Bij een aankoop of investering speelt persoonlijk contact vaak een cruciale rol. Bij terugkerende B2B verkopen, weegt het contact zelfs dubbel zo zwaar. Via Social Media kom je op een laagdrempelige manier in gesprek met je (toekomstige) klant.
Door de dialoog aan te gaan en informatie te delen bouw je stap voor stap aan een solide basis voor samenwerking en toekomstige verkopen.
Het resultaat: Je vergroot het vertrouwen in jou en daarmee in jouw onderneming.
Hoe pak je dat aan? In dit artikel staan tips voor succesvolle online B2B relaties:
#1 Luisteren
Door te luisteren, niet voor niets de in steen gehouwen regel van dialoog. Luister naar wat je klant online zegt en begrijp met wie je zaken doet.
Het is opvallend hoeveel zakelijke en persoonlijke informatie mensen op sociale netwerken prijsgeven. Gebruik dit in je voordeel om beter inzicht te krijgen in wat jouw klant beweegt en waarmee je jouw klant kunt helpen. [Lees ook: 10 manieren om Social Media Monitoring tools te gebruiken]
#2 Blijf professioneel
Zorg voor een eenduidige professionele toon in jouw uitingen via social media. Goed geschreven, goed onderbouwde en informatieve content creëert vertrouwen en geloofwaardigheid bij jouw klanten en prospects.
#3 Wees oprecht
De eerder genoemde professionaliteit betekent dus niet afstandelijk. Juist via social media betrek je klanten bij jouw bedrijf. Het is misschien even wennen om op die manier de dialoog aan te gaan, maar onthoud: een reactie op een tweet of blog betekent betrokkenheid. En door de dialoog oprecht aan te gaan, groeit het vertrouwen.
#4 Kom je afspraken na
Vergeet niet dat je via social media continu in gesprek bent met je klant. Even niet reageren of een half antwoord geven, wordt direct uitvergroot. Kom daarom afspraken en toezeggingen altijd na. Social media is er 24/7 en geeft daarmee onbegrensde toegang tot je klanten. Dat is zowel een kans als een risico.
#5 Houd contact
Als je tijd investeert in social media, doe dit dan ook regelmatig. Zorg voor een contact schema waarbij je nieuws deelt, antwoorden of tips geeft. Gebruik dit kanaal waardevrij, zónder verkoopdoel. Er is namelijk een groot verschil tussen succesvol leads genereren met social media of het spuien van een stroom ongerichte, salesdriven content. Je bedrijf wordt niet interessant enkel en alleen door het gebruik van social media maar juist door wat je ermee doet.
#6 Bied meerwaarde
Het bedienen van de klant is het nieuwe verkopen en support is de nieuwe marketing. Houd focus op de toegevoegde waarde voor jouw klanten en prospects. Regelmatig contact houden klinkt arbeidsintensief – maar dat valt best mee. Je kunt bijvoorbeeld ook links naar interessante artikelen delen, of informatie geven over bepaalde evenementen. Het hoeft niet altijd zelf geschreven content te zijn: ook het verwijzen naar andere relevante bronnen biedt meerwaarde.
#7 Toon visie
Ga op zoek naar onderwerpen die interessant zijn voor je klanten. Door berichten te delen over onderwerpen die leven in jouw vakgebied, houdt je de aandacht vast van jouw klanten en prospects.
#8 Maak je content deelbaar
Social media bestaat bij de gratie van het delen. Door als bedrijf eigen content (blogs, whitepapers, case studies, presentaties, video’s etc) deelbaar te maken vergroot je het online bereik door middel van mond tot mond reclame. Dat blijft tenslotte de meest krachtige manier van marketing.
Lees meer over online B2B relaties:
- 4 tips voor Online Reputatie Management in B2B
- 12 Tips om Social Media te integreren met B2B Sales
- 5 Tips voor slimme relatiemarketing via LinkedIn groepen
Wil je weten hoe ik je kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie