• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / 7 kenmerken van effectieve B2B Marketeers in Social Media

7 kenmerken van effectieve B2B Marketeers in Social Media

In The World is Flat beschrijft Thomas Friedman dat het internet traditionele verschillen in snel tempo doet vervagen. Bedrijven concurreren niet langer met tegenstrevers uit een overzichtelijke markt, maar wereldwijd met iedereen die in dezelfde marktbehoefte kan voorzien. Wat vraagt dat van B2B Marketeers in Social Media?

Kenmerken van succesvolle B2B marketeers in Social Media

 

1:  Ze geven mensen het vertrouwen

Organisaties met een top-down hiërarchie uit de 19e eeuw zijn op Social Media veel kwetsbaarder dan organisaties waar verantwoordelijkheden veel gelijkmatiger en decentraal verspreid zijn. In de meeste gevallen wordt Social Media bij een afdeling Marketing ondergebracht. Succesvolle Marketeers betrekken anderen bij de Social Media strategie en geven hen het vertrouwen dat ze het goede doen.

2: Ze denken echt als klanten

Succesvolle Marketeers zullen denken als klanten, omdat ze direct met hen in contact staan. Ze leren steeds beter luisteren, zodat ze niet alleen expliciet uitgesproken behoeften herkennen – maar ook de context en de ‘vraag achter de vraag’. En ze zullen klanten betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten, gewoon door te vragen wat klanten willen.

3: Ze zijn interactief

Zakelijke relaties zijn essentieel in B2B omgevingen. Succesvolle Marketeers zijn interactief en zullen gebruik maken van alle relevante tools om die relaties ook online te onderhouden.

4: Ze anticiperen op verandering

Door de komst van internet verdwijnen complete branches en zijn steeds meer bedrijven genoodzaakt hun business model te herzien. En niet alleen in consumenten markten. Maar elke bedreiging biedt kansen. Succesvolle Marketeers zullen het veranderende gedrag van klanten herkennen en hierop anticiperen.

5: Ze zijn actie gericht

Succesvolle bedrijven hebben erkend dat snelheid belangrijker is dan het beperken van risico’s. Product en planning cycli worden korter en korter. Succesvolle Marketeers zijn dus actie gericht, omdat de reactiesnelheid het nieuwe wapen is.

6: Ze begrijpen de unieke waarde propositie

Elk bedrijf moet nadenken op welke manier het internet de waarde propositie verandert. Is kennis altijd een speerpunt geweest? Bedenk dan dat informatie steeds meer een commodity is. Heeft uw organisatie een intermediair functie? Bedenk dan dat het internet directe levering en communicatie mogelijk maakt. Succesvolle Marketeers begrijpen de waarde propositie van hun organisatie en gebruiken Social Media om die te versterken.

7: Ze rijden zonder airbag

Kent u het boek Doing It Worng Quickly? Dit is geen vreemd advies, maar in gesprekken met de beste internet Marketeers is dit een terugkerend onderwerp. Het blijkt namelijk veel effectiever om veel nieuwe dingen te proberen, in plaats van maanden bezig te zijn met wat er fout kan gaan met één campagne. Succesvolle Marketeers zullen regelmatig experimenteren, waardoor ze snel zien wat wel en wat niet effectief is.

Ook interessant om te lezen:

  • Dit zijn de beste boeken over content marketing
  • Hoe maak je een perfect LinkedIn profiel?
  • B2B Social Media Case: de strategie van Volvo Cars
  • Leads genereren via Social Media: 6 tips voor Sales
  • Top 10 beste boeken over online marketing

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Comments

  1. Formulier says

    5 april 2012 at 09:21

    Goed artikel ;)

    Beantwoorden
    • Jos Veldwijk says

      6 april 2012 at 15:07

      Bedankt voor je reactie

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer