Onderzoeksbureau MarketingSherpa heeft een speciaal rapport gepubliceerd over de ROI van Social Media Marketing. Daaruit blijkt dat bedrijven met een strategie het rendement wel degelijk kunnen bepalen. Bijna de helft wil dan ook meer investeren in Social Media. In dit artikel staat een samenvatting van een onderzoek onder meer dan 700 Marketing Managers.
Marketing Managers verwachten meetbare resultaten
De prioriteiten van Marketing Managers zijn veranderd. In 2011 was dit de top 4:
- Realiseren of verbeteren van een meetbare ROI uit Social Media programma’s
- Conversie van Social Media gebruikers naar klanten
- Realiseren of verbeteren van meetbare Lead Generation met Social Media
- Verbeteren van de kosten efficiëntie van Customer Support
De mate van volwassenheid in Social Media is bepalend voor de prioriteiten van Marketing Managers. Bedrijven met een strategische benadering van Social Media vinden de eerstgenoemde prioriteit veel belangrijker dan bedrijven in de experimentele fase. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verschil in ervaring met Social Media Marketing.
Websitebezoek top prioriteit in Social Media Marketing
U zou misschien verwachten dat doelstellingen voor omzet en marge de hoogste prioriteit krijgen. Maar uit het onderzoek blijkt dat 71% van de Marketing Managers meer website bezoeken als hoogste doel zag. Branding en reputatie volgen op de tweede plek, gevolgd door conversie.
Natuurlijk wil iedere onderneming dat Social Media gebruikers betalende klanten worden. Maar veel B2B Marketeers vinden het niet realistisch om conversie de hoogste prioriteit te geven. De verkoopcyclus is immers lang en complex. Daarom richten B2B Marketeers zich vooral op Lead Generatie via Social Media.
Investeringen en ROI in Social Media Marketing
Meer dan tweederde van de Marketing Managers zegt dat het budget voor Social Media Marketing in 2011 is gestegen. Dat betekent niet dat ze zorgen hebben over de manier waarop. De top 4 van meest genoemde problemen om investeringen los te krijgen:
- Bepalen waar het budget vandaan moet komen
- Niet in staat om het succes van Social Media aan te tonen
- Onzekerheid over de Return on Investment
- Inzet van het benodigde personeel
Bedrijven met inzicht in de ROI, scoren gemiddeld een percentage van 95%. Maar de verschillen zijn enorm. Eén op de vier Marketing Managers noemt een ROI van 100% en één op de acht rapporteert 200%. Een uitspraak van een respondent over dit onderwerp (vertaald): “We zijn enthousiast over de resultaten. Onze Sales is het afgelopen jaar met gemiddeld 27 procent gestegen en de kosten met minder dan één procent.”
Sales: belangrijkste waarde om de ROI te bepalen
Return on Investment is een financiële indicator, het enige relevante cijfer voor een directie. Daarin ligt een grote uitdaging: welke data gebruikt u wel – en welke niet? Zo zegt één van de respondenten (vertaald): “Ongeveer tien procent van onze Social Media activiteiten vertalen we naar bottom-line resultaten. Daarvoor kunnen we de ROI bepalen. Voor die overige 90 procent vinden we dat onmogelijk.” Desondanks zijn er wel degelijk mogelijkheden om een heel eind te komen, zonder gebruik te maken van schattingen. Hieronder staat welke financiële waarden bedrijven gebruiken om de ROI van Social Media te bepalen.
Het berekenen van de ROI van een Social Media campagne
Stel, u heeft een Lead Generatie campagne via Social Media. Resultaat: 12 kwalitatieve leads met een gemiddelde waarde van € 5.000. Marketing kosten (op basis van personele inzet): € 20.000. De ROI van deze Social Media campagne is dan (60.000-20.000)/20.000 x 100% = 200%.
Gerelateerde artikelen:
Geef een reactie