• Skip to content
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

Interim Marketingmanager, marketingstrateeg, content marketeer, online marketing specialist

  • Home
  • Klanten
  • Blog
  • Contact
Je bent nu hier: Home / Digitale Strategie / 4 tips voor online reputatie management in B2B

4 tips voor online reputatie management in B2B

online reputatie managementHet kan u zomaar gebeuren: negatieve publiciteit over uw merk, product, onderneming of personeel. Niemand kan zich daartegen wapenen. Maar slimme bedrijven hebben wél een plan om kritische klanten te veranderen in echte ambassadeurs. Er zijn vier stappen belangrijk voor online reputatie management in B2B: snel reageren, via het juiste medium, door een persoonlijke reactie en met het grote plaatje in gedachten.

1. Snel reageren

Als een klant zijn ontevredenheid uit, moet u snel reageren. Een direct reactie dimt de oorspronkelijke kritiek en kan meer negatieve publiciteit voorkomen. Zelfs al is het: “Het spijt me, ik begrijp het en ik kom er snel op terug”. Geen hogere wiskunde dus, maar gebaseerd op de praktijk. Computerfabrikant Dell kan over mee praten: het bedrijf raakte aan de rand van de afgrond, omdat ze niet snel reageerde op een simpele klacht die uitgroeide tot wereldwijde negatieve publiciteit.

2. Via het juiste medium

Een ander aandachtspunt is het juiste medium. Sommige bedrijven hebben de neiging om via een officieel persbericht te reageren op negatieve publiciteit. De praktijk wijst echter uit dat dit contra-effectief werkt. Het is beter om te reageren via het kanaal waarop de klacht wordt geuit. Zijn er dus negatieve berichten op Twitter of een forum? Dan moet u via hetzelfde kanaal reageren. Op die manier neemt u de klager namelijk serieus. Uiteraard kunt u wel verwijzen naar een pagina waar u de klacht weerlegt of op welke manier u deze oplost dan wel wil voorkomen.

3. Door een persoonlijke reactie

Maak uzelf bekend, spreek als een echte persoon en bied een manier om in contact te blijven. Dat is beter dan een formele reactie in juridische taal of met verwijzingen naar voorwaarden en condities. Vermijd dus corporate vakjargon. Daarmee kunt u gefrustreerde of teleurgestelde klanten echt niet veranderen in ambassadeurs.

4. Met het grote plaatje in gedachten

Een groot voordeel van negatieve publiciteit via Socia Media: het is publiek. Dat is dus beter dan negatieve mond-tot-mond reclame waar u zelf geen weet van heeft. Als u daarop reageert, onthoud dan het grote plaatje. U reageert namelijk niet alleen op de oorspronkelijke klacht, maar voor iedereen die het (later) leest. Dit is vooral belangrijk binnen een online forum. U wilt laten zien dat u klachten serieus neemt en deze op wilt lossen. Mocht u het probleem niet kunt verhelpen: ook dan is het belangrijk om te laten zien dat u altijd luistert en uw klanten serieus neemt.

Gerelateerd aan:

  • 12 Social Media monitoring tools voor B2B
Op welke manier(en) reageert u op online negatieve publiciteit? 

Afbeelding: Photostock

Deel dit artikel via:

  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Google+ te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)

About Jos Veldwijk

Ik ben een ervaren marketeer die bedrijven helpt met de ontwikkeling en uitvoering van een marketingstrategie, zodat ze zich beter onderscheiden van concurrenten en commerciële kansen benutten. Ik werk als interim marketing manager, consultant, blogger, trainer en spreker. Vanwege mijn passie voor innovatie en technologie ben ik als bestuurslid actief betrokken bij de marketing & strategie van Launchlab, startup community in Zwolle.

Reader Interactions

Primary Sidebar

Over Jos Veldwijk

Ik ben een ervaren marketeer die bedrijven helpt met de ontwikkeling en uitvoering van een marketingstrategie, zodat ze zich beter onderscheiden van concurrenten en commerciële kansen benutten. Ik werk als interim marketing manager, consultant, blogger, trainer en spreker. Vanwege mijn passie voor innovatie en technologie ben ik als bestuurslid actief betrokken bij de marketing & strategie van Launchlab, startup community in Zwolle.

Elke maand nieuwe blog posts

Contactgegevens

Hanzeplein 11-17, 8017 JD, Zwolle

Telefoon: +31 6 18 28 38 65

  • Email
  • Linkedin
  • Twitter

Snel naar:

  • Case Studies (19)
  • Content Marketing (57)
  • Digitale Strategie (65)
  • Marketing Trends (33)
  • Social Media (163)

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres.
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.