John Deere (Deere & Company) is een Amerikaanse tractor- en landbouwfabrikant en marktleider in de levering van producten en diensten voor de agrarische sector. Het concern doet zaken in meer dan 60 landen en heeft wereldwijd ruim 50.000 mensen in dienst. In dit artikel een B2B Case over de Social Media strategie van John Deere.
Professionele inzet van Twitter [3.198 followers]
Met slechts 232 Tweets heeft het officiële Twitter account van John Deere wereldwijd meer dan 3200 Followers. Een snelle analyse via www.twittercounter.com laat zien dat het bedrijf per dag gemiddeld 15 nieuwe Followers mag verwelkomen. Dit betekent ook dat het Twitter account van John Deere hoogstwaarschijnlijk nog niet langer dan een jaar actief wordt gebruikt.
Ander interessant detail: bijna 100 mensen hebben het Twitter profiel van John Deere opgenomen in hun Twitter List. Verder valt op dat Twitter op een professionele manier wordt gebruikt, dankzij een gevarieerde inzet van gewone Tweets, ReTweets, Hashtags en URL verkorter bit.ly. Ten slotte: zoals van een wereldmarktleider verwacht mag worden, heeft John Deere haar huisstijl volledig in haar Twitter profiel geïntegreerd.
Groot aantal fans op Facebook [366.835 mensen vinden dit leuk]
Vanwege het aantal fans en de activiteiten die op het platform worden ontplooid, is Facebook zeer waarschijnlijk het belangrijkste kanaal in de Social Media strategie van John Deere. Het concern maakt op een selectieve en effectieve manier gebruik van de mogelijkheden die Facebook biedt: het delen van foto’s, het ontsluiten van exclusieve fan content, een aansprekende poll en een actief prikbord.
Conform de opzet van een Social Media Hub is het Facebook profiel ook voorzien van links naar tal van andere websites zoals de DealerFinder, Careers, de corporate website, het Twitter profiel en het YouTube kanaal.
Gevarieerde aanbod op YouTube [570.337 weergaven en 1.470 abonnees]
Het YouTube kanaal van John Deere oogt professioneel én actueel: de huisstijl is volledig geintegreerd, er is voldoende corporate bedrijfsinformatie te lezen en de video’s zijn gevarieerd en aansprekend voor de doelgroep.
Wat opvalt is dat het account sinds 2005 actief is, maar de oudste zichtbare video’s zijn twee jaar geleden geplaatst. Mogelijk heeft een fan het account destijds aangemaakt en heeft John Deere deze overgenomen en in haar strategie geïntegreerd. Tenslotte heeft het concern ook op YouTube verwijzingen naar andere sites – zoals de corporate website, de FindDealer site, het Twitter account en de Facebook fan page.
Het zakelijke netwerk op Linkedin [6.947 medewerkers en 8.750 followers]
John Deere heeft een beperkt bedrijfsprofiel op Linkedin. Uit de statistieken kan geconcludeerd worden dat het concern – vergeleken met peers – relatief gezien meer medewerkers werkzaam heeft in R&D functies en juist minder in Sales & Marketing. Verder valt op dat er relatief veel (47%) personeelsleden een korte periode (0-10 jaar) werkzaam zijn. Interessant is verder dat John Deere door 8.757 mensen gevolgd wordt. Deze groep bestaat hoogstwaarschijnlijk vooral uit eigen medewerkers, zakelijke relaties en recruiters.
Beperkte engagement via Flickr [699 members]
Afgaande op het aantal en de gedateerde reacties, leidt de aanwezigheid van John Deere op Flickr tot beperkte interactie met de doelgroep. Het profiel kent weliswaar 699 members, maar de meest recente post dateert van 5 maanden geleden. Waarschijnlijk wordt Flickr niet meer actief door John Deere onderhouden. Niet zo vreemd overigens, als u bedenkt dat Facebook voor een groot deel in dezelfde behoefte kan voorzien, meer mogelijkheden biedt en een groter bereik onder de doelgroep zal hebben.
Social Media beleid verschaft duidelijkheid en biedt ruimte voor eigen invulling
John Deere heeft een Social Media policy ontwikkeld voor personen en organisaties die een relatie met haar hebben en actief zijn op (interne) Social Media. Het doel van dit beleid is een verdere omschrijving van het Social Media gebruik in combinatie met de bestaande communicatie. De belangrijkste punten van deze policy op een rij:
1. Volg de richtlijnen van het bedrijf en ga voorzichtig om met vertrouwelijke informatie
2. Spreek alleen namens het bedrijf als u daarvoor toestemming heeft. Anderzijds stimuleert de onderneming haar medewerkers om producten en diensten te promoten. Vermeld duidelijk of u namens de organisatie spreekt of dat u uw persoonlijke mening verspreid.
3. Vermeld duidelijk uw identiteit en functie binnen de organisatie.
4. Breng toegevoegde waarde en respecteer anderen. Vraag anderen om toestemming alvorens hun ervaringen en content verder te verspreid en.
5. Accepteer persoonlijke verantwoordelijkheid. U bent zelf verantwoordelijk voor uw publicaties. Streef naar authentieke, relevante en kwalitatieve informatie. Overweeg wat u wilt communiceren en hoe anderen dat interpreteren.
6. Respecteer de rechten van anderen. Maak alleen gebruik van het logo, slogans en ander materiaal als u daarvoor toestemming heeft gekregen. Verspreid geen vertrouwelijke informatie over handelsovereenkomsten.
De concurrentie staat op achterstand
De belangrijkste Nederlandse concurrent in het segment tractoren is NewHolland. Deze onderneming heeft wereldwijd 14.703 fans op Facebook, 376 followers op Twitter en 1153 abonnees op YouTube. Afgaande op de aantallen en de mate van interactie, is NewHolland momenteel de enige serieuze ‘concurrent’ op het gebied van Social Media.
Op enige afstand volgt Massey Ferguson [AGCO], dat alleen gebruik maakt van YouTube (694 abonnees) en Facebook (26.199 fans). Concurrent CaseIH volgt op grote afstand met een beperkt aantal fans op Facebook (1.500) en abonnees op YouTube (170). Het Duitse Fendt is ook onderdeel van AGCO, maar lijkt als merk totaal afwezig op internationale Social Media. Het is daarom niet onwaarschijnlijk dat AGCO met de vraag worstelt of ze de beide merken apart zal positioneren.
Conclusie: John Deere in poleposition
Afgaand op deze externe analyse heeft John Deere als B2B onderneming een robuuste Social Media strategie ontwikkeld en geïmplementeerd. Het concern maakt op een professionele manier gebruik van Social Media en weet vooral via Facebook grote aantallen te bereiken. John Deere gebruikt Social Media vooral ten behoeve van branding, maar zij zal er ook in slagen om een deel van de eindgebruikers te verleiden om in contact te komen met regionale dealers en daarmee een bijdrage leveren aan de pull-strategie. Uit deze analyse blijkt verder dat Twitter, YouTube en Facebook de belangrijkste kanalen zijn voor John Deere.
Geef een reactie