Op 8 april mocht ik aanwezig zijn bij het Industrial Social Media (ISM) evenement, waar het delen van B2B Social Media voorbeelden bij technische bedrijven centraal stond. De middag werd geopend door Bas van der Veldt, CEO bij AFAS Software in Leusden – waar de bijeenkomst plaatshad. Hij hield een mooie inleiding waarbij hij inging op de rol van een directeur, de ‘voor- en achtergevel bij bedrijven’ en de noodzaak om klanten centraal te stellen. Een mooi bruggetje naar het thema van deze middag: Social Media in de techniek. Voorafgaand waren drie B2B bedrijven genomineerd voor de ISM Award en zij mochten hun case presenteren aan het publiek. Hieronder volgt een kort verslag.
B2B Social Media voorbeelden van 3 diverse bedrijven
De genomineerde bedrijven waren de Breekplatenspecialist (van HITMA Process), Heembouw en PieterBas Automatisering. Drie totaal verschillende B2B bedrijven, maar het publiek werd wel beloond met interessante praktijkvoorbeelden en ervaringen.
Voorbeeld #1: Breekplaten Specialist / HITMA Process
HITMA Process is gespecialiseerd in procesbeveiliging en heeft in 2011 haar breekplaten activiteiten ondergebracht in een aparte divisie. Deze levert hoogwaardige breekplaten voor uiteenlopende industriële toepassingen. Astrid van Ballegoy presenteerde namens HITMA de case van de ‘Breekplatenspecialist‘, een concept om de specifieke activiteiten van deze divisie onder de aandacht te brengen. Daarbij werd gebruik gemaakt van Social Media, wat vooral resulteerde in een groter bereik, een betere positie in Google en meer nieuwsbrief abonnees.
Verder werd stilgestaan bij de campagne ‘Oranje breEKt door’, waarmee vooral veel meer websitebezoekers en publiciteit werd verkregen. Daarbij was Astrid zo openhartig om te vertellen dat niet alle reacties waardevol waren: een deel van de mensen die hieraan meedeed, viel namelijk buiten de beoogde doelgroep (ook al werd het duidelijk gecommuniceerd voor wie het bedoeld was). ‘Een leerpunt voor ons’, aldus Astrid. Ik vond het al met al een aardige case over het verkregen van meer naamsbekendheid.
Voorbeeld #2: Heembouw
De tweede presentatie werd verzorgd door Björn Bouwmeester, Social Media coördinator bij Heembouw. Zijn inbreng zat professioneel in elkaar. Wat mij vooral aanspraak, was de ‘gedegenheid’ – om de woorden van de jury te gebruiken: het plan was onderbouwd en afgeleid van de bedrijfsstrategie, er was nagedacht over de uitvoering en de resultaten waren duidelijk en concreet. Verder bleek dat Heembouw in staat is om haar fouten te erkennen: na klachten over geluidsoverlast werden excuses aangeboden. Volgens mij is dat alleen maar krachtig en vergroot dit de geloofwaardigheid van een onderneming. Al met al vond ik dit een mooi voorbeeld van een B2B onderneming dat Social Media langzaam maar zeker verder integreert.
Voorbeeld #3: PieterBas Automatisering
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie