Denk je erover om te beginnen met email marketing? Een slimme zet, want email marketing is nog steeds één van de meest effectieve manieren om je doel te bereiken. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat elke euro in email marketing gemiddeld 32 euro oplevert. Toch maakt 59% van de bedrijven geen gebruik van email marketing (bron).
Het probleem met email marketing is dat het al snel wordt geassocieerd met spam. Dat is niet zo vreemd, want email marketing wordt in 9 van de 10 gevallen misbruikt. Maar uit eigen ervaring weet ik dat het ook anders kan: persoonlijk, leuk en waardevol. Eigenlijk vind ik email marketing een perfecte manier om een band op te bouwen met je publiek.
Dat kan natuurlijk ook via sociale media, maar dan ben je afhankelijk van grote tech bedrijven die elke keer de regels van het spel veranderen. Kijk maar eens hoeveel mensen je nog op Facebook kunt bereiken met een gratis post. Jaren geleden was het niet moeilijk om meer dan de helft van de fans te bereiken. Tegenwoordig moet je berichten tegen betaling een boost geven, om hetzelfde effect te bereiken. Leuk voor Facebook, maar niet voor jou.
Daar tegenover biedt email marketing veel voordelen: je kunt het bijvoorbeeld personaliseren en automatiseren. Daarnaast zijn de kosten van email marketing ook ontzettend laag. Maar hoe moet je nou beginnen met email marketing?
Beginnen met email marketing: 50 tips [Infographic]
Hieronder zie je een Infographic met heel praktische tips. Handig als je wilt beginnen met email marketing, maar ook als je al veel ervaring hebt. Sommige tips zul je al kennen, maar ik weet zeker dat er tips tussen zitten die je nog niet kent.
Vergeet niet dat je voor je email marketingstrategie meer nodig hebt dan deze tips. Maar het is een prima startpunt als je met email marketing aan de slag wilt, of je resultaten wilt verbeteren.
- verstuur berichten die mensen willen ontvangen, aan mensen die ze willen ontvangen
- je berichten moeten waarde bieden en niet om waarde vragen
- clicks en open ratio’s zijn niet de belangrijkste doelen
- lees berichten altijd twee keer goed door, voor je ze verstuurt
- zorg ervoor dat je email berichten geschikt zijn voor mobiel internet
- de blink test geldt ook voor email berichten: je hebt 3-5 seconden om te overtuigen
- als je geen toestemming hebt, blijft dan uit de inbox
- ga testen op welke momenten je het best je berichten kunt versturen
- elke ongeopende email is een gemiste kans
- een gezonde IP is een blije IP
- probeer e-mails te maken die worden doorgestuurd
- controleer alle reacties op je berichten
- voeg ALT tekst toe aan afbeeldingen
- geef toe als je een fout maakt
- voordat je een bericht maakt, vraag jezelf af of dit het beste kanaal is
- verbeter het opt-in proces als je dit onvoldoende duidelijk is
- maak je email berichten niet te lang
- segmentatie is een zegen: probeer zo gericht mogelijk mails te versturen
- verstuur niet teveel berichten, focus liever op kwaliteit
- experimenteer met andere manieren van personaliseren
- als je twijfelt, gebruik dan geen emoticon
- zorg voor een aantrekkelijke preview tekst (de eerste regel die mensen zien)
- kies één doel voor elk email bericht
- vermijd teveel uitroeptekens
- gebruik een text-only versie
- ga nooit spammen. nooit
- maak iets leuks van je afmeld pagina
- zorg dat je bericht de tijd waard is
- houd rekening met de gemiddelde aandachtstijd (8 seconden)
- verstuur altijd vanuit een echte persoon, geen avatar
- reageer altijd op reacties (replies)
- iedereen houdt van dieren, speel in op die emotie
- varieer met de lengte van je berichten
- stuur altijd informatie die relevant is voor de ontvanger
- kies een goed moment om berichten te versturen
- als je niet weet wat mensen willen: vraag het
- zorg dat je berichten opvallen in de inbox
- gebruik de juiste tone-of-voice in berichten
- check de leesbaarheid
- doe A/B testen met de titel
- laat een ander je berichten vooraf doorlezen
- een bericht staat niet op zichzelf, maar het doel duidelijk
- verfris af en toe je email template
- voorkom teveel links in je berichten, anders kom je in de promoties-tab van Gmail
- probeer berichten zoveel mogelijk af te stemmen op de ontvanger
- wees duidelijk dat mensen zich altijd af kunnen melden
- conditioneer je ontvangers door een vast verzend moment te gebruiken
- een deel van je ontvangers zal afhaken – houd daar rekening mee
- elk bericht is geschikt om te experimenteren
- blijf leren om te verbeteren
Beginnen met email marketing: 3 handige tools die je direct kunt gebruiken
Er zijn veel email marketing programma’s waaruit je kunt kiezen. Sommige zijn gratis en andere kun je gebruiken met een abonnement. Gratis klinkt natuurlijk aantrekkelijk, maar dan krijg je vaak een tool met veel beperkingen. Zelf heb ik jarenlang met Mailchimp gewerkt, maar dat is niet gebruiksvriendelijker geworden. Als je snel wilt beginnen met email marketing, vind ik dat je beter voor een betaalde email marketing oplossing. De kosten die je daarvoor maakt, verdien je namelijk snel terug door meer gemak en resultaten.
Mijn persoonlijk top-3 van email marketing tools:
#1 GetResponse
Getresponse is een email marketing app waarmee je
- makkelijk een email lijst kunt importeren en gegevens toe kunt voegen
- berichten automatiseren met slimme ‘autoresponders’
- verschillende templates kunt kiezen
- handige statistieken kunt zien
- nieuwsbrieven kunt testen
#2 ConvertKit
ConvertKit is vooral geschikt als je blogt of op een andere manier regelmatig content deelt. ConvertKit is populair geworden omdat bekende marketeers dit gebruiken. Het is één van de beste email marketing tools, zowel voor beginners als gevorderden. De belangrijkste voordelen van ConvertKit zijn:
- Gebruiksvriendelijkheid: simpel en snel
- Combinatie met WordPress
- Uitgebreide support
#3 Aweber
Aweber is een relatief goedkope en degelijke email marketing tool. Aweber biedt je de belangrijkste functionaliteiten zoals:
- importeren
- templates
- automatisering
- segmentatie
- integratie
- support
Aweber is niet de allerbeste tool, maar vanwege de lage prijs en beschikbare functies komt-ie wel in mijn top-3.
Ik hoop dat je de tips en tools in dit artikel waardevol vindt!
Wil je beginnen met email marketing, maar heb je nog een vraag? Neem dan even contact op of laat hieronder een reactie achter.