De meeste marketeers weten dat Social Media geïntegreerd moet worden binnen een marketingstrategie. De inzet van Social Media gaat hier verder dan een enkele campagne om bijvoorbeeld de naamsbekendheid te vergroten. Maar welke mogelijkheden zijn er? In dit artikel staan drie Social Media tips voor een B2B Marketingplan.
#1 Maak de website geschikt voor Social Media
Een zakelijke website is de centrale plek waar klanten en prospects meer informatie willen vinden. Via Social Media kanalen worden mensen naar de website getrokken – bijvoorbeeld om documentatie te downloaden of de contactgegevens van een accountmanager te vinden. Uiteraard moet de website een marketingcampagne ondersteunen. Bijvoorbeeld door een landingspagina met een specifiek aanbod voor de doelgroep. Door uw website geschikt te maken voor Social Media, biedt u bezoekers de mogelijkheid om informatie te delen met anderen. Hierdoor verspreid uw content zich binnen de netwerken van de bezoekers.
#2 Combineer Social Media met E-mail Marketing
E-mail Marketing is nog steeds effectief en vaak onderdeel van een grotere marketing campagne. E-mail nieuwsbrieven kunnen makkelijk gecombineerd worden met Social Media. Bijvoorbeeld door ‘share’ buttons en profielen toe te voegen. Maar er zijn meer mogelijkheden. Zo kunt u op Facebook een aanmeld formulier voor de nieuwsbrief plaatsen. Of u vermeld Social Media profielen op de bevestiging mails. En de meeste E-mail Service Providers bieden inmiddels oplossingen met nieuwe mogelijkheden voor Social Media. Lees ook: 7 tips om Social Media en E-mail Marketing te integreren.
#3 Ondersteun traditionele kanalen met Social Media
Een deel van de bedrijven in B2B gebruikt vooral traditionele kanalen om leads te genereren. Het is mogelijk dat dit nog steeds effectief is voor uw onderneming en dat de kosten per lead lager zijn dan bij andere kanalen. In dat geval is het niet verstandig om de bestaande marketing radicaal te veranderen. Als u daar echter niet zeker van bent, kunt u de effectiviteit van oude en nieuwe marketing vormen vergelijken. Misschien is het tijd om Social Media te integreren binnen uw bestaande marketingmix. Denk voor de ondersteuning van advertenties aan een blog met achtergrond informatie over een nieuw product of dienst. Of plaats foto’s van de campagne op een zakelijke Facebook pagina. Of publiceer een video waarin de Product Manager meer uitleg geeft over de ontwikkeling, uitdagingen en het eindresultaat.
Op welke manieren gaat u Social Media integreren in uw B2B Marketingplan?
Geef een reactie