Veel bedrijven in de zakelijke markt experimenteren met het gebruik van Social Media en zijn van plan om meer in Social Media te investeren. Maar hoe geef je dat handen en voeten? In dit artikel staan 8 Social Media tips voor B2B.
8 Social Media Tips voor B2B Marketeers
Tip 1: Maak effectief gebruik van Twitter
De eerste Social Media Tip voor B2B: Twitter. Dit lijkt een open deur, maar sommige bedrijven maken er niet of weinig gebruik van. Als jouw doelgroep zich echter op Twitter bevindt, zou jij dat ook moeten zijn. Maak een account en start de conversatie. Twitter is namelijk bij uitstek een mogelijkheid voor interactief contact met uw doelgroep.
Hoe te beginnen? Stel eerst vast welke onderwerpen relevant zijn voor je markt en monitor regelmatig waar deze worden genoemd. Lees wat anderen hierover zeggen en meng je in het gesprek. Probeer je hierbij zoveel mogelijk te verplaatsen in de ander, zoals je op een feestje of bijeenkomst ook zou doen.
Maak gebruik van zogenoemde hashtags, oftewel hekjes (#). Zo vind je met behulp van #b2b anderen met dezelfde interesse, namelijk B2B. Andere voorbeelden zijn #sales of #inkoop. Probeer hier echter selectief en specifiek mee om te gaan. Een twitter bericht als ‘wie heeft #ervaring met #b2b #marketing op #twitter en #linkedin’ is een beetje over the top.
Let wel: beschouw Twitter als een informeel medium. Dankzij Social Media kan zakendoen (opnieuw) veel persoonlijker worden. Net als andere Social Media is Twitter niet geschikt voor directe verkoop van complexe producten of diensten [update]. Het is bij uitstek een instrument waarmee u niet alleen waardevolle relaties op kunt bouwen maar ook informatie kunt vinden, bijvoorbeeld ten behoeve van marktonderzoek. Een belangrijk aspect van zakendoen in een zakelijke omgeving is het persoonlijke contact. Juist om die reden is Twitter bij uitstek geschikt voor B2B.
Tip 2: Gebruik de voordelen van Linkedin
Linkedin wordt steeds groter en steeds intensiever gebruikt. Het is een krachtig instrument voor bedrijven en medewerkers om met elkaar in contact te komen. Een sterk punt van Linkedin is de Shared Connections functie. Dit maakt het mogelijk om mensen te vinden en de gemene deler te bepalen.
Omdat Linkedin het identificeren en benaderen van prospects zeer eenvoudig maakt, is het een prima middel voor Accountmanagers en medewerkers van de binnendienst. Een sterk Linkedin netwerk vergroot je mogelijkheden om bestaande relaties te verstevigen en nieuwe relaties te ontwikkelen. Dit kan interessante perspectieven voor de toekomst bieden. Linkedin heeft ook een community van actieve gebruikers.
Linkedin Answers dient als een kennis database waar business professionals een autoriteit kunnen worden op het gebied van een specifiek onderwerp. Door zijn of haar kennis en ervaring met anderen te demonstreren, wordt diegene als expert op dat gebied beschouwd. Linkedin Groups biedt business professionals de mogelijkheid om met anderen in gesprek te gaan over onderwerpen met dezelfde interesses. Dit is een manier om anderen te helpen en zelfs om kwalitatieve leads te genereren.
Tip 3: Begin een weblog
Social Media biedt B2B bedrijven de mogelijkheid om persoonlijk in contact te komen met klanten, prospects en professionals uit dezelfde branche. Door een weblog te starten, geef je jouw organisatie een persoonlijk gezicht. Deze vorm van communicatie verschilt wezenlijk van anonieme corporate communicatie. Met behulp van een blog kun je nieuwe producten en diensten aankondigen en toelichten. Maar je kunt ook je expertise demonstreren of ingaan op onderwerpen die actueel zijn voor uw business. Met blogs kun je niet alleen een geïnteresseerd publiek opbouwen, maar je wordt ook makkelijker gevonden door zoekmachines. Let wel op de volgende aandachtspunten:
- Inventariseer over welke onderwerpen u kunt en wilt schrijven
- Zorg dat u zich altijd inleeft in uw beoogde doelgroep
- Publiceer altijd kwalitatief hoogwaardige inhoud te plaatsen
- Wees consistent en zo regelmatig mogelijk in uw publicaties
- Reageer altijd en tijdig op reacties naar aanleiding van uw artikel
Tip 4: Monitor uw branche
Social Media betekent dat veel waardevolle informatie overal wordt gepubliceerd. B2B bedrijven hebben dus de unieke mogelijkheid om haar marktkennis te vergroten en daarop beslissingen te baseren. Google Alerts is een prima tool die jou op de hoogte houdt van nieuws en ontwikkelingen met betrekking tot je organisatie, de markt, producten en concurrenten. Je kunt specifieke zoekopdrachten geven en updates krijgen per e-mail of RSS.
Daarnaast kun je specifieke monitoring tools zoals Social Mention gebruiken om relevante berichten op Social Media websites te zoeken. Meestal kun je bij de instellingen aangeven hoe en wanneer je geïnformeerd wilt worden. Als je dergelijke informatievoorziening nog niet hebt opgezet, kun je dat beter direct doen. Hiermee blijf je namelijk op de hoogte van onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. En je kunt hier vervolgens tijdig op inspelen.
Tip 5: Analyseer
In het algemeen ervaren B2B marketeers toenemende druk om resultaten inzichtelijk te maken, oftewel: de accountability van marketing is een actueel thema. Begin daarom met het vaststellen van uw kritische prestatie indicatoren (KPI’s) voor je Social Media strategie. Er zijn diverse mogelijkheden om het effect van Social Media Marketing met kwalitatieve data te onderbouwen. In de eerste plaats kun je voor jouw bedrijfswebsite gebruik maken van Google Analytics. Hiermee krijg je inzicht in het gedrag van website bezoekers.
Tip 6: Wees consistent en niet bang voor follow-up
Als je hebt meegedaan aan een gesprek of discussie via Social Media, wees dan niet bang om hieraan follow-up te geven en nog eens met de betreffende personen contact te maken. Het is namelijk mogelijk dat er een ‘vraag-achter-de-vraag’ leeft waarop je in kunt spelen.
Verder is het erg belangrijk om betrokken te blijven en open te staan voor interactie met je doelgroep. En als je op Social Media A zegt, moet je ook B zeggen. Het is namelijk erg onverstandig om een blog te starten en deze vervolgens niet regelmatig te voorzien van nieuwe inhoud. Jouw doelgroep leest je blog en rekent er terecht op dat er periodiek nieuwe berichten van je te lezen zijn. Het voordeel van continu aanwezig zijn, is natuurlijk wel dat je bij uw doelgroep top-of-mind blijft.
Tip 7: Zoek en volg invloedrijke mensen
B2B Marketing heeft meestal betrekking op relaties met de juiste mensen. Je kunt eenvoudig en snel gebruik maken van de mogelijkheden die Social Media je op dit terrein te bieden heeft. Als je weet wie bepalend zijn in je branche, kun je ze makkelijk volgen via Twitter, Linkedin of weblogs.
De volgende stap is het opbouwen en/of versterken van de persoonlijke relatie met deze personen. Deze personen hebben meestal toegang tot een publiek dat waarschijnlijk voor een belangrijk deel overeenkomt met jouw doelgroep. Dit betekent overigens niet dat je deze ‘influencers’ moet ‘stalken’ met Twitter berichten of reacties op hun weblogs. Het is beter om hen regelmatig te volgen zodat je kunt inspelen op de momenten waarop je toegevoegde waarde kunt leveren zonder je bedrijf, product of dienst actief te promoten.
Tip 8: Gebruik Social Media voor give-aways en promoties
Via Social Media websites zoals Twitter, Linkedin en FaceBook kun je de doelgroep rechtstreeks benaderen met promoties die gerelateerd zijn aan producten of diensten. Denk hierbij aan een proefabonnement voor een bepaalde dienst die je levert. Of breng een cross-selling actie onder de aandacht waarbij je het ene product weggeeft als het andere wordt aangeschaft. Het is hierbij belangrijk om juist de mensen die je volgen hiervoor te belonen. Zo creëer je een unieke verbondenheid met je bedrijf, product of dienst. Gebruik je creativiteit om hierop in te spelen en analyseer wat wel/niet werkt.
Deze informatie is gebaseerd op een artikel van Mashable, maar de conclusie blijft dezelfde: Social Media biedt veel kansen voor B2B.
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem dan even contact op.
“Net als andere Social Media is Twitter dan ook niet geschikt voor directe verkoop of promotie van uw bedrijf, product of dienst.” Dit is echt onzin, ik heb hier hele andere ervaringen mee. Als je een goed concept hebt of goede aanbiedingen (webshops) kun je uit Twitter zeker omzet halen. Ook het verkeer naar je website kan je een gigantische boost geven. Het verbaasd me elke keer weer hoe weinig bedrijven, reclamebureaus en zogenaamde marketingguru’s weten hoe je Twitter effectief kan gebruiken.
Dag Herman, bedankt voor je kritische reactie. Ik ben het deels met je eens. Mijn statement moet je lezen in het perspectief van B2B markten met complexe producten of diensten. Twitter zou inderdaad geschikt kunnen zijn voor de promotie van een bedrijf, product of dienst. En zeker, Social Media zoals Twitter geven een enorme boost aan je traffic (ik spreek uit ervaring). Uiteraard is een combinatie tussen Twitter en webshops ook ijzersterk. Dan zit je meer in de Retail denk ik. Directe verkoop van B2B producten ter waarde van tien- of honderdduizenden euro’s via Twitter lijkt mij erg sterk. Denk alleen al aan het juridische aspect. Als ik dat verkeerd zie, zou ik heel graag argumenten horen of voorbeelden krijgen om mij van het tegendeel te overtuigen!