Content Marketing is al jaren niet meer weg te denken in moderne marketing. Er wordt online steeds meer content gepubliceerd: whitepapers, infographics, video’s, blogs, e-books, podcasts… de mogelijkheden zijn eindeloos.
Content Marketing wordt vooral gebruikt om leads te genereren, de naamsbekendheid te vergroten en voor positionering, zo blijkt uit onderzoek. Content vormen met de hoogste waardering zijn: professionele onderzoeksrapporten en whitepapers (67%); onderzoeksrapporten over de sector en whitepapers (50%); case studies van klanten (48%); rapporten met analyses en whitepapers (44%) en onafhankelijke product beoordelingen (40%).
Maar die focus op resultaten betekent niet dat content marketing altijd ‘droog’ en ‘feitelijk’ moet zijn. Om je te inspireren heb ik een overzicht gemaakt van mijn 10 favoriete boeken over content marketing:
Beste boeken over Content Marketing
Voordat ik in 2010 mijn eerste blog post publiceerde, had ik mij voorbereid door een aantal boeken over content marketing te lezen. Sindsdien zijn er veel meer goede boeken gepubliceerd en samen maken die mijn persoonlijke top 10:
#1 Storytelling in drie bedrijven
De essentie van content marketing is storytelling. Daarom staat dit boek bovenaan mijn lijstje. Erik Mathlener legt op een praktische manier uit hoe je storytelling kunt inzetten om je bedrijf succesvoller te maken. Bijvoorbeeld hoe je klanten raakt met je boodschap en hoe je een publiek boeit met een (commercieel) inspirerend verhaal.
#2 Content! Zuurstof voor je klanten
Op welke manier vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving. ‘Content!’ vind ik één van de beste boeken over content marketing.
#3 Formats
Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. In dit boek staan meer dan honderd voorbeelden van formats. Je leest hoe je als merk zelf formats kunt ontwikkelen. Formats die hard nodig zijn, omdat ze binnen de contentstrategie van merken zorgen voor meer orde, meer structuur en minder los zand.
#4 Content Rules
Dit boek laat zien hoe Content Marketing bijdraagt aan online succes. Uiteraard komt ook de rol van Social Media aan bod. Het boek bevat Case Studies en tips om te werken aan vertrouwen en loyale klanten. Kortom, een waardevol boek over de kracht van Content Marketing.
#5 Epic Content Marketing
Leest makkelijk weg, zit vol voorbeelden van kleine bedrijven en is geschikt voor zowel beginners als ervaren content marketeers. Dit boek kun je in één keer uitlezen en je krijgt direct zin om het zelf uit te proberen. Stap voor stap ga je aan de slag met je eigen content marketing plan.
#6 Campus handboek – Content Marketing
Een mooi boek voor marketeers die willen beginnen met Content Marketing of die zich verder willen verdiepen in de kneepjes van het vak. Goed en vlot geschreven is het een toegankelijk boek met veel informatie en praktische cases. Aanrader!
#7 Content marketing en community management
Dit boek legt een mooie verbinding tussen content marketing en communities. Leest prettig, zit goed in elkaar en is voorzien van aansprekende voorbeelden. Je krijgt veel inspiratie, een helder stappenplan en praktijkcases. Het boek is geschreven voor studenten, maar iedere marketing of communicatie professional kan hiermee uit de voeten.
#7 Handboek Engaging Content
Hoe zorg je ervoor dat je content mensen in beweging zet? Dit boek geeft antwoord op deze belangrijke vraag. De auteur gaat in op de rol van psychologie in content marketing. Het boek is minder geschikt voor beginners, want er worden veel (Engelstalige) vaktermen gebruikt.
#8 Everybody writes
Een Engelstalig boek, maar niet de minste. Een tip voor iedereen die te maken heeft met content creatie en communicatie uitingen. Alles in dit boek is goed onderbouwd en begrijpbaar geschreven. Als je goed wilt leren schrijven, is dit een uitstekend boek om mee te beginnen. Ik denk dat zelfs ervaren schrijvers het zullen waarderen!
#9 Integere types doen niet aan marketing
Dit is een toegankelijk boek, het leest lekker weg en het is een mooie uitgave. Auteur Kiki leert je wat er maar te weten valt over zakelijk bloggen: hoe je je onderwerpen kiest, hoe je het kort houdt, hoe je je doelgroep vindt en hoe je ervoor zorgt dat die doelgroep geboeid blijft lezen. Als je serieus aan de slag wilt met je blog als contentmarketing, is dit boek een aanrader!
#10 Doelgerichte SEO
Wat moet een boek over SEO in een top-10 van beste boeken over content marketing? Ik kan me voorstellen dat je dat denkt. Maar uit onderzoek blijkt dat je content marketing keihard nodig hebt om hoog in Google te komen. Daarom sluit ik de top 10 af met dit boek van Tonny Loorbach: niet ingewikkeld, praktisch en duidelijk.
Dit ving je ook interessant
- Dit zijn de beste manegementboeken
- 12 Creatieve ideeën voor content marketing
- Zakelijke klanten beter begrijpen met content marketing
- Infographic: alles wat je moet weten over visuele content marketing
- In 4 stappen van content strategie naar conversie
- Vijf uitdagingen voor B2B content marketing
- Content marketing gebruiken voor branding
- 5 Effectieve tips voor B2B content marketing
- Content marketing in B2B vraagt meer lef, inhoud en creativiteit
- Hoe krijg je meer klanten met content marketing?
- Meer draagvlak (en budget) voor content marketing
- Zo wordt je website beter vindbaar in Google
- 12 Content Marketing voorbeelden voor nieuwe inspiratie
- Top-8 beste marketingboeken voor 2020