• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Email Marketing / Beginnen met email marketing? Gebruik deze 50 tips en kies een handige tool

Beginnen met email marketing? Gebruik deze 50 tips en kies een handige tool

Denk je erover om te beginnen met email marketing? Een slimme zet, want email marketing is nog steeds één van de meest effectieve manieren om je doel te bereiken. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat elke euro in email marketing gemiddeld 32 euro oplevert. Toch maakt 59% van de bedrijven geen gebruik van email marketing (bron).

Het probleem met email marketing is dat het al snel wordt geassocieerd met spam. Dat is niet zo vreemd, want email marketing wordt in 9 van de 10 gevallen misbruikt. Maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook anders kan: persoonlijk, leuk en waardevol. Eigenlijk vind ik email marketing een perfecte manier om een band op te bouwen met je publiek.

Dat kan natuurlijk ook via sociale media, maar dan ben je afhankelijk van grote tech bedrijven die elke keer de regels van het spel veranderen. Kijk maar eens hoeveel mensen je nog op Facebook kunt bereiken met een gratis post. Jaren geleden was het niet moeilijk om meer dan de helft van de fans te bereiken. Tegenwoordig moet je berichten tegen betaling een boost geven, om hetzelfde effect te bereiken. Leuk voor Facebook, maar niet voor jou.

Daar tegenover biedt email marketing veel voordelen: je kunt het bijvoorbeeld personaliseren en automatiseren. Daarnaast zijn de kosten van email marketing ook ontzettend laag. Maar hoe moet je nou beginnen met email marketing?

Beginnen met email marketing: 50 tips [Infographic]

Hieronder zie je een Infographic met heel praktische tips. Handig als je wilt beginnen met email marketing, maar ook als je al veel ervaring hebt. Sommige tips zul je al kennen, maar ik weet zeker dat er tips tussen zitten die je nog niet kent.

Vergeet niet dat je voor je email marketingstrategie meer nodig hebt dan deze tips. Maar het is een prima startpunt als je met email marketing aan de slag wilt, of je resultaten wilt verbeteren.

  1. verstuur berichten die mensen willen ontvangen, aan mensen die ze willen ontvangen
  2. je berichten moeten waarde bieden en niet om waarde vragen
  3. clicks en open ratio’s zijn niet de belangrijkste doelen
  4. lees berichten altijd twee keer goed door, voor je ze verstuurt
  5. zorg ervoor dat je email berichten geschikt zijn voor mobiel internet
  6. de blink test geldt ook voor email berichten: je hebt 3-5 seconden om te overtuigen
  7. als je geen toestemming hebt, blijft dan uit de inbox
  8. ga testen op welke momenten je het best je berichten kunt versturen
  9. elke ongeopende email is een gemiste kans
  10. een gezonde IP is een blije IP
  11. probeer e-mails te maken die worden doorgestuurd
  12. controleer alle reacties op je berichten
  13. voeg ALT tekst toe aan afbeeldingen
  14. geef toe als je een fout maakt
  15. voordat je een bericht maakt, vraag jezelf af of dit het beste kanaal is
  16. verbeter het opt-in proces als je dit onvoldoende duidelijk is
  17. maak je email berichten niet te lang
  18. segmentatie is een zegen: probeer zo gericht mogelijk mails te versturen
  19. verstuur niet teveel berichten, focus liever op kwaliteit
  20. experimenteer met andere manieren van personaliseren
  21. als je twijfelt, gebruik dan geen emoticon
  22. zorg voor een aantrekkelijke preview tekst (de eerste regel die mensen zien)
  23. kies één doel voor elk email bericht
  24. vermijd teveel uitroeptekens
  25. gebruik een text-only versie
  26. ga nooit spammen. nooit
  27. maak iets leuks van je afmeld pagina
  28. zorg dat je bericht de tijd waard is
  29. houd rekening met de gemiddelde aandachtstijd (8 seconden)
  30. verstuur altijd vanuit een echte persoon, geen avatar
  31. reageer altijd op reacties (replies)
  32. iedereen houdt van dieren, speel in op die emotie
  33. varieer met de lengte van je berichten
  34. stuur altijd informatie die relevant is voor de ontvanger
  35. kies een goed moment om berichten te versturen
  36. als je niet weet wat mensen willen: vraag het
  37. zorg dat je berichten opvallen in de inbox
  38. gebruik de juiste tone-of-voice in berichten
  39. check de leesbaarheid
  40. doe A/B testen met de titel
  41. laat een ander je berichten vooraf doorlezen
  42. een bericht staat niet op zichzelf, maar het doel duidelijk
  43. verfris af en toe je email template
  44. voorkom teveel links in je berichten, anders kom je in de promoties-tab van Gmail
  45. probeer berichten zoveel mogelijk af te stemmen op de ontvanger
  46. wees duidelijk dat mensen zich altijd af kunnen melden
  47. conditioneer je ontvangers door een vast verzend moment te gebruiken
  48. een deel van je ontvangers zal afhaken – houd daar rekening mee
  49. elk bericht is geschikt om te experimenteren
  50. blijf leren om te verbeteren

beginnen met email marketing

 

Beginnen met email marketing: 3 handige tools die je direct kunt gebruiken

Er zijn veel email marketing programma’s waaruit je kunt kiezen. Sommige zijn gratis en andere kun je gebruiken met een abonnement. Gratis klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar dan krijg je vaak een tool met veel beperkingen. Zelf heb ik jarenlang met Mailchimp gewerkt, maar dat is niet gebruiksvriendelijker geworden. Als je snel wilt beginnen met email marketing, vind ik dat je beter voor een betaalde email marketing oplossing. De kosten die je daarvoor maakt, verdien je namelijk snel terug door meer gemak en resultaten.

Mijn persoonlijk top-3 van email marketing tools:

#1 GetResponse

Getresponse is een email marketing app waarmee je

  • makkelijk een email lijst kunt importeren en gegevens toe kunt voegen
  • berichten automatiseren met slimme ‘autoresponders’
  • verschillende templates kunt kiezen
  • handige statistieken kunt zien
  • nieuwsbrieven kunt testen

#2 ConvertKit

ConvertKit is vooral geschikt als je blogt of op een andere manier regelmatig content deelt. ConvertKit is populair geworden omdat bekende marketeers dit gebruiken. Het is één van de beste email marketing tools, zowel voor beginners als gevorderden. De belangrijkste voordelen van ConvertKit zijn:

  • Gebruiksvriendelijkheid: simpel en snel
  • Combinatie met WordPress
  • Uitgebreide support

#3 Aweber

Aweber is een relatief goedkope en degelijke email marketing tool. Aweber biedt je de belangrijkste functionaliteiten zoals:

  • importeren
  • templates
  • automatisering
  • segmentatie
  • integratie
  • support

Aweber is niet de allerbeste tool, maar vanwege de lage prijs en beschikbare functies komt-ie wel in mijn top-3.


Ik hoop dat je de tips en tools in dit artikel waardevol vindt!

Wil je beginnen met email marketing, maar heb je nog een vraag? Neem dan even contact op of laat hieronder een reactie achter.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (6)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer