In Het Conversity Model – Winst maken met Social Media beschrijft Clo Willaerts vier manieren om klantwaarde te bieden door zelf waarde te creëren. De filosofie daarachter wordt Lead Nurturing genoemd: ‘Het aan de gang houden van de communicatie en dialoog met je leads, zodat uw aanbod top of mind is zodra ze bereid zijn om te kopen.’ Voor bedrijven in een B2B context betekent dit dat ze zicht hebben op de aankoop cyclus van de doelgroep en hun contact momenten daarop afstemmen.
Er zijn 4 effectieve tactieken om klantwaarde te genereren:
Tactiek 1: Wees een betrouwbare filter of curator
Sinds de opkomst van het internet is het aanbod van digitale informatie explosief toegenomen. Met de populariteit van Social Media heeft deze ontwikkeling een extra stimulans gekregen: kennis en informatie is een commodity geworden. Dat betekent dat informatie in overvloed wereldwijd aanwezig is. Zelf in zo’n grote mate, dat uw doelgroep een information overload kan ervaren. In deze situatie kunt u zich positioneren als curator van informatie. De doelgroep ziet u dan als een betrouwbare filter, waardoor u waarde voor uw doelgroep kunt creëren. Deze tactiek is echter alleen succesvol als u erin slaagt om vertrouwen op te bouwen.
Tactiek 2: Wees een expert in uw sector of branche
Volgens Wikipedia wordt met de term ‘expert’ een deskundig persoon in een vakgebied aangeduid. De verdere omschrijving luidt: Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein. Een expert kan als deskundige geraadpleegd worden door een ander (…) In sommige gebieden komt de definitie van ‘expert’ door consensus tot stand, en het is niet altijd nodig dat een persoon een professionele of academische opleiding heeft genoten om als expert aangemerkt te worden.
Wanneer is iemand een expert? Als anderen zeggen dat het zo is. Dit heeft te maken met gezag en status die door anderen uit wordt toegekend. Dit fenomeen geldt ook voor bedrijven in B2B. Veel onderneming hebben al een bepaalde status verkregen, vanwege hun specifieke (en specialistische) kennis over complexe oplossingen in producten en diensten. Het probleem is: het toegekende gezag hebben ze op internet nog niet of onvoldoende verzilverd. En daarmee laten ze kansen liggen, want 70% van B2B inkopers maakt gebruik van Social Media om informatie te verzamelen over een bedrijf, merk of product.
Tactiek 3: Maak gebruik van Story Telling
Mensen zijn gemaakt om naar verhalen te luisteren. Verhalen helpen ons om de wereld, situaties en uitdagingen een plek te geven. Verhalen kunnen ons raken en in beweging zetten. Het gebruik maken van verhalen wordt Story Telling genoemd en is ook effectief in zakelijke omgevingen: verhalen zijn vaak overtuigender en worden beter onthouden dan droge feiten en cijfers die vaak voor presentaties worden gebruikt.
Tactiek 4: Laat de passie van uw onderneming zien
Passie is aanstekelijk en creëert betekenisvolle relaties. En juist dat aspect is interessant voor bedrijven in B2B, waar zakelijke relaties per definitie een belangrijke rol spelen. Niet voor niets worden zakelijke contacten regelmatig uitgenodigd voor events zoals seminars, workshops en etentjes. Door de passie van uw onderneming te laten zien, versterkt u niet alleen bestaande relaties maar trekt u ook potentiële klanten aan. Via Social Media kunt u dit aan een wereldwijd publiek laten zien, bijvoorbeeld door het delen van authentieke foto’s, video’s en andere content.
Welke manieren spreken u aan en waarom? Ik ben benieuwd naar uw reactie!
Geef een reactie