Wat zijn de beste marketing automation tools? Dit is een vraag waar veel marketeers mee worstelen als ze willen beginnen met marketing automation, of niet tevreden zijn over de marketing automation software die ze nu gebruiken.
In dit artikel lees je niet alleen over de beste Marketing Automation tools van dit moment, maar leer je ook wat Marketing Automation precies is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn.
Wat is Marketing Automation?
Marketing automation is een online marketing aanpak die meestal wordt gebruikt voor een structurele, gepersonaliseerde communicatie met je doelgroep. Het uiteindelijke doel van marketing automation is het veranderen van prospects en leads in loyale klanten, door het delen van de juiste content, op het juiste moment met de juiste personen.
Maar wat is marketing automation, wat kun je ermee en hoe werkt het?
Steeds meer bedrijven zetten marketing automation in om hun klanten, prospects, leads en volgers op een persoonlijke manier te bereiken. Volgens recent onderzoek gebruiken 75% van alle bedrijven inmiddels marketing automation software. Verder is 63% van de marketeers van plan hun marketing budget te vergroten. Daarnaast gebruikt 58% van de marketeers marketing automation software om meer producten te verkopen (bron). De meest gebruikte toepassingen van marketing automation tools zijn: het automatiseren van email marketing (64%), profiling en targeting (26%) en het personaliseren door middel van dynamische content (23%). Tenslotte blijkt uit onderzoek van Marketo dat 76% van de bedrijven merkt dat ze de investering in Marketing Automation software binnen één jaar hebben terugverdiend.
Hoe werkt Marketing Automation?
Bij Marketing Automation draait alles om relevante content. Met behulp van Marketing Automation software kun je content perfect afstemming op de Customer Journey. De toepassingen voor Marketing Automation tools zijn o.a.
- Lead Nurturing: de meeste prospects zijn nog niet klaar om een product of dienst te kopen, maar kunnen dat in de toekomst wel zijn. Met behulp van de juiste content help je deze prospects in hun beslissingsproces en sluit je aan bij de verschillende informatiebehoeftes in dat proces.
- Content personalisatie: je kunt de content volledig afstemmen op de informatiebehoefte van prospects en leads.
- Automatisering: je kunt veelvoorkomende (email) marketing activiteiten automatiseren, zoals het versturen van een download- of afspraakbevestiging
- Segmentatie of Lead scoring: prospects en leads kun je segmenteren op basis van hun gedrag. Een segment is een groep prospects of leads met vergelijkbare eigenschappen, bijvoorbeeld in hetzelfde stadium van de customer journey.
- Klantinzichten: met behulp van marketing automation tools kun je patronen herken van je klanten en daardoor je marketing gerichter inrichten op deze doelgroep, zonder dat ja alles handmatig moet analyseren.
- Management: Marketing Automation vormt de brug tussen marketing en sales, en helpt je om real-time inzicht te krijgen op de kwaliteit van prospects/leads en hun fase in de customer journey
Wat zijn de kosten van Marketing Automation?
Kosten zijn belangrijk om een goede keuze te maken. Maar wat zijn de kosten van marketing automation software? Een simpele vuistregel is dat marketing automation 3 tot 5 procent van je marketing budget vraagt. Voor grote organisaties ligt dat percentage overigens lager dan voor kleine organisaties.
De kosten van marketing automation worden vooral bepaald door:
- het totaal aantal leads en/of contacten in je database
- het aantal functies van je marketing automation tool
- éénmalige of maandelijkse facturatie (eenmalig is vaak goedkoper)
De prijzen voor verschillende marketing automation tools lopen enorm uiteen. Goedkope pakketen heb je al voor enkele tientjes per maan, bij duurdere pakketten praat je al snel over meerdere honderden euro’s per maand.
Wat zijn de voordelen van Marketing Automation?
De beste Marketing Automation tools van dit moment:
#1 Pipedrive
Pipedrive profileert zich als het eerste CRM platform dat is gebouwd voor verkopers, door verkopers. Dat maken ze zeker waar, want Pipedrive is gebouwd rond verkoopactiviteiten en de opvolging daarvan.
Wat is PipeDrive?
PipeDrive is een marketing automation tool die zich zich op het verkoopproces, met een focus op mobiel gebruik. De tool richt zich vooral op MKB bedrijven en biedt dezelfde mogelijkheden als duurdere, bekende CRM pakketten. PipeDrive is gericht op het ondersteunen van commerciële teams en biedt een fijne, visuele weergave van de voortgang.
Leads genereren met PipeDrive
In PipeDrive wordt ieder contact wordt gezien als een lead, een account waar een mogelijke order uit gaat komen. Je kunt het vergelijken met het invoeren van een visitekaartje dat je hebt meegenomen van een beurs waar je een potentiële orderwaarde aan hangt.
Salesfunnels beheren
Pipedrive biedt je een voorbeeld salesfunnel waarin fases zijn gedefinieerd die een verkoopkans kan doorlopen. Deze fases zijn door de gebruiker aan te passen zodat ze ook passen bij de verkoopkans fases die passen bij de branche en het bedrijf.
E-mails versturen met Pipedrive
Een handige functie is het synchroniseren van de e-mail client met Pipedrive. Hierdoor kun je mails vastleggen en kunnen er vanuit Pipedrive mails verstuurd worden vanuit een vast template. Er zijn ook workflow-mogelijkheden en mogelijkheden voor het versturen van bulk-emails.
Koppelingen met andere systemen
Er is een groot aantal koppelingen beschikbaar tussen andere softwarepakketten om de kracht van Pipedrive uit te breiden. Je kunt hierbij denken aan Google Maps en Trello. Of marketing software zoals Mailchimp of Leadfeeder.
Dit zijn de 3 belangrijkste pluspunten van Pipedrive
- Gebruikersgemak: Pipedrive werkt eenvoudig en intuïtief
- Sterk gericht op verkopen
- Goede prijs/kwaliteitsverhouding
Wanneer is PipeDrive geschikt voor jou?
PideDrive is vooral een moderne, gebruiksvriendelijke CRM oplossing voor salesteams van MKB bedrijven. De kracht van PipeDrive is ook haar zwakte: vergeleken met andere marketing automation tools zijn er weinig extra’s: voor functies op het gebied van projectmanagement, marketing of service kun je beter naar andere tools kijken.
#2 Hubspot
HubSpot is een Amerikaans softwarebedrijf voor Marketing en Sales oplossingen. Hubspot biedt verschillende pakketten: Marketing Automation, een CRM, Sales tools, een Service hub. Ook heeft het een eigen Content Management Systeem (CMS). Hiermee is HubSpot een gebruiksvriendelijk all-in-one platform voor commerciële teams die de klant centraal stellen.
Hubspot koppelen met andere systemen
Hubspot heeft veel integraties beschikbaar met andere tools zoals SalesForce, SurveyMonkey of Hotjar. Met een paar klikken en wat testen heb je een tool gemakkelijk (en veilig) gekoppeld aan jouw Hubspot-systeem. Er zijn honderden verschillende tools gekoppeld: van live chat tot analytics en Office 365.
Wat zijn de voordelen van Hubspot?
- Duidelijke dashboards
- Uitgebreide database
- Slimme automatisering
- Koppeling met Gmail en Outlook
- Gratis CRM
Wanneer moet je kiezen voor Hubspot?
Hubspot vind ik één van de beste marketing automation tools. Ik vind het vooral geschikt voor online marketeers die veel tijd willen besparen, graag dashboards gebruiken, flexibel willen zijn en allerlei stappen willen automatiseren. Daarnaast is Hubspot bij uitstek een marketingtool die aansluit op het salesproces. Verder biedt Huspot een slimme oplossing als je aan de slag wilt met een content strategie.
#3 ConvertKit
ConvertKit is een gebruiksvriendelijke marketing automation tool waar je weinig technische kennis voor nodig hebt. De tool onderscheidt zich vooral door plain-text nieuwsbrieven. Dit zijn e-mailnieuwsbrieven die lijken op mails die je stuurt vanuit je e-mailclient naar klanten, prospects, collega’s en vrienden. Met ConvertKit verstuur je e-mailmarketing campagnes met mails waarbij het lijkt alsof ze vanuit een persoonlijk account zijn verstuurd.
Automatiseren met Convertkit
Met Convertkit krijg je een duidelijk, visueel proces waarmee je campagnes kunt automatiseren. Dit werkt eenvoudig, snel en ziet er aantrekkelijk uit. Via drag-en-drop kun je je campagne flow snel in elkaar zetten. Het nadeel is dat je alleen kunt werken met ’tags’ en niet met lijsten, zoals je misschien gewend bent. Dat betekent ook dat iemand die zich uitschrijft, dat direct voor alle soorten mailings doet.
Het voordeel van werken met ’tags’ is echter dat je content goed kunt personaliseren. Dat betekent dat je variabele content kunt aanbieden in dezelfde e-mail nieuwsbrief aan de hand van kenmerken van een contactpersoon. Dit stelt je in staat om vanuit 1 e-mail campagnes gepersonaliseerde content kunt delen. Dat zal de effectiviteit van je email nieuwsbrieven enorm vergroten!
Rapportages en analyses
De rapportagefunctie van Convertkit is nogal basic. Je hebt bijvoorbeeld geen heatmap om het klik-gedrag van bezoekers visueel in kaart te brengen. Ook zijn bepaalde analyse tools zoals Google Analytics niet standaard geïntegreerd. Andere marketing automation tools bieden die mogelijkheden vaak wél.
Koppelingen met Convertkit
Het goede nieuws: Je kunt Convertkit koppelen met ongeveerd 100 systemen zoals Shopify, Leadpages en allerlei CRM-oplossingen en webinar platforms. Verder kun je vanalles integreren via Zappier. Dat maakt van Convertkit een interessante bouwsteen in je online marketingstrategie.
Wat zijn de voordelen van Convertkit?
Ondanks enkele nadelen zit Converkit gewoon goed in elkaar. De belangrijkste voordelen zijn:
- Slimme, gebruiksvriendelijke email marketing mogelijkheden
- Handige templates die je veel tijd besparen
- Makkelijk en snel een compleet proces inrichten, van landingspagina tot formulieren en email campagnes.
#4 GetResponse
Of je nu ondernemer bent, online marketeer of marketingmanager bij een grote onderneming: met GetResponse kies je voor een compleet marketingplatfom.
Slimme sales funnels bouwen
Met GetResponse maak je in een handomdraai effectieve sales funnels:
Wanneer moet je kiezen voor GetResponse?
Er zijn verschillende redenen:
- Het is gebruiksvriendelijk;
- GetResponse heeft een prima prijs-kwaliteit verhouding;
- GetResponse biedt uitstekende support via live chat, video tutorials, webinars, FAQ’s en meer;
- GetResponse biedt je enorm veel functies;
- Je kunt e-mails versturen per tijdszone, zodat je berichten op de juiste momenten kunt versturen;
- GetResponse biedt je uitgebreide statistieken;
- De zeer uitgebreide statistieken die je ter beschikking hebt;
- Met de preview functie kun je mailings vooraf bekijken;
Wat zijn de nadelen van GetResponse?
Elke marketing automation tool heeft zo zijn nadelen en dat geldt ook voor GetResponse:
- GetResponse biedt je geen gratis plan
- Vergeleken met andere oplossingen is de personalisatie beperkt
- Als je over je maximale aantal abonnees gaat, lopen de kosten flink op
- De telefonische support is niet bereikbaar in het weekend
#5 OptinMonster
In 2012 maakt ik voor het eerst kennis met OptinMonster, in mijn ogen één van de beste marketing automation tools die niet in dit overzicht mag ontbreken.
OptinMonster draait momenteel op meer dan 1 miljoen websites en vind ik vooral geschikt om de conversie van je website of webshop te verhogen.
Wat zijn de mogelijkheden van OptinMonster?
Met OptinMonster kun je
- Makkelijk en snel goede formulieren maken met de Drag’n Drop functionaliteit
- Veel verschillende conversie tools gebruiken, zoals slimme pop-ups, een countdown timer en een welkom scherm
- Allerlei handige triggers kiezen die zijn afgestemd op het gedrag van website bezoekers
- Gerichte email marketing campagnes maken, bijvoorbeeld op basis van locatie, voorkeuren, gedrag en interesses
- Veel koppelingen maken, bijvoorbeeld met SalesForce, WordPress, Shopify, Hubspot en Drip
- Real-time resultaten bekijken via A/B tests, conversie analyse en meer
Wanneer moet je kiezen voor OptinMonster?
OptinMonster is heel geschikt voor MKB bedrijven, webshops en blogs.
MKB Bedrijven
Werk je bij een MKB bedrijf, dan kun je OptinMonster als volgt gebruiken:
- Maak een campagne, bijvoorbeeld om je naamsbekendheid te vergroten, meer email adressen te verzamelen of om je omzet te verhogen.
- Stem je campagne af op individuele website bezoekers. Hiermee zorg je voor een gepersonaliseerde ervaring.
- Verander website bezoekers in leads, en leads in klanten. Je kunt campagnes slim inrichten en automatiseren, zodat bezoekers vaker terugkomen en in aanraking komen met een aanbod wat het best bij ze past.
Webshops
Ben je beheerder van een webshop? Ook dan is OptinMonster één van de beste marketing automation tools. Dit zijn de belangrijkste stappen om zoveel mogelijk omzet te realiseren:
- Maak campagnes om je producten te promoten. Je kunt met OptinMonster bijvoorbeeld een doelgerichte pop-up maken als iemand een bepaald artikel bekijkt. Hieraan kun je een campagne koppelen die is gericht op het maximaliseren van de verkoopkansen van dat artikel, voor die specifieke webshop bezoeker.
- Met OptinMonster kun je website bezoekers gericht naar bekende e-commerce platforms leiden, zoals Shopify. Door de slimme technologie achter OptinMonster, kun je heel gerichte een aanbod doen, bijvoorbeeld voor iemand op basis van het orderbedrag in het winkelmandje.
- Daarnaast kun je retargetting inzetten om klanten terug te latan komen, bijvoorbeeld voor herhaalaankopen of om gerelateerde artikelen te promoten.
Blogs
Beheer je een blog of nieuwsplatform? Ook dan is OptinMonster een ideale oplossing. Bijvoorbeeld voor:
- Affiliatemarketing
- Het stimuleren van website bezoeken
- Het opbouwen van een groep abonees
- Het vergroten van omzet via advertenties
Wat zijn de nadelen van OptinMonster?
Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen. De belangrijkste zijn:
- OptinMonster heeft geen gratis versie, dus je kunt niet gratis testen.
- Het is niet mogelijk om de prestaties van campagnes 1 op 1 met elkaar te vergelijken
Hoe kies je uit de beste marketing automation tools?
De kans is groot dat je je al hebt verdiept in allerlei marketing automation software. Misschien heb je allerlei whitepapers gedownload, blogs gelezen, websites bezocht en een tool uitgeprobeerd.
Maar voordat je echt aan de slag gaat met marketing automation, moet je jezelf de volgende vragen stellen:
- Staat de klant echt centraal, in onze organisatie?
- Hebben we een marketingplan om business doelen te bereiken?
- Weten we hoeveel tijd de implementatie van marketing automation kost?
- Hebben we voldoende inzicht in onze klanten en de Buyer Journey?
- Wordt marketing gezien als een manier om de omzet te vergroten?
Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, dan is het een logische stap om aan de slag te gaan. Denk daarbij aan de volgende criteria om uit de 6 beste marketing automation tools te kiezen:
- Gebruiksvriendelijkheid; ik zie maar al te vaak dat organisaties een tool hebben, die niet of nauwelijks wordt gebruikt. Als voorbeeld noem ik vaak Microsoft Dynamics, wat ik vergelijk met een gereedschapskist met teveel gereedschap dat niet gebruiksvriendelijk is. Je kunt daarom beter een automation tool kiezen waarmee je wat minder kunt, maar wel makkelijk te gebruiken is.
- Kenmerken en integraties; bepaal eerst wat je wilt bereiken en wat een tool jou moet bieden. Daarnaast moet je eerst nadenken over integraties met andere systemen – en wat eventuele extra kosten daarvan zijn.
- Klantenservice; kijk goed naar de klantenservice die wordt geboden en hoe snel je een antwoord kunt verwachten. Vraag jezelf ook af of je andere informatiebronnen kunt gebruiken, zoals online fora met gebruikers.
- Kennis en documentatie; het zal tijd kosten voordat je marketing automation software goed hebt geïmplementeerd. Toegang tot kennis en documentatie zoals handleidingen kan je helpen om alles zo goed mogelijk te regelen.
- Klantervaringen; er zijn voldoende websites waar je kunt lezen over de ervaringen van andere klanten. Let daarbij goed op het type klanten: zijn het kleine of juist grote organisaties? En zijn ze actief in B2B, B2C of beide?
- Prijs; de meeste marketing automation tools hanteren een staffel op basis van het aantal gebruikers. Probeer op basis daarvan een juiste keuze te maken. Let ook op de prijsstructuur: hoe eenvoudiger, hoe beter.
- Installatie; moet je betalen voor de implementatie? hoe ziet de onboarding eruit? Dit zijn belangrijke vragen die je moet stellen, voordat je kiest voor een marketing automation tool
Vond je dit interessant? Hier vind je nog meer artikelen over marketing tools:
- Live chat op je website: waarom zou je chats zakelijk gebruiken?
- Wat is de beste webinar software?
- Microfoon, Camera, Actie! Dit zijn de beste webinar tools
- Wat is de beste webshop software?
Afbeelding: Carlos Muza / Unsplash