Tijdens seminars, presentaties en trainingen wordt regelmatig gevraagd naar praktijk voorbeelden van Social Media in de zakelijke markt. Om die reden ben ik continu op zoek naar nieuwe cases en best practices om deze met anderen te delen. In dit artikel staan 3 voorbeelden van Social Media in B2B: HP, Xerox en Océ.
Social Media in B2B: Hewlett Packard
HP is natuurlijk bekend van printers, maar deze onderneming is beter te omschrijven als een technologiebedrijf dat actief is in meer dan 170 landen. De onderneming ontwikkelt producten en diensten en richt zich in Nederland op drie zakelijke segmenten: het MKB, grootzakelijke ondernemingen en bedrijven in de grafische sector. Daarbij maakt HP gebruik van verschillende kanalen zoals RSS feeds, video’s, podcasts, weblogs en méér.
RSS Feeds van HP
RSS (Really Simple Syndication) biedt een gemakkelijke manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws wanneer deze beschikbaar komt. HP gebruikt RSS om bedrijfsinformatie te verspreiden, zoals persberichten en klantverhalen uit de verschillende segmenten. Maar de onderneming gebruikt dit kanaal ook om aanbiedingen te sturen naar het kleinzakelijke segment.
Video’s en podcasts van HP
Op de website van HP is een videokanaal te vinden waarop regelmatig video’s geplaatst worden. Deze Engelstalige video’s geven informatie over campagnes, events, producten en diensten, de organisatie en specifieke branches waar HP zich op richt. Ook zijn hier verschillende podcasts over vergelijkbare onderwerpen te vinden. Zowel de video’s als de podcasts kunnen door middel van een RSS feed verstuurd worden.
Weblogs van HP
Binnen HP vormen weblogs een belangrijk onderdeel in haar B2B Social Media Marketing Strategie. HP heeft zelf een speciale Blog Hup voor de zakelijke markt. Dankzij weblogs heeft HP de mogelijkheid om discussies met haar zakelijke doelgroep breder in te zetten. De weblogs bieden mensen de mogelijkheid om aan deze discussies deel te nemen. Via weblogs wil HP de dialoog met klanten onderhouden met lange termijn relaties als het ultieme doel.
Andere Social Media kanalen van HP
Internationaal gezien maakt de onderneming ook gebruik van andere kanalen. Op Facebook heeft HP meer dan 250.000 fans, maar deze groep zal bestaan uit een mix van zakelijke en particuliere gebruikers. Op het YouTube kanaal zijn meer dan 1.400 mensen geabonneerd en de inhoud laat zien dat hier vooral de zakelijke doelgroep bediend wordt. Het Twitter account wordt ingezet door het Corporate Communicatie team van HP. Verder maakt het bedrijf gebruik van Slideshare, maar zinvolle informatie voor de zakelijke markt wordt hier (nog) niet gedeeld. Dat geldt ook voor Flickr, waar foto’s van de CEO wel érg prominent worden getoont. Tenslotte nog Scribd, een kanaal dat HP frequent gebruikt om informatie te delen over haar onderneming.
Social Media in B2B: Xerox
Volgens Xerox is zij ‘wereldwijd marktleider op het gebied van documentbeheer en biedt het meest uitgebreide assortiment aan technologie, adviseringsdiensten en oplossingen in de industrie’. De onderneming is actief op verschillende Social Media kanalen zoals weblogs, Twitter, Facebook en YouTube.
Weblogs van Xerox
Net als bij HP zijn weblogs belangrijke kanalen in de Social Media strategie van Xerox. De onderneming heeft momenteel 14 verschillende weblogs, waaronder één met de naam Ideas, Ideas, Ideas. Via dit blog deelt Xerox marketing ideeën voor de printer markt. In alle blogs wordt de vergaande kennis van de branche gedeeld met de zakelijke markt.
Xerox op Twitter
Xerox heeft al een corporate Twitteraccount sinds september 2008 en communiceert actief met haar volgers. Nederlandse Twitter accounts zijn er ook: @XeroxMKB – dat gebruikt wordt om acties te promoten en met klanten te communiceren – en @XeroxNederland, dat gebruikt wordt voor consumenten.
Xerox op Facebook
De Corporate Facebook pagina van Xerox heeft 7.800 fans en wordt actief gebruikt om informatie, foto´s en video´s te delen. Een onderdeel van deze pagina is het forum, waar echter weinig interactie plaatsvindt. De Nederlandse variant lijkt zowel de particuliere als de zakelijke markt te bedienen, maar van interactie is hier geen sprake en het aantal fans beperkt zich nu tot 119.
Xerox op YouTube
Op het YouTube kanaal van Xerox staan meer dan 200 video’s die meer dan 700.000 keer zijn bekeken. Het kanaal is professioneel ingedeeld in 6 categorieën zoals Services, Ideas en Customers. Onder de slogan ´Ready for real business´ wordt duidelijk dat Xerox dit kanaal specifiek gebruikt voor de zakelijke markt.
Social Media in B2B: Océ
Océ, tegenwoordig eigendom van Canon, is in 2008 gestart met Social Media voor de interne organisatie. Het doel was om de 24.000 medewerkers wereldwijd met elkaar te verbinden. De inzet van social media kreeg vorm met de lancering van Rumorbuster, een platform om onrust van medewerkers te kanaliseren toen geruchten de onderneming parten speelden.
Weblogs van Océ
Océ beschikt over een twintigtal interne blogs. Deze blogs zijn onder te verdelen in de categorieën projectblogs, productblogs, expertiseblogs en afdelingsblogs. Zo heeft de CFO heeft een blog waarbij hij medewerkers om ideeën vraagt. Interessanter is misschien wel het blog over de ColorWave600, waarin de gelijknamige printer centraal staat. Het lijkt hier om een langdurige pilot te gaan waarbij andere Social Media zoals Twitter zijn geïntegreerd. De artikelen op het blog zelf zijn wel recent, maar op het bijbehorende Twitter account wordt relatief weinig gecommuniceerd.
Océ op Yammer
Yammer is een microblogsysteen – vergelijkbaar met Twitter – maar alleen voor gebruik binnen organisaties. Océ gebruikt dit kanaal voor de afstemming van digitale media en content tussen de verschillende afdelingen. Zo staat duurzaamheid hoog op de agenda van Océ. Over dit onderwerp wordt bijvoorbeeld een video gemaakt en er wordt een wikipagina ontwikkeld. Vervolgens wordt er op het intranet en Yammer naar verwezen.
Andere Social Media kanalen van Océ
De onderneming heeft drie Twitter accounts, waaronder @sustainable_oce, dat invulling moet geven aan de duurzaamheid strategie van Océ. Verder is zij actief op Facebook, waar Océ zowel een Noord-Amerikaans als een Belgisch profiel heeft. Met de populariteit van dit kanaal in de V.S. kan ik het eerste wel begrijpen, maar de variant bij onze zuiderburen lijkt meer een lokaal experiment.
Bedrijven in de technologische sector lopen voorop in de toepassing van Social Media Marketing, maar elke onderneming kiest daarin een eigen benadering. Zo lijkt Xerox veel vrijheid te geven aan regionale afdelingen of business units en kiest HP meer voor een integrale strategie met maximale aanwezigheid. Misschien heeft Océ nog last van overname perikelen: de onderneming lijkt Social Media met name te gebruiken voor interne doeleinden.
Waarschijnlijk vind je dit ook interessant:
- Dit is de b2b social media strategie van Volvo Cars
- B2B social media voorbeelden uit de techniek en de bouw
- 5 Nederlandse voorbeelden van b2b op Facebook
- Interview Colt: Social media in de industrie
- Facebook timeline voor bedrijven
- Social media in de industrie: voorbeelden en tips
- Social meda en leadgeneratie – zo doe je dat
Beste Jos,
Goed dat er aandacht wordt besteed aan social media voor B2B! De meeste voorbeelden die worden gegeven komen toch vaak uit de B2C wereld.
Wij maken bij Océ inderdaad gebruik van social media voor interne communicatie. Maar ook voor communicatie met onze externe stakeholders zetten we social media in. Zo hebben we ons eigen oce.tv videokanaal waar video’s over uiteenlopende onderwerpen te vinden zijn. Daarnaast maken we ook gebruik van Youtube, flickr en hebben we inmiddels meer dan drie Twitter accounts. Ook maken we steeds meer gebruik van social media tijdens evenementen. Bijvoorbeeld vorig jaar tijdens de grafische vakbeurs IPEX hebben we video interviews met journalisten, analisten en klanten op Youtube geplaatst. En via Twitter konden degenen die niet bij de beurs aanwezig waren toch alle ontwikkelingen volgen.
Sommige tools zijn inderdaad nog in een pilotfase en we onderzoeken nog hoe deze optimaal ingezet kunnen worden. Bedankt voor de feedback over de media die niet meer zo actueel zijn. We gaan hier direct mee aan de slag om dit te verbeteren.
Sandra David
Corporate Communications Manager
Océ Technologies
Dag Sandra,
Bedankt voor je reactie en aanvullingen. Goed om te lezen dat Océ meer op Social Media actief is dan je op het eerste gezicht zou denken.
Het YouTube kanaal van Océ had ik niet gevonden; de website oce.nl was niet bereikbaar was op het moment dat ik dit artikel schreef. Aan de andere kant had ik kennelijk wat beter research moeten doen door gericht te zoeken.
Wellicht komen er meer reacties en opmerkingen naar aanleiding van dit artikel. Daarom zal ik deze post binnenkort voorzien van extra informatie.