• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

HubSpot
  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / 4 Kritische succesfactoren voor Social Media

4 Kritische succesfactoren voor Social Media

succesfactoren voor social media

Vorige week beschreef ik in een eerder artikel de relatie tussen ‘engagement’ en financieel resultaat. Het onderzoeksbureau Altimeter schetst in haar Engagement Report echter ook kenmerken van bedrijven die dankzij Social Media financieel resultaat hebben bereikt. Daarbij heeft zij een aantal succesfactoren voor Social Media beschreven die ik graag met je wil delen:

1: Social Media als centraal onderdeel van marketing en innovatie

Bij succesvolle bedrijven zoals Dell, SAP en Accenture zijn Social Media een centraal onderdeel van marketing en innovatie in het bijzonder. Zo heeft Dell het platform IdeaStorm ontwikkeld, waar klanten hun eigen ideeën kunnen inbrengen. Hier kunnen zij ideeën bekijken, suggesties inbrengen, hun stem uitbrengen op suggesties en de productontwikkeling volgen.

Dell’s IdeaStorm:

succesfactoren voor social media

2: Actief in meer dan 7 verschillende Social Media

Bedrijven die met Social Media financieel succesvol zijn, gebruiken in de praktijk meer dan zeven verschillende Social Media platforms. Zo maakt Toyota gebruik van 7 kanalen waaronder Twitter, YouTube en FaceBook. Maar Toyota werkt ook samen met PriusChat, een weblog dat niet gelieerd is aan het autobedrijf – maar dat wel door Toyota van informatie wordt voorzien.

De Lexus op Facebook:

succesfactoren voor social media

3: Een toegewijd team met focus op Social Media

In de ranking van bedrijven met de hoogste ‘Engagement’ score, staat SAP wereldwijd op de 9e plaats. Deze multinational maakt gebruik van 10 Social Media kanalen en heeft een toegewijd Social Media team dat bestaat uit 35 personen. Dit team beheert niet alleen de website maar brengt ook de organisatie in beweging. Dit heeft geresulteerd in 1500 weblogs van medewerkers en 400 medewerkers die actief kennis, ervaringen en informatie delen via Social Media.

Een specifiek Twitter kanaal dat SAP tot voor kort actief gebruikte om naar klanten te luisteren:

succesfactoren voor social media

4: Een bedrijfscultuur die het belang van dialoog en participatie onderkent

De juiste bedrijfscultuur is misschien wel dé belangrijkste succesfactor als het gaat om (financieel) resultaat dankzij Social Media. Want Social Media is geen trucje, maar het werk van mensen. Die mensen maken deel uit van een organisatie. En die organisatie wordt gekenmerkt door een cultuur die bepaalt in welke mate dialoog en participatie met de omgeving mogelijk is. Een omgeving die bestaat uit bestaande klanten, potentiële klanten,  oud klanten, leveranciers, distributeurs, journalisten, etc.

Denise Morrissey, Online Community Manager bij Toyota, zegt daarover het volgende:

“Together with our agency, we put together guidelines and best practices on customer engagement, then communicated and shared the responsibilities with the functional groups who could respond to, for example, environmental news.”

“It was never an argument inside the organization to get content — people are excited to give us content, such as dealer training videos, because it serves the public as well. A lot of the departments are coming to us with content.”


Ben je benieuwd hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.
HubSpot

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

HubSpot

Blog Topics

  • Account Based Marketing
  • Boeken
  • Branding
  • Case Studies
  • Content Marketing
  • E-commerce
  • Email Marketing
  • Inbound Marketing
  • Leadgeneratie
  • LinkedIn
  • Marketing Trends
  • Podcasts
  • SEO
  • Social Media
  • Social Selling
  • Strategie
  • Thought Leadership
  • Tools
  • Webinars
  • WordPress hosting
  • Zakelijk bloggen
HubSpot

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

HubSpot

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer