Voor de ontwikkeling van een strategie is het belangrijk om de Social Media doelgroep voor B2B zo goed mogelijk te omschrijven. Maar hoe kun je de gebruikers segmenteren en definiëren? Onderzoeksbureau Forrester onderscheidt in ieder geval zes verschillende typen gebruikers die u kunnen helpen bij uw Social Media strategie in B2B.
Zo kies je een Social Media doelgroep voor B2B:
1. Creators
Creators zijn mensen die via Social Media een blog publiceren, een webpagina van informatie voorzien, video’s of foto’s met anderen delen en artikelen publiceren. Gemiddeld valt 30 procent in deze Social Media doelgroep.
2. Critics
Een andere Social Media doelgroep wordt omschreven als Critics. De activiteiten van deze groep bestaat uit het geven van reviews over producten en diensten, het publiceren van commentaar op weblogs, het plaatsen van reacties op online fora en het bijdragen van artikelen op wiki’s.
3. Collectors
Mensen die Social Media vooral gebruik voor het verzamelen van informatie, vallen in de categorie Collectors. Zij gebruiken RSS feeds, stemmen online op websites en voegen tags (labels) toe aan webpagina’s die zij interessant vinden.
4. Joiners
Mensen in de categorie Joiners onderhouden voornamelijk hun profielen op Social Media en bezoeken deze platforms regelmatig.
5. Spectators
Verreweg de grootste Social Media doelgroep wordt omschreven als Spectators. Deze mensen consumeren vooral informatie. Ze lezen weblogs, luisteren naar podcasts, bekijken video’s of foto’s van anderen en lezen online fora, reviews en (Twitter) berichten.
6. Inactives
Er zijn voldoende mensen die (nog) niet actief zijn op Social Media. Deze groep ‘Inactives‘ onderneemt geen van bovenstaande activiteiten en is de kleinste groep in de segmentatie van Forrester.
Hopelijk geeft deze onderverdeling aanknopingspunten om jouw Social Media doelgroep voor B2B te bepalen. Als aanvulling kun je overwegen om een Social Media profiel van je doelgroep(en) te formuleren.
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.
Geef een reactie