Het gebruik van Social Media betekent geen directe kostenpost, maar hoe zit het met de benodigde tijdsinvestering? U en uw collega’s kunnen onmogelijk 24/7 online actief zijn: er moet ten slotte ook ‘gewoon gewerkt worden’. Om u handvatten te bieden voor de praktijk van alle dag, staan hier 7 tips en suggesties voor Time Management bij Social Media.
Hoeveel tijd moeten organisaties investeren in Social Media?
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van factoren zoals het profiel van uw doelgroep, uw doelstellingen, de gekozen kanalen en het ambitieniveau. In het algemeen kunnen we 3 soorten activiteiten onderscheiden die een verschillende tijdsinvestering vragen: monitoring, participatie en analyse. Voor kleinere organisaties in het MKB die alleen willen monitoren, is 8 uur per week voor één medewerker een prima vuistregel. Grotere bedrijven zullen voor monitoring al snel 1 tot 3 FTE vrij maken. Gaat u een stap verder en wilt u reageren en actief deelnemen aan gesprekken met uw doelgroep, dan zal de benodigde tijdsinvestering voor elke onderneming al snel met 25% toenemen. Het meten en analyseren van de resultaten maakt Social Media nog tijds intensiever: houd hiervoor rekening met een extra investering van 50 tot 100%.
7 Tips voor Time Management op Social Media
Tip 1: Zorg voor focus
Een duidelijke keuze in doelstellingen, doelgroepen en kanalen is onmisbaar voor focus in de gekozen strategie. Focus geeft niet alleen rust voor betrokken medewerkers, maar vergroot ook uw succes ratio. Heeft u nog geen Social Media strategie met een blik op de lange termijn? Dan is de kans groot dat uw Social Media avontuur binnen een paar maanden doodbloedt en dat is jammer van de geleverde inspanningen.
Tip 2: Gebruik een planning
Met een planning weet u vooraf in welke activiteiten u tijd en energie gaat steken. Wilt u online uw autoriteit op een specifiek vakgebied claimen? Dat wilt u op de juiste momenten kwalitatieve content publiceren via een weblog, whitepapers of online video’s. Of gaat u Social Media gebruiken als kanaal voor klantenservice? Dan is het belangrijk om real-time en correct te reageren. Heeft u een activiteitenkalender voor marketing campagnes, product innovaties, sales promoties of zakelijke evenementen? Neem uw Social Media activiteiten hierin mee.
Tip 3: Gebruik de juiste tools
Veel activiteiten kunt u automatiseren via Management en Monitoring Tools. Denk hierbij aan het inplannen van Twitter berichten via TweetDeck, het beheersen van meerdere profielen op één account of het automatiseren van respons. Dit laatste kan erg efficiënt zijn, maar overdrijf het niet en probeer persoonlijk te blijven: uw doelgroep wil en zal niet met een robot communiceren.
Tip 4: Zorg voor routine
Waarschijnlijk gebruikt u elke dag vaste momenten om uw e-mail te verwerken. Dit werkt efficiënt en hiermee voorkomt u afleiding als u ‘het echte werk’ moet verzetten. Gebruik deze momenten ook voor Social Media door bijvoorbeeld updates te plaatsen en te reageren op vragen van klanten. Voor de dagelijkse praktijk is het handig om Social Media zoveel mogelijk te koppelen aan deze ‘natuurlijke’ momenten. Bijkomend voordeel: uw online doelgroep gaat zich na verloop van tijd instellen op uw publicatie van nieuwe content, waardoor u de binding vergroot.
Tip 5: Vertaal doelen van business units naar Social Media
Heeft u een afdeling Marketing Intelligence met professionals die werkzaam zijn als Marketing analist? Bekijk het takenpakket, het aantal uren en bepaal welk deel gespendeerd kan worden voor markt- en concurrentie onderzoek op Social Media. Dit voorbeeld kunt u ook gebruiken voor medewerkers die werkzaam zijn op afdelingen zoals Corporate Communicatie, Product Management, Customer Service en Sales.
Tip 6: Overweeg uitbesteding van activiteiten
In de Verenigde Staten maakte 14% van de bedrijven in 2010 gebruik van outsourcing van Social Media activiteiten. Ook in Nederland worden steeds meer diensten aangeboden waarbij het beheer van Social Media aan derden overgelaten wordt. In dit artikel staan 8 activiteiten die u mogelijk kunt uitbesteden. Let wel: er kleven belangrijke nadelen aan het uitbesteden van activiteiten waarbij interactie met uw doelgroep centraal staat.
Tip 7: Stem uw timing af op de doelgroep
Probeer uw Social Media activiteiten zoveel mogelijk af te stemmen op de momenten waarop uw doelgroep het best te bereiken is. Dan Zarella, Social Media onderzoeker en verbonden aan Hubspot, geeft opmerkelijke eye-openers over het effect van timing in Online Marketing. In dit artikel staan enkele interessante suggesties op basis van zijn onderzoek.
Wat vindt u van deze tips voor Time Management bij Social Media? Wat zou u toe willen voegen?
Geef een reactie