In de wereld van Online Marketing wordt de toegevoegde waarde van een bedrijf vooral bepaald door de content die u deelt en zelf publiceert. Het is dan ook niet vreemd dat bedrijven en merken (zowel in B2B als B2C) steeds meer aandacht besteden aan online invloed en het bereiken van beïnvloeders in Social Media. Het meten van online invloed is niet eenvoudig. Marketeers lijken vooral aangewezen op indicatoren zoals website bezoeken, likes en het aantal volgers. Intussen is er een nieuwe tak van sport ontstaan, waarmee de online invloed gemeten kan worden. In dit artikel staan 5 tools die u hierbij kunnen helpen.
1. PeerIndex
Deze tool probeert de online invloed in een bepaalde waarde (tussen 0 en 100) uit te drukken. Scoort iemand meer dan 40 punten, dan behoort deze persoon volgens PeerIndex tot de top 10% van de community. De tool kijkt hiervoor naar Social Media zoals Linkedin, Twitter, Facebook en andere kanalen zoals een weblog (zelf opgeven). PeerIndex analyseert de mate van invloed op basis van bereik, autoriteit en activiteit. PeerIndex laat in verschillende categorieen zien hoe groot de online invloed is. Daarnaast worden de belangrijkste onderwerpen vermeld, net als de meest gebruikte bronnen. Verder kunt u uw eigen score vergelijken met die van anderen.
2. Crowdbooster
Deze tool bepaalt de invloed op basis van Twitter en Facebook. In tegenstelling tot andere tools geeft Crowdbooster ook advies om de invloed op Twitter te vergroten. Elk bericht wordt geanalyseerd en u krijgt een indruk van het potentiële aantal impressies. Verder genereert deze tool een rapport van uw meest invloedrijke Twitter volgers. Daarnaast kunt u meerdere Twitter account toevoegen om daarvan het effect te kunnen zien. Crowdbooster meet de mate van activiteit en geeft suggesties zoals het beste moment om te Twitteren. Momenteel is de tool beschikbaar in bèta en moet u een account aanvragen voordat u deze kunt gebruiken.
3. Klout
Klout is waarschijnlijk de meest bekende en gebruikte tool. De tool geeft inzicht in onderwerpen, wie er beïnvloed wordt en hoe invloedrijk anderen zijn (zoals Twitter volgers en Facebook vrienden). Verder kunt u uw eigen score(s) vergelijken met die van anderen.
Net als PeerIndex, drukt Klout de score van online invloed uit in een getal tussen 0 en 100. Deze waarde wordt gebaseerd op de mate van bereik (True Reach), de mate van invloed (Aplification) en hoe invloedrijk gebruikers zijn (Network Score). Klout gebruikt hiervoor gegevens van Twitter en Facebook. Maar gebruikers van de tool kunnen ook andere Social Media toevoegen zoals Linkedin, Foursquare, YouTube, Blogger en Flickr. Klout blijft zich verder ontwikkelen: in de toekomst zullen andere media worden toegevoegd zoals Google+, Facebook Fanpages, Quora en WordPress.
4. EmpireAvenue
Deze tool heb ik zelf nog niet geprobeerd maar schijnt erg verslavend te zijn. EmpireEvenue lijkt vooral een spel, maar wel één met een serieuze ondertoon. Op de homepage staan kreten als ”The Social Stock Market’ en ‘Grow your social capital’. Wat dat inhoudt? Gebruikers van de tool kunnen investeren in anderen door virtuele aandelen te kopen. Op die manier worden nieuwe relaties gelegd. En uw eigen ‘sociale kapitaal’ kan groeien als anderen in u investeren door uw aandelen te kopen. Volgens EmpireEvenue krijgen relaties via Social Media een bepaalde waarde, die verder gaat dan het aantal volgers of het aantal likes. De tool is dus een Social Networking Game waar online relaties een andere dimensie en waarde krijgen. Waarschijnlijk is EmpireEvenue daarmee vooral geschikt voor (consumenten) merken die online hun waarde willen vergroten via ‘virtual shareholders’. De toegevoegde waarde voor de zakelijke markt is mij echter nog niet duidelijk.
5. Linkedin Timeline
In dit rijtje is Linkedin Connection Timeline een vreemde eend in de bijt. Deze tool meet namelijk niet de online invloed, maar visualiseert welke zakelijke relaties u in het verleden via Linkedin heeft toegevoegd. Een horizontale lijn is onderverdeeld in tijdvakken van studie en werk. Bij het afspelen van de animatie of het slepen van uw profielfoto verschijnen en verdwijnen de profiel foto’s van mensen die u in die periode hebt leren kennen. Uiteraard gebruikt Linkedin hiervoor de gegevens uit een profiel, niet het tijdstip van het leggen van een connectie. Een collega of klant die u al jaren kende, maar pas onlangs mee verbonden bent, komt dus op de juiste plek in de tijdslijn terecht. Deze en andere (experimentele) toepassingen van Linkedin vindt u in Linkedin Labs.
___________________________________________________________________________________________________________________
Welke tools zijn geschikt voor B2B? Naar mijn mening komen alleen Klout en PeerIndex daarvoor in aanmerking, omdat zij de score mede laten bepalen door gegevens van Linkedin – het belangrijkste online zakelijke netwerk. Denkt u daar anders over? Heeft u opmerkingen of wilt u ervaringen delen? Maak dan gebruik van het reactie formulier.
Geef een reactie