zelf ook op de hoogte blijven, bijvoorbeeld over relevante ontwikkelingen in uw branche.
Tip 3: Content
Content op Social Media bestaat uit alle informatie die u beschikbaar heeft en wilt delen met anderen. Probeer daarbij onderscheidend te zijn en geen informatie van anderen te kopiëren. Waarschijnlijk is dat niet eens nodig: als organisatie beschikt u over specifieke kennis of content die interessant is voor uw doelgroep. Via Twitter kunt u makkelijk content delen via links in berichten. Het is hierbij verstandig om gebruik te maken van een zogenaamde URL verkorters, zoals bit.ly
Tip 4: Hashtags
Via Twitter kunt u uw doelgroep makkelijk bereiken door gebruik te maken van zogenaamde hekjes (#) ofwel hastags. Een hashtag is eigenlijk een label dat u aan uw berichten ‘hangt’. Door een hastag aan uw bericht toe te voegen, wordt u sneller gevonden door mensen met interesse in hetzelfde onderwerp. Bent u bijvoorbeeld actief in de transport sector, dan zijn #transport, #distributie en #vervoer wellicht interessante trefwoorden.
Tip 5: Bedankt
Simpel, maar wel sociaal wenselijk én effectief: bedank iemand voor een ReTweet van uw bericht, of voor het volgen van uw Twitter profiel. Probeer hierin persoonlijk te zijn, dat versterkt de relatie die u op wilt bouwen. Houd hierbij in gedachten: ‘wie goed doet, goed ontmoet’.
Tip 6: Luisteren
Door te luisteren via Twitter krijgt u inzicht in de gesprekken over bedrijven, merken, producten en diensten. Kies hiervoor specifieke zoekwoorden en combineer dit met de hashtags. Dan a) bent u snel op de hoogte en b) identificeert u potentiële klanten. Er zijn ook duizenden gratis en betaalde monitoring tools die u hierbij kunnen helpen. Laat u hierover adviseren.
Tip 7: Events
Twitter is zeer geschikt voor de promotie van online en offline events. Denk hierbij aan informatie over het programma, de sprekers, de locatie, eventuele promoties en het aantal deelnemers. Probeer altijd relevante informatie te delen, wees daarin creatief en bestook uw publiek niet dagelijks met 10 dezelfde berichten. Overigens kunt u ook tijdens en na het event relevante informatie (blijven) delen. Tip: gebruik hiervoor een unieke hashtag, bijvoorbeeld #RLD10 (relatiedag 2010).
Tip 8: Zoekwoorden
Maak een lijst met specifieke zoekwoorden die betrekking hebben op interessante merken, producten, diensten en personen. U zult merken dat uw realtime inzicht in deze onderwerpen wordt vergroot.
Tip 9: Tools
Er zijn tientallen gratis en betaalde applicaties beschikbaar om uw gebruik van Twitter te managen, koppelingen met andere platforms te maken en uw productiviteit te verhogen. Laat u hierbij adviseren over de mogelijkheden.
Tip 10: Andere netwerken
Uit een eerder artikel blijkt de inzet van meerdere Social Media platforms een belangrijke succesfactor. U kunt overwegen om uw Twitter profiel te koppelen aan andere profielen op veelgebruikte B2B platforms zoals FaceBook, Linkedin en weblogs. Tip: houd hierbij wel rekening met het verschillend gebruik van de platforms – Linkedin is namelijk een ander medium dan Twitter.
Tip 11: Klantenservice
Vast wel gehoord of gelezen: Youp van ’t Hek stelt de klantenservice van T-Mobile aan de kaak, vooral via Twitter. Onderzoeksbureau Buzzcapture deed onderzoek naar het effect en kwam tot de volgende conclusie: T-Mobile lijdt een imagoschade ter waarde van een kleine 200.000 euro. Nu verwacht ik niet dat dergelijke excessen in B2B markten op de voorgrond zullen komen, omdat (onbekende) B2B ondernemingen minder vatbaar zijn voor kritiek van de massa. Maar bekijkt u het eens van de positieve kant: u kunt Twitter gebruiken voor direct en rechtstreeks contact met uw doelgroep. Zoals KLM dat nu ook doet. Dat geeft u ongezouten, waardevolle informatie – rechtstreeks van de bron.
Tip 12: Lists
Met lists kunt u categorieën aanmaken en daarin de mensen of bedrijven die u volgt in onderbrengen. Dit werkt in 3 richtingen: 1) u heeft zelf een beter overzicht van diegene die u volgt, 2) voor de mensen die gevolgd worden, is het een indicatie dat ze ‘serieus’ genomen worden en 3) anderen kunnen besluiten om één of meer van uw lists ook te volgen.
Deze tips zijn een vrije vertaling van een artikel op Marketo. Heeft u vragen over deze Twitter tips voor B2B, neem dan contact op of geef hieronder uw reactie.
Geef een reactie