• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar

VeldMerk

B2B Marketing, online marketing boeken, marketing trends, content marketing en meer

  • Home
  • Tools
  • Boeken
  • Blog
You are here: Home / Social Media / Bepaal uw Social Media doelgroep voor B2B

Bepaal uw Social Media doelgroep voor B2B

social media doelgroep b2b

Voor de ontwikkeling van een strategie is het belangrijk om de Social Media doelgroep voor B2B zo goed mogelijk te omschrijven. Maar hoe kun je de gebruikers segmenteren en definiëren? Onderzoeksbureau Forrester onderscheidt in ieder geval zes verschillende typen gebruikers die u kunnen helpen bij uw Social Media strategie in B2B.

Zo kies je een Social Media doelgroep voor B2B:


1. Creators

Creators zijn mensen die via Social Media een blog publiceren, een webpagina van informatie voorzien, video’s of foto’s met anderen delen en artikelen publiceren. Gemiddeld valt 30 procent in deze Social Media doelgroep.

2. Critics

Een andere Social Media doelgroep wordt omschreven als Critics. De activiteiten van deze groep bestaat uit het geven van reviews over producten en diensten, het publiceren van commentaar op weblogs, het plaatsen van reacties op online fora en het bijdragen van artikelen op wiki’s.

3. Collectors

Mensen die Social Media vooral gebruik voor het verzamelen van informatie, vallen in de categorie Collectors.  Zij gebruiken RSS feeds, stemmen online op websites en voegen tags (labels) toe aan webpagina’s die zij interessant vinden.

4. Joiners

Mensen in de categorie Joiners onderhouden voornamelijk hun profielen op Social Media en bezoeken deze platforms regelmatig.

5. Spectators

Verreweg de grootste Social Media doelgroep wordt omschreven als Spectators.  Deze mensen consumeren vooral informatie. Ze lezen weblogs, luisteren naar podcasts, bekijken video’s of foto’s van anderen en lezen online fora, reviews en (Twitter) berichten.

6. Inactives

Er zijn voldoende mensen die (nog) niet actief zijn op Social Media. Deze groep ‘Inactives‘ onderneemt geen van bovenstaande activiteiten en is de kleinste groep in de segmentatie van Forrester.

Hopelijk geeft deze onderverdeling aanknopingspunten om jouw Social Media doelgroep voor B2B te bepalen. Als aanvulling kun je overwegen om een Social Media profiel van je doelgroep(en) te formuleren.


Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.

About Jos Veldwijk

Ik werk als international marketing manager in B2B en ik blog graag over trends, strategie en innovatie in marketing.

Reader Interactions

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Zoeken op deze site

Wat is VeldMerk?

VeldMerk is een personal blog over marketing, strategie en trends in B2B, zoals content marketing, social selling, seo, branding en leadgeneratie.

Blog Topics

  • Account Based Marketing (2)
  • Boeken (8)
  • Branding (4)
  • Case Studies (18)
  • Content Marketing (61)
  • E-commerce (5)
  • Email Marketing (4)
  • Inbound Marketing (4)
  • Leadgeneratie (12)
  • LinkedIn (23)
  • Marketing Trends (40)
  • Podcasts (2)
  • SEO (6)
  • Social Media (164)
  • Social Selling (4)
  • Strategie (74)
  • Thought Leadership (3)
  • Tools (8)
  • Webinars (3)
  • WordPress hosting (1)
  • Zakelijk bloggen (11)

Nieuwe tips, tricks & inspiratie?

Copyright 2010-2020 Jos Veldwijk | Privacy beleid | Affiliate disclaimer