• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / 6 boeken over Internet en Social Media Marketing voor B2B

6 boeken over Internet en Social Media Marketing voor B2B

Bent u geïnteresseerd in kwalitatieve literatuur op het gebied van Social Media Marketing voor B2B? Dan kan ik de volgende boeken aanbevelen:

#1 De Internet Score Card 2.0

Social Media MarketingDe Internet Score Card 2.0 van auteurs Geert-Jan Smits en Joost Stijns Bisschop legt een duidelijke verbinding tussen strategie en internet. Het boek beperkt zich tot de beschrijving van een internetstrategie maar, daarmee geeft zij wel een goed beeld om uw online-plannen te realiseren. De auteurs leggen ook een relatie met prestatie management, waardoor ik het zeker aan kan raden als uw organisatie planmatig aan het succes van uw internet ambities wilt werken. Het boek is concreet, zit bomvol KPI’s en is praktisch toepasbaar.

#2 Connect!

Social Media MarketingConnect! van Menno Lanting is een toegankelijk boek voor iedereen die meer wil weten over Social Media en de impact op organisaties. Het boek is voorzien van interessante praktijkvoorbeelden die vooral betrekking hebben op de consumentenmarkt (B2C). Desondanks biedt het boek elke lezer – ongeacht uit welk type organisatie – een goede introductie op de  ontwikkeling en invloed van sociale netwerken. Voor directeuren en managers die meer behoefte hebben aan een introductie op de  strategische inzet van Social Media, is het Engelstalige boek ‘Groundswell’ een absolute  aanrader.

#3 Groundswell

Social Media MarketingGroundswell: De titel duidt op de trend waarbij mensen technologie gebruiken om elkaar te voorzien in hun behoeften (in plaats van gebruik te maken van traditionele instituties zoals bedrijven). De boodschap is helder: organisaties kunnen deze ontwikkeling niet negeren. Het is daarbij belangrijk de trend te begrijpen en vooraf je strategie te bepalen. Dit boek is een aanrader voor leidinggevenden die Social Media willen toepassen in hun organisatie. De auteurs beschrijven niet alleen verschillende fasen in een strategisch proces, maar onderbouwen deze ook met praktijkvoorbeelden en kritische succesfactoren. Het boek is Engelstalig, leest prettig en zowel voor profit als non-profit organisaties toepasbaar.

#4 Wikinomics

Wikinomics verscheen voor het eerst in 2006, maar kan ik nog steeds aanbevelen. Ik sluit me volledig aan bij Eric Schmidt, CEO bij Google: ‘Om de begrijpen welke kansen dit [web 2.0] biedt aan bedrijven, lees dit boek.’ De auteurs beschrijven de belangrijkste succesfactoren van de Web 2.0 economie: wees open, wissel informatie uit, deel informatie en producten met iedereen, werk wereldwijd zonder grenzen. Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden van bijvoorbeeld Flickr, Wikipedia, YouTube en Procter & Gamble.

#5 De Blauwe Oceaan

De Blauwe Oceaan is gebaseerd op een analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een strategische waarde-innovatie realiseerden en daarmee nieuwe markten (blauwe oceanen) creëren of ontdekken. Wat mij in dit boek het meest aansprak, was het voorbeeld van een bedrijf in de markt van goud winning: Omdat het steeds moeilijker werd om goud te delven, kwam de continuïteit van dit bedrijf steeds meer in gevaar. In een conservatieve markt besloot zij om de eigen techniek van goud delven op internet te publiceren (dit was revolutionair) en technici wereldwijd uit te nodigen om oplossingen aan te dragen. Ondanks het feit dat bedrijfseigen informatie voor iedereen toegankelijk werd, slaagde het bedrijf erin om de winstgevendheid een boost te geven en de concurrentie irrelevant te maken.

#6 The New Rules of Marketing & PR

Social Media MarketingThe New Rules of Marketing and PR is een uitstekende beschrijving van de mogelijkheden die Social Media Marketing te bieden heeft. De inhoud is 100% gebaseerd op de praktijk. Een aanrader voor iedereen die hierin is geïnteresseerd en zijn of haar kennis wil bijspijkeren. Mensen die de experimentele fase voorbij zijn, kunnen beter beginnen bij deel III: het opstellen van een praktisch actieplan. Het boek blijft boeien en elke alinea is  geschikt om afzonderlijk te lezen. De auteur  hanteert  wel een typische schrijfstijl: alsof hij een weblog schrijft. Dat went echter snel.

Kunt u andere boeken aanbevelen of heeft u opmerkingen naar aanleiding van deze recensies? Ik ben erg benieuwd naar uw reactie!

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Internet marketing says

    16 maart 2011 at 20:42

    C.J. Hayden – Get Clients Now vind ik ook een goede internet marketingboek!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Artificial Intelligence (2)
  • Boeken (12)
  • Branding (6)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (7)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (75)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (9)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer