Herkent u dit? In de zoektocht naar klanten en leads bezoeken uw verkopers of account managers regelmatig netwerk bijeenkomsten, beurzen en relatie evenementen. Daarvoor nemen ze een stapel visitekaartjes mee, trekken ze hun beste pak aan en gaan vervolgens op jacht. Als ze geluk hebben, spreken ze twee of drie (potentiële) klanten waar ze later in de follow-up contact mee hebben. Natuurlijk blijft face-to-face contact belangrijk, zeker in de zakelijke markt. Maar er zijn ook manieren om efficiënter en effectiever met klanten en leads in aanraking te komen.
Zoek leads en klanten op internet
Er zijn dus betere manieren om klanten en leads te vinden. Dankzij internet (en Social Media in het bijzonder) is het heel eenvoudig om ze te identificeren en contact te leggen. Twitter en andere Social Media zoals Linkedin zijn kanalen die u kunnen helpen bij Sales en Relatiebeheer. Er zijn zelfs duizenden Twitter Tools om klanten en leads te lokaliseren.
5 Twitter Tools om gericht te zoeken en te vinden
In onderstaand overzicht staan 5 handige Twitter Tools. Elke tool is verschillend, maar beschikt over een krachtige zoekfunctie. Als u deze wilt gebruiken, kies dan voor Nederlandstalige trefwoorden voor een optimaal resultaat.
#1: The Archivist
The Archivist heeft een visuele interface om Twitter accounts te identificeren. In de zoekresultaten kunt u doorklikken op accounts, waarbij de meest invloedrijke meestal bovenaan staan.
#2: WeFollow
Deze Tool biedt twee tabs, namelijk: “Most Influential” (gebaseerd op Ratings) en “Most Followers” om u te helpen de meest invloedrijke mensen te vinden en te volgen. Hieronder staan de zoekresultaten met het trefwoord “horeca”:
#3: Twitter Advanced Search
Deze Tool wordt misschien wel te weinig gebruikt. Om echt gebruik te maken van de kracht van zoeken op Twitter, moet u gebruik maken van de “Advanced” optie. Hiermee kunt u uw zoekresultaten verfijnen op basis van verschillende selectiecriteria. [Update: sommigen ervaren problemen met het zoeken in de Nederlandse taal. Rene Schipper heeft daar deze oplossing voor]
#4: Topsy
Met Topsy kunt u zoekresultaten verfijnen op basis van tijd. Via de linker menubalk kunt u kiezen uit het afgelopen uur, de afgelopen week of de afgelopen maand. Maar u kunt ook alle resultaten laten zien. Verder kunt u zoeken op ” Experts” en kunt u de resultaten verfijnen op basis van gerichte trefwoorden.
#5: Twellow
Met Twellow kunt niet alleen zoeken op trefwoorden, maar ook gebruik maken van categorieën. Die laatste optie lijkt alleen interessant als u internationale Twitter accounts wilt volgen, maar niets is minder waar. U kunt namelijk ook regionale resultaten weergeven, in mijn geval uit de regio Zwolle. De indeling is functioneel en lijkt op een digitale Gouden Gids. De interface van deze Tool werkt erg prettig en snel.
Bovenstaande Twitter Tools hebben elk hun eigen kracht en sommige zult u geschikter vinden dan andere. Maar ze zijn het proberen meer dan waard en geven nieuwe mogelijkheden om in contact te komen met bestaande en potentiële klanten.
Welke Twitter Tools gebruikt u?
Lees ook: 12 gratis Twitter Tools voor B2B Social Media Marketing
Leuk artikel met handige websites!
Hoi Rene, ik had je reactie over het hoofd gezien… Maar alsnog bedankt voor het compliment!
Beste Jos,
Dank voor het (opnieuw) posten. Wat zijn je eigen ervaringen met deze tools?
Ben benieuw naar je reactie!
groet,
Mark
Hoi Mark, bedankt voor je reactie. Ik heb ze allemaal geprobeerd en ik vond dit de beste / meest prettig:
1. Twello
2. Topsy
3. WeFollow
Ben nu Twellow aan het uitproberen, maar wat is die site langzaam zeg! Hij zou prettig en snel moeten werken, misschien eenmalig zo langzaam?
Dag Theo bedankt voor je reactie.
Bij mij werkt Twello redelijk snel, misschien later nog eens proberen?