Van alle Social Media platforms is Facebook wereldwijd een dominante speler geworden. En over het algemeen wordt Facebook in Nederland beschouwd als een grote concurrent voor onze lokale marktleider Hyves. Maar is Facebook wel geschikt voor B2B Marketing? Een terechte vraag, want Facebook is op het eerste gezicht alleen bruikbaar voor ondernemingen in de consumentenmarkt. Toch biedt Facebook wel degelijk mogelijkheden voor bedrijven in de zakelijke markt. In dit artikel staan 3 voorbeelden van B2B leadgeneratie via Facebook.
1. Leadgeneratie via e-mail inschrijvingen
Blue Sky Factory is een e-mail marketing onderneming en maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van Facebook. Dit in tegenstelling tot de meeste bedrijven die alleen de eenvoudige (standaard)opties toepassen. Door een inschrijfpagina voor e-mail nieuwsbrieven toe te voegen, creëert Blue Sky Factory een nieuwe manier om haar e-mail database te vergroten met gegevens van potentiële klanten.
2. Een offerte aanvragen via Facebook
SteelMaster USA is een internationale leverancier van stalen constructies en bedient diverse markten zoals overheden, de agrarische sector en de industrie. Via haar Facebook pagina kunnen bezoekers niet alleen een offerte aanvragen, maar worden ze ook geconfronteerd met een korting van 70% op geselecteerde maten en modellen.
3. Leads door een mix van gratis en betaalde content
Forrester Reserach is een onderzoeksbureau waarvan het businessmodel gebaseerd is op de verkoop van data en rapporten, het vermarkten van evenementen en het adviseren van klanten. De onderneming plaatst continue relevante content op haar Facebook pagina. Met deze verspreiding van gratis waardevolle content, positioneert Forrester zich als expert op verschillende terreinen. De gratis content wordt slim gevarieerd met betaalde content. Vrij verkrijgbare informatie bestaat vaak uit een samenvatting of opvallende resultaten van een recent marktonderzoek. Deze kennis trekt veel bezoekers en fans, waarbij geïnteresseerden voor een volledig rapport wel de volle mep moeten betalen. Forrester maakt dus gebruik van het Freemium model: iets weggeven in de wetenschap dat een deel van de mensen later zullen upgraden om meer te krijgen.
Deze eenvoudige voorbeelden van B2B Leadgeneratie laten zien dat Facebook interessante mogelijkheden biedt. Of dit ook voor uw organisatie van toepassing is, hangt af van uw doelstellingen en het sociale profiel van uw doelgroep. Wilt u daar meer over weten, neem even dan contact op.
E-Book: 101 B2B Social Media Case Studies
- Lees het E-Book ‘101 B2B Social Media Case Studies‘ en ontdek hoe B2B bedrijven succesvol inspelen op de kansen van Social Media
Geef een reactie