Schrijf je weleens een blogartikel? Dan ken je de verleiding om deze snel te publiceren zodra je klaar bent. En eigenlijk moet je juist op DAT moment even de tijd nemen voor een laatste controle. Onderstaande blog checklist kan je daarbij helpen.
Blog Checklist voor je blogartikel:
Trefwoorden:
Is je artikel geoptimaliseerd voor zoekmachines?
Spelling/grammatica:
is je artikel gecontroleerd op spelling/grammatica?
Titel:
heeft je artikel een onweerstaanbare titel?
Introductie:
stimuleert de inleiding/introductie om het héle artikel te lezen?
Afbeelding:
heeft je artikel één of meer passende afbeeldingen?
Hardop:
heb je het artikel hardop voorgelezen?
Tussenkopjes:
kunnen mensen je artikel eerst ‘scannen’ met (grote) tussenkopjes?
Interne Links:
heb je links naar andere artikelen of productpagina’s toegevoegd?
Externe Links:
heb je links naar relevante, externe bronnen toegevoegd?
Categorie:
is je artikel gekoppeld aan een categorie (onderwerp)?
ALT tekst:
zijn de afbeeldingen in het artikel voorzien van een goede ALT tekst?
META omschrijving:
heeft het artikel een META omschrijving die mensen zien als je artikel in de resultaten van zoekmachines verschijnt?
Feiten:
kloppen de feiten (getallen, uitspraken, cijfers, prijzen etc.)?
Leads:
heb je – indien mogelijk / van toepassing – in het artikel één of meer mogelijkheden toegevoegd om leads (email adressen) te verzamelen?
Emotie:
heb je voldoende emotie in je artikel gebruikt?
Schrappen:
heb je alle overbodige woorden geschrapt?
Afleiding:
zijn er elementen die (sterk) afleiden van (de inhoud van) het artikel?
Auteur:
is het artikel gekoppeld aan de juiste auteur? En klopt de bio (nog)?
CTA:
heb je een duidelijke Call-To-Action toegevoegd aan het eind van je artikel?
Commentaar:
is er een mogelijkheid om inhoudelijk te reageren?
Preview:
heb je het artikel – indien mogelijk – bekeken in preview modus?
Ingepland:
ga je artikel direct publiceren of plan je het in voor een bepaalde dag/tijd?
Deze blog checklist helpt je om de puntje op de “i” te zetten, zodat je blogartikel beter wordt gevonden in Google, beter wordt gelezen en meer resultaat oplevert.
Wat zou jij nog willen toevoegen aan deze blog checklist?
Geef een reactie