Digitale transformatie: bij veel bedrijven staat het hoog op de agenda. Het gaat dan over nieuwe technologie en verandering. Maar wat is digitale informatie eigenlijk en welke voorbeelden zijn er?
Er is veel geschreven over digitale disruptie en hoe je daarop kunt reageren. Als je daar meer over wilt leren, vind je hieronder een lijst van zeven boeken over digitale transformatie. Maar laten we eerst eens kijken of we een goede definitie kunnen vinden – en welke voorbeelden er zoal zijn.
Wat is digitale transformatie?
Via Google kom je allerlei definities van digitale transformatie tegen. Volgens Paul Aelen, oprichter van Clipit, gaat digitale transformatie vooral “over de manier waarop een bedrijf wordt geleid en hoe dit in de digitale wereld verandert”.
Onderzoeksbureau Gartner verwoordt het ongeveer zo: “Digitale bedrijfstransformatie is het proces om tot een krachtig nieuw digitaal verdienmodel te komen waarbij geprofiteerd wordt van digitale technologieën en ondersteunende mogelijkheden.”
En in het FD Transformersonderzoek omschrijven ze digitale transformatie als “end-to-end, geïntegreerde bedrijfstransformatie waar digitale technologieën een dominante rol spelen”.
Bij veel bedrijven staat digitale transformatie hoog op de agenda, omdat ze moeten veranderen om niet achterop te raken in een snel evoluerende markt.
Top 7 boeken over digitale transformatie
Wil je meer leren over digitale transformatie?
Check dan dit lijstje met zeven inspirerende boeken over digitale inspiratie.
#1 Digital transformation – Bereid je organisatie voor op de toekomst
Dit boek geeft je een totaaloverzicht van het ‘digital transformation’ model en laat zien hoe je dit model kunt integreren in de meest uiteenlopende bedrijfstakken. Want als organisatie je antwoord op de digitalisering uitstellen, is simpelweg onmogelijk geworden.
Zoals je mag verwachten, zit het boek vol voorbeelden en praktische ideeen om direct toe te passen.
#2 Wegwijzer in het digitale doolhof
Laten we ons leiden door technologie, of we bepalen we zelf ons eigen handelen? In dit boek bespreekt Annet Aris dit soort vragen en gaat ze op zoek naar passende antwoorden.
Het eerste deel van het boek is een beetje theoretisch, maar het tweede deel gaat meer over de impact van digitalisering.
De waarschuwing van Annet is duidelijk: blijf alert. Zelfs grote bedrijven kunnen ten onder gaan; de digitalisering kan zowel een hel als een hemel zijn. Alles gaat razendsnel en de impact is niet altijd duidelijk. Sommige mensen denken dat digitalisering een nieuwe economie en toekomst behelst, maar er zijn ook mensen die er angstig van worden.
Een vlot geschreven boek dat je op scherp zet!
#3 The day after tomorrow – Hoe overleven in tijden van radicale innovatie
Onze wereld verandert razendsnel en dat heeft grote gevolgen voor organisaties. In dit boek laat Peter Hinssen ons kennismaken met pioniers die erin slaagden zich aan die veranderingen aan te passen. Doordat ze zover vooruit kijken, sturen ze volledige industrieën een nieuwe richting uit.
The Day After Tomorrow beschrijft de nieuwe businessmodellen van deze pioniers, de organisatieculturen, het talent, de mentaliteit en de technologieën die nodig zijn om te overleven in tijden van radicale innovatie. Dit boek verandert je kijk op te toekomst!
#4 Uber voor alles
Rens Lieman werke als bezorger bij Deliveroo. Hij wilde precies weten wat werken via een platform betekent en hoe het de hele samenleving verandert. In dit boek deelt hij zijn ervaringen.
Het boek vertelt vooral het verhaal van taxi-app Uber: van opkomst, tot bijna ondergang, beursgang en toekomst. Rens steekt hierbij zijn hoofd onder de motorkap van het digitale platform, om uiteindelijk duidelijk te maken wat de impact is van producten en diensten die altijd en overal tot onze beschikking staan. Boeiend!
#5 When digital behomes human
De klantrelatie van de toekomst is zowel digitaal als menselijk, aldus Stephen van Bellenhem. In dit boek legt hij uit hoe je dat als organisatie voor elkaar krijgt. Dit vraagt een strategische transformatie, waarbij enerzijds data wordt ingezet en anderzijds menselijke ondersteuning onmisbaar is.
Dit proces kent vier elementen: 1. Klant op de eerste plaats; 2. Uitwerken van digitaal ecosysteem; 3. Digitale customer service door gehele aankoopcyclus; 4. Ontwikkeling naar een volledig geautomatiseerde klantrelatie.
Los van dit proces zal dit boek je vooral inspireren om aan de slag te gaan!
#6 Digital Vortex, How Today’s Market Leaders Can Beat Disruptive Competitors at Their Own Game
Meer dan 30% van de top tien gevestigde bedrijven wordt verdrongen door digitale veranderingen. Bedrijven moeten daarom niet blijven hangen in brainstormen: het is tijd voor actie, volgende de auteurs van dit boek. Ze komen met vier responsstrategieën: twee zijn defensief en twee zijn agressief. Verder vind je vooral veel voorbeelden van manieren om te reageren op digitale disruptie.
#7 Strategie = Executie
Een goede strategie is belangrijk, maar staat of valt met de uitvoering. En wel zo snel mogelijk, anders heeft de realiteit je alweer ingehaald. Ik weet dat veel organisatie hiermee worstelen en daarom kan dit boek hier niet ontbreken.
Jacques Pijl en zijn team interviewden 60 bestuurders, professionals en ondernemers over de belangrijkste vraag: wat maakt of kraakt excellente strategie-executie en innovatie? Daarnaast analyseerden zij meer dan 60 casussen en 300 relevante boeken en artikelen.
In dit boek deelt de auteur originele gedachten en koppelt deze aan meer uitleg over de uitvoering van een strategie. Dit boek is een echte must-have voor managers en bestuurders.
Dit vind je ook interessant
- De digitale klant centraal stellen
- Dit zijn de beste managementboeken
- 10 Digitale trends die iedereen kan begrrijpen
- De zeven beste boeken over startups
- Deze boeken over content marketing zijn mijn favoriet
- Top 8 beste marketingboeken voor 2020
Welke boeken over digitale transformatie kan jij aanbevelen?
Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash