Content Marketing is natuurlijk niet meer weg te denken. Iedereen is ermee bezig, zo lijkt het. Maar wat zijn nou de belangrijkste Content Marketing Trends voor 2016? CJG Digital Marketing heeft 8 trends op een rij gezet:
#1 Meer investeringen in Content Marketing
Of het nou gaat om marketing in B2B of B2C: Content Marketing is de sleutel voor succes. Volgens eMarketer is 76% van de B2B marketeers van plan om in 2016 (nog) meer content te publiceren.
Dit is in lijn met het B2B Content Marketing Report 2016. Daarin wordt duidelijk dat de meest effectieve B2B marketeers hun budget voor content marketing willen verhogen. Ze investeren zelfs 2x zoveel vergeleken met andere respondenten.
#2 Meer focus op mensen, minder op zoekmachines
Maar liefst 82% van de marketeers investeren meer tijd om klanten beter te begrijpen. Het doel is natuurlijk om voor hén de juiste content te publiceren – en niet (per se) voor zoekmachines.
Deze verschuiving van focus herken ik ook bij mezelf. Jaren geleden was mijn belangrijkste doel om top-5 posities in Google te bereiken. Want als je eenmaal weet hoe je dat voor elkaar krijgt, is de verleiding groot om content marketing alléén te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Inmiddels heb ik daarin een balans gevonden. Simpelweg omdat SEO belangrijk is, maar het uiteindelijk om mensen gaat waarvoor de content is bedoeld.
#3 De opkomst van kunstmatige intelligentie
De zoekmachine van Google wordt steeds slimmer. En met de introductie van RankBrain heeft Google een zelflerend systeem geïntroduceerd dat gaat bepalen wat de intentie is van je zoekopdrachten. Daarmee zet Google in op kunstmatige intelligentie. In 2015 ging het al om 15% van de zoekresultaten – en de verwachting is dat dit aandeel sterk zal toenemen.
#4 Automatische content creatie van verzamelde content
Met behulp van nieuwe software zijn marketeers binnenkort in staat om allerlei content samen te voegen en te delen. Een voorbeeld is de lancering van ‘Project Lightning‘ door Twitter (2015). Hiermee wordt nieuwe content gecreëerd, op basis van foto’s, video’s en andere content die mensen delen in hun Twitter berichten.
#5 Geautomatiseerde content creatie – door robots
Veel marketeers zoeken naar effectieve manieren om content te creëren. En nieuwe technologie zal dat mogelijk maken, op basis van algoritmes. Anders gezegd: in de nabije toekomst zullen robots voor content zorgen. Er is al voorspeld dat dit jaar de eerste geautomatiseerde content zal verschijnen.
#6 Nieuwe mogelijkheden voor publicatie
Met de introductie van ‘Instant Articles‘ biedt Facebook een nieuwe manier om content te publiceren. Deze content wordt niet alleen direct getoond, maar is ook interactief en geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers.
Niet alleen Facebook is bezig met nieuwe mogelijkheden om content te verspreiden. Zo kun je met Discover van Snapchat op een andere, effectieve manier content delen en in contact komen met je publiek. Dit soort nieuwe toepassingen mag je de komende tijd op alle belangrijke sociale media verwachten.
#7 Content wordt nog meer video
Online video marketing staat al jaren in de belangstelling, ook onder B2B marketeers. Dat is logisch, want deze vorm van content marketing biedt veel voordelen. Zo blijkt uit onderzoek dat beslissers goed bereikt worden met video.
Er wordt verwacht dat video een zeer belangrijke positie gaat krijgen binnen content marketing. Jay Baer – van Convince and Concert – voorspelde in ieder geval dat 2016 hét jaar wordt van video.
#8 Het tijdperk van interactieve content
Innovaties zoals Oculus Rift zorgen voor een doorbraak op het gebied van interactieve (content) marketing. Grote bedrijven staan te trappelen om hiermee aan de slag te gaan. Daarmee hopen ze hun voorsprong op concurrenten behouden. Dat is ook wel nodig, want nieuwe technologieën worden snel goedkoper en voor iedereen toegankelijk.
[Infographic] Top-8 Content Marketing Trends voor 2016:
Credits: Pixabay
Geef een reactie