Bedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in content marketing, zien steeds vaker het rendement hiervan.
Volgens het laatste onderzoek van het CMI en Marketingprofs, geven meer dan 60% van de B2B marketeers aan dat hun content marketing strategie meer oplevert dan het jaar ervoor. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2015 (30%).
Veel marketeers zijn dus beter in staat om hun doel te bereiken met Content Marketing.
Maar het landschap verandert snel. Wat dit jaar nog goed werkt, kan volgend jaar al gedateerd zijn.
Daarom is het belangrijk om in te spelen op content marketing trends in 2018.
Hieronder vind je vijf trends waarvan ik denk dat je daar sowieso op in moet spelen.
#1 Content blurring
Traditioneel wordt onderscheid gemaakt tussen “owned media” (eigen concent), “paid media” (advertenties) en “earned media” (organisch). Maar door de toename van interactieve mogelijkheden, begint het onderscheid tussen deze drie steeds meer te vervagen:
Hoe speel je in op deze content marketing trend?
Het wordt nog belangrijker om content af te stemmen op het klantproces – uiteraard vanuit zijn perspectief. En als je voor content marketing afhankelijk bent van anderen – dan wordt het éxtra belangrijk om alles goed op elkaar af te stemmen, continu te testen en te optimaliseren.
#2 Live video
Het afgelopen jaar zag je al een forse toename van video content en dat zal in 2018 niet anders zijn.
Onderzoek van Buffer laat zien dat steeds meer marketeers video content willen gebruiken.
Dat is ook niet zo vreemd, als je ziet dat video goed scoort – bijvoorbeeld op Facebook:
- Facebook gebruikers spenderen 3x meer tijd aan het kijken van live videos dan gewone video’s
- Daarnaast reageren ze 10x vaker tijdens live video’s
Deze trend wordt bevestigd door onderzoek van Lifestream:
- 80% van de respondenten kijkt liever een live video dan dat ze een blog post lezen
- 82% van de respondenten kijkt liever een live video dan dat ze social media posts lezen
Hoe speel je in op deze content marketing trend?
Als je het nog niet hebt gedaan: begin met experimenteren met live video’s.
Je hoeft hiervoor absoluut geen natuurtalent of professional te zijn. Sterker nog, als je live voor de camera bent, kom je veel authentieker over dan iemand voor wie dit dagelijkse kost is. Het credo is dus: gewoon doen.
#3 Virtual Reality & Augmented Reality
Virtual Reality is zeker nog niet mainstream: momenteel zie je het vooral in sectoren als gaming. Toch verwacht ik dat VR steeds meer toegepast gaat worden. In mijn omgeving zie ik bijvoorbeeld dat ermee wordt geëxperimenteerd in de gezondheidszorg, het onderwijs en de bouw.
Daarnaast laat onderzoek van IDC zien dat de omzet van AR en VR zal toenemen van 5 miljard in 2016 tot 160 miljard in 2020.
Meestal zien we trends in consumenten marketing vroeg of laat terugkomen in B2B marketing. Met AR/VR mag je er dus vanuit gaan dat deze interactieve vorm van content marketing ook in zakelijke markten steeds meer zichtbaar worden.
Hoe speel je in op deze trend?
Er zijn een aantal laagdrempelige manieren om te testen met VR/AR in je content marketing aanpak. Denk hierbij aan 360 graden video’s, het aanschaffen van eigen VR brillen voor relaties of het ontwikkelen van een VR app om klanten een unieke ervaring te bieden.
#4 Content distributie
In mijn workshops en lezingen heb ik het vaak over de ‘content tsunami’: de enorme golf aan informatie (content) die we met elkaar creëren en op internet verspreiden. Je zou daardoor kunnen denken dat content marketing steeds minder zin krijgt, omdat je moet concurreren met andere content.
Hoe speel je in op deze content marketing trend?
Distributie en promotie van je content wordt nog belangrijker. Je kunt beter minder tijd en energie steken in de creatie van content – en meer in de distributie en promotie ervan. Sinds een aantal jaren gebruik ik hier zelf de 80/20-regel voor: 80% investeer ik in promotie, 20% in creatie van content.
#5 Vertrouwen
Mensen raken steeds meer immuun voor alle marketing-prikkels die ze moeten verwerken. Mooie beloftes worden steeds minder geloofd of geaccepteerd. We eisen tegenwoordig een transparant verhaal, geen verkoop praatjes.
Anders gezegd: vertrouwen wordt steeds belangrijker in concent marketing (wat extra wordt gestimuleerd door berichten over nep-nieuws).
Vertrouwen geldt dus niet alleen voor de inhoud – maar ook voor de bron.
Uit de “Trust Barometer” van Nielsen zie je welke vormen van content meer/minder worden vertrouwd:
Hoe speel je in op deze content marketing trend?
Besteed meer aandacht aan transparantie en authenticiteit. Vergeet de aloude bedrijfsfilm met de cliché beelden van het pand en druk rondlopende mensen op kantoor of de fabriek. Laat de werkelijkheid zien; al het andere doet afbreuk aan de bereidheid om klant te worden, of te blijven.
Daarnaast is het belangrijk om – ook via content marketing – een relatie met je klantenkring op te bouwen. Goede verkopers doen dit van nature en veel marketeers kunnen hier veel van leren.
Lees meer over Content Marketing:
- 12 Creatieve ideeën voor content marketing
- Zakelijke klanten beter begrijpen met content marketing
- Infographic: alles wat je moet weten over visuele content marketing
- In 4 stappen van content strategie naar conversie
- Top 10 beste boeken over content marketing
- Vijf uitdagingen voor B2B content marketing
- Content marketing gebruiken voor branding
- 5 Effectieve tips voor B2B content marketing
- Content marketing in B2B vraagt meer lef, inhoud en creativiteit
- Hoe krijg je meer klanten met content marketing?
- Meer draagvlak (en budget) voor content marketing
- Zo wordt je website beter vindbaar in Google
Geef een reactie