In The World is Flat beschrijft Thomas Friedman dat het internet traditionele verschillen in snel tempo doet vervagen. Bedrijven concurreren niet langer met tegenstrevers uit een overzichtelijke markt, maar wereldwijd met iedereen die in dezelfde marktbehoefte kan voorzien. Wat vraagt dat van B2B Marketeers in Social Media?
Kenmerken van succesvolle B2B marketeers in Social Media
1: Ze geven mensen het vertrouwen
Organisaties met een top-down hiërarchie uit de 19e eeuw zijn op Social Media veel kwetsbaarder dan organisaties waar verantwoordelijkheden veel gelijkmatiger en decentraal verspreid zijn. In de meeste gevallen wordt Social Media bij een afdeling Marketing ondergebracht. Succesvolle Marketeers betrekken anderen bij de Social Media strategie en geven hen het vertrouwen dat ze het goede doen.
2: Ze denken echt als klanten
Succesvolle Marketeers zullen denken als klanten, omdat ze direct met hen in contact staan. Ze leren steeds beter luisteren, zodat ze niet alleen expliciet uitgesproken behoeften herkennen – maar ook de context en de ‘vraag achter de vraag’. En ze zullen klanten betrekken bij de ontwikkeling van producten en diensten, gewoon door te vragen wat klanten willen.
3: Ze zijn interactief
Zakelijke relaties zijn essentieel in B2B omgevingen. Succesvolle Marketeers zijn interactief en zullen gebruik maken van alle relevante tools om die relaties ook online te onderhouden.
4: Ze anticiperen op verandering
Door de komst van internet verdwijnen complete branches en zijn steeds meer bedrijven genoodzaakt hun business model te herzien. En niet alleen in consumenten markten. Maar elke bedreiging biedt kansen. Succesvolle Marketeers zullen het veranderende gedrag van klanten herkennen en hierop anticiperen.
5: Ze zijn actie gericht
Succesvolle bedrijven hebben erkend dat snelheid belangrijker is dan het beperken van risico’s. Product en planning cycli worden korter en korter. Succesvolle Marketeers zijn dus actie gericht, omdat de reactiesnelheid het nieuwe wapen is.
6: Ze begrijpen de unieke waarde propositie
Elk bedrijf moet nadenken op welke manier het internet de waarde propositie verandert. Is kennis altijd een speerpunt geweest? Bedenk dan dat informatie steeds meer een commodity is. Heeft uw organisatie een intermediair functie? Bedenk dan dat het internet directe levering en communicatie mogelijk maakt. Succesvolle Marketeers begrijpen de waarde propositie van hun organisatie en gebruiken Social Media om die te versterken.
7: Ze rijden zonder airbag
Kent u het boek Doing It Worng Quickly? Dit is geen vreemd advies, maar in gesprekken met de beste internet Marketeers is dit een terugkerend onderwerp. Het blijkt namelijk veel effectiever om veel nieuwe dingen te proberen, in plaats van maanden bezig te zijn met wat er fout kan gaan met één campagne. Succesvolle Marketeers zullen regelmatig experimenteren, waardoor ze snel zien wat wel en wat niet effectief is.
Goed artikel ;)
Bedankt voor je reactie