Content Marketing voorbeelden uit de industrie kom je niet vaak tegen. Dat is niet zo vreemd: uit onderzoek van Content Marketing Institute blijkt dat slechts 20% van de maakbedrijven heel succesvol is met content marketing.
Veel bedrijven focussen zich op de bovenkant van de ‘funnel’: het vergroten van de naamsbekendheid, het genereren van meer bezoekers naar de website en het realiseren van nieuwe leads. Maar dat is niet voldoende. Website bezoekers wordt niet automatisch klanten. En leads ook niet.
Bijna één op de drie maakbedrijven zegt de Return on Investment van marketing helemaal niet te meten. En bijna de helft meet alléén de resultaten uit de top van de funnel. Maar je kunt wel degelijk een stap verder gaan. Bijvoorbeeld door de resultaten van je landingspagina’s te meten, hoeveel Sales Qualified Leads je realiseert en welke mate van interactie je realiseert met je beoogde klanten.
In dit artikel nemen we een serie content marketing voorbeelden onder de loep.
Content Marketing voorbeelden uit de industrie
Het goede nieuws is dat er zeker mooie content marketing voorbeelden uit de industrie vinden te vinden zijn. De afgelopen jaren heb ik al veel cases verzameld en het resultaat vind je hieronder. Ze zijn bedoeld om je te inspireren om je content marketing strategie verder te ontwikkelen.
#1 SteelMaster
SteelMaster is een internationale leverancier van stalen constructies en bedient diverse markten waaronder overheden, de agrarische sector en de industrie.
SteelMaster vroeg zich af welke toegevoegde waarde social Media haar kon bieden. Het lag niet voor de hand dat een staalbedrijf iets te zoeken had op social Media. Maar vanwege de sterke groei in populariteit besloot de onderneming om Twitter te gebruiken voor promotie doeleinden en Facebook om de interactie te zoeken. dat resulteerde in mond-tot-mond reclame en nieuwe klanten, vooral bedrijven die eerder niet werden bediend, zoals timmerbedrijven.
SteelMaster volg ik al sinds 2010 en dit bedrijf is al jaren heel consistent met content marketing. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het hoge aantal blog artikelen en de manier waarop ze verschillende sociale media gebruiken.
Bij veel bedrijven in de industrie zie je dat ze hooguit een paar honderd volgers of fans hebben. Maar SteelMaster heeft inmiddels meer dan 31.000 Facebook fans. Een bijzondere prestatie voor een MKB bedrijf dat pas 35 jaar bestaat en zo’n 50 medewerkers in dienst heeft.
Het SteelMaster is niet alleen te vinden op Facebook. Ook Instagram, Pinterest, YouTube, Twitter, Flickr en en natuurlijk LinkedIn worden actief gebruikt. En dan te bedenken dat veel bedrijven in de industrie een LinkedIn bedrijfspagina wel voldoende vinden… Daar heeft SteelMaster duidelijk een heel andere mening over!
Behalve het blog en de sociale media, zijn er nog een paar dingen die mij opvallen.
- Een pagina met veel gestelde vragen en problemen
- Een pagina met reviews van klanten
- Een pagina met gewonnen awards
- Een referral programma
- Een rating van Better Business Bureau (een zakelijk handelsplatform)
Social Media kan niet zonder goede content.
Daarom vind ik SteelMaster ook zo’n geweldig content marketing voorbeeld.
Niet omdat ik weet wat het ze precies heeft opgeleverd. Maar wél omdat ik weet dat ze deze strategie al sinds 2010 uitvoeren, nog steeds hele mooie content maken en daarmee ontzettend veel mensen bereiken. Daar kunnen veel MKB bedrijven nog van leren.
#2 John Deere
Eén van de meest legendarische content marketing voorbeelden is van John Deere (Deere & Company), een Amerikaanse tractor- en landbouwfabrikant en marktleider in de levering van producten en diensten voor de agrarische sector. Het bedrijf is opgericht in 1837, doet zaken in meer dan 60 landen en heeft wereldwijd ruim 50.000 mensen in dienst.
John Deere heeft als B2B onderneming een robuuste content marketing strategie ontwikkeld en geïmplementeerd. Het concern maakt op een professionele manier gebruik van social Media en weet vooral via Facebook grote aantallen mensen te bereiken.
John Deere gebruikt sociale media niet alleen voor corporate branding: het bedrijf verleidt ook eindgebruikers om in contact te komen met regionale dealers. Een pull strategie, zoals we dat ook zagen bij Volvo Cars. Voor John Deere zijn Twitter, YouTube en Facebook de belangrijkste sociale media .
Waarom is dit één van de mooiste content marketing voorbeelden?
In de 19e eeuw was John Deere al een bekende naam in de boeren community. Maar John Deere was niet alleen goed met landbouw machines: hij had ook een uitstekend gevoel voor content marketing. In 1895 begon hij een nieuwsmagazine, “The Furrow”, bedoeld om Amerikaanse boeren te informeren over betere landbouwtechnieken.
En zo zag het magazine er toen uit:
Het magazine van John Deere bereikte in 1912 maar liefst 4 miljoen mensen. In dat jaar kocht John Deere zijn eerste elektrische printmachine, wat omgerekend ongeveer $ 860.000 heeft gekost. Met deze machines kon hij magazines in twee kleuren drukken, en binnen acht uur 50.000 stuks produceren.
En deze historische vorm van content marketing wordt nog steeds uitgegeven.
#3 Indium
Indium is opgericht in 1934 en is een wereldwijde producent en leverancier van soldeermateriaal, elementen voor zonnepalen en andere specifieke metalen.
De content marketing strategie van indium is gebaseerd op een combinatie van kennisleiderschap en blogs. Dankzij het blogplatform komt Indium in contact met potentiële klanten. op de blogs delen meer dan 15 eigen specialisten hun kennis – en dat werkt als een magneet.
Niet zo vreemd, omdat er inmiddels honderden artikelen op staan. Dankzij dit succes kom Indium 400% besparen op kosten voor beurzen en events. De onderneming realiseert nu hetzelfde aantal leads voor een kwart van de kosten.
#4 Cree LED
Het volgende content marketing voorbeeld is van Cree LED, dat zich positioneert als marktleider op het gebied van LED verlichting innovaties en draadloze energieoplossingen. De onderneming is opgericht in 1987 en heeft sindsdien een track record van technologische doorbraken.
Cree heeft een online initiatief gestart dat ‘the Cree LED Revolution’ wordt genoemd. Bezoekers worden uitgenodigd om foto’s op te sturen van slechte verlichting op hun werkomgeving. Op het bijbehorende blog staan artikelen met veel inspirerende video’s die veel reacties opleveren. Verder springen de Facebook pagina en het YouTube kanaal erg in het oog. Dit bedrijf weet heel goed in te spelen op de kracht van online foto’s en video’s.
#5 IDEA PAINT
Ideapaint Inc. is opgericht in 2002 en verkoopt gepatenteerde verfproducten in meer dan 50 landen. De verkoop vindt plaats via de website en diverse distributiepartners. De onderneming richt zich op verschillende segmenten: de zakelijke markt, onderwijsinstellingen en particulieren.
IdeaPaint heeft Social Media goed geïntegreerd in haar Marketing en Sales processen. Zo worden foto’s, video’s, tips, innovaties en praktijkvoorbeelden gedeeld op het blog. Vanaf het blog worden bezoekers verleid naar speciale landing pagina’s om leads te genereren. Het blog staat dan ook centraal in de content marketing strategie van IdeaPaint:
Verder gebruikt de IdeaPaint platforms als Twitter en Facebook om blog content te delen en het gesprek met de doelgroep aan te gaan. Op YouTube en Pinterest worden mensen vooral geïnspireerd met foto’s en video’s. Hierdoor krijgt IdeaPaint veel websitebezoekers en leads van Social Media.
#6 Philips Innovation Services
Een ander interessant content marketing voorbeeld komt van Philips Innovation Services. Deze tak van Philips is gespecialiseerd in Contract Research & Development en begeleidt bedrijven bij de ontwikkeling van producten, toepassingen en technische oplossingen.
Philips Innovation Systems helpt klanten om ideeën tot leven te brengen door innovatieve technologie en consultancydiensten. Tot de klanten behoren marktleiders, MKB groeibedrijven, start-ups en OEM’s.
Deze onderneming heeft eerst geëxperimenteerd met diverse Social Media kanalen en de integratie daarvan in de website en e-mail nieuwsbrieven. Daarnaast hebben 300 zakelijke relaties gereageerd op een onderzoek naar het gebruik en de voorkeuren m.b.t. digitale communicatiekanalen. Op basis van deze inzichten heeft Philips Innovation Services haar strategie geoptimaliseerd, waarbij met name het YouTube kanaal toegevoegde waarde biedt.
#7 Madison Electric
Madison Electric werd opgericht in 1929 en ontwikkelt technische producten voor technici die werkzaam zijn in logistiek en productieomgevingen.
Ik vind dit een mooi content marketing voorbeeld, omdat Madison Electric strategie heeft ontwikkeld met heldere doelstellingen: het verhogen van de naamsbekendheid, bijdragen aan de sterke reputatie onder belangrijke doelgroepen, meer websitebezoekers naar het platform ‘Sparks’ en de positionering als betrouwbare partner. Bereikte resultaten: 5 nieuwe producten ontwikkeld dankzij co-creatie, 70% meer websitebezoekers via Social Media en veel gratis publiciteit in relevante media.
#8 CaterPillar
Caterpillar is wereldwijd marktleider op het gebied van de productie van bouw- en mijnbouwmaterieel, diesel- en gasmotoren, industriële gasturbines en dieselelektrische locomotieven. Daarnaast houdt deze onderneming zich bezig met dienstverlening op het gebied van financiering, training en onderhoud. Er werken ongeveer 130.000 mensen die samen een jaaromzet realiseren van meer dan 60 miljard dollar.
Van een multinational mag je meer verwachten en Caterpillar maakt dat helemaal waar. De content marketing strategie van de onderneming is gericht op het ontwikkelen van sterke klantrelaties. Deze strategie ie gebaseerd op vier pijlers: luisteren, klantenservice, promotie en kennisleiderschap. Caterpillar laat er geen gras over groeien en beschikt over meerdere Facebook pagina’s, Blogs, Twitter accounts, YouTube kanalen en een podcast:
#9 Boon Edam
Nederlandse content marketing voorbeelden uit de industrie zijn er gelukkig ook:
Boon Edam Nederland ziet zichzelf als internationaal marktleider op het gebied van deuren en toegangstechnologie. De onderneming kent wereldwijd honderden gemotiveerde medewerkers bij dochterondernemingen in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika en een netwerk van exclusieve distributeurs in tientallen andere landen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Edam en daar staat ook het grootste verkoop- en productiecentrum. Daarnaast worden in Edam veel nieuwe producten ontwikkeld.
Voor haar content marketing strategie gebruikt Boon Edam verschillende sociale media. Zo worden vacatures gedeeld, bevat het LinkedIn profiel een overzicht van producten en diensten, zijn er demonstratie video’s op Youtube en wordt Twitter gebruikt voor gratis publiciteit. Boon Edam laat zien dat
ze de verschillen tussen de kanalen begrijpt door elk kanaal op een eigen effectief manier te gebruiken.
#10 Schneider Electric
Schneider Electric (SE) is een wereldwijde speler gespecialiseerd in energiemanagement en heeft vestigingen in meer dan 100 landen. De onderneming richt zich op markten zoals energie, industrie, datacenters en woningbouw. De producten en diensten lopen uiteen van procesautomatisering tot stroomvoorziening, netwerkbeheer, training en beveiliging.
De content marketing aanpak van SE hangt nauw samen met social media. Er is eerst een SWOT analyse uitgevoerd, waaruit bleek dat een strategie noodzakelijk is om de voordelen van Social Media goed te benutten. Daarnaast heeft Schneider Electric een interne enquête uitgevoerd om inzicht te krijgen in het Social Media gebruik binnen de organisatie. De belangrijkste doelgroep bestond uit eclectici en engineers.
Er werd een team samengesteld en duidelijke richtlijnen geformuleerd. Vervolgens werden via Twitter en Facebook relevante content verspreid en de interactie met de doelgroep gezocht. Dit werd ondersteund met gerichte Facebook advertenties. Het resultaat: 230 nieuwe klanten, meer bezoekers op de mobiele website en een ROI van 77%.
#11 Maersk
Maersk Line is onderdeel van Maersk, een Deense multinational die actief is in de transportwereld. Maersk Line is de grootste containerrederij ter wereld met ongeveer 500 containerschepen en 25.000 medewerkers in dienst.
Maersk Line is veranderd naar een transparante onderneming waar de klant centraal staat. Diverse platforms worden gebruikt voor het versterken van klantrelaties, productontwikkeling, kennisleiderschap en de positionering als aantrekkelijke werkgever. Er werd een wereldwijd team samengesteld en verschillende doelgroepen gedefinieerd. Content en sociale media liggen bij Maersk dus dicht tegen elkaar.
Elk kanaal wordt op een andere manier gebruikt. En als één van de weinige industriële bedrijven maakt Maersk Line ook gebruik van Instagram, waar veel op de foto’s wordt gereageerd.
#12 Corning
Corning Incorporated is een Amerikaanse producent van glas, keramiek en verwante materialen voor industriële en wetenschappelijke toepassingen. De firma is vooral bekend van het merk Pyrex voor hittebestendig glas. In de loop der jaren heeft Corning zich ontwikkeld tot een hightechbedrijf dat een aanzienlijk deel van zijn middelen besteedt aan onderzoek en ontwikkeling. Het concern is wereldwijd actief en er werken ongeveer 29.000
mensen.
Wie de homepage bezoekt, krijgt niet direct de indruk dat Corning een geweldig content marketing voorbeeld is. Maar niets is minder waar. De Facebook pagina wordt goed gebruikt om mensen te inspireren en de rijke historie te laten zien. Het Twitter account is minder interactief en wordt vooral gebruikt voor corporate nieuws.
Corning excelleert vooral op YouTube. Het concern beschikt over 3 kanalen, waarbij het corporate kanaal zelfs meer dan 25.000 abonnees telt. Corning maakt als geen ander B2B bedrijf zo goed gebruik van online video marketing en inspiratie door Story Telling.
Top-5 Boeken over Content Marketing
#1 Content! Zuurstof voor je klanten
Op welke manier vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving. Content! geeft antwoord op deze en andere vragen. > Bestel op bol.com
#2 Content marketing en community management
Dit is een interessant studieboek dat een verbinding legt tussen content marketing en communities. Leest prettig, zit goed in elkaar en is voorzien van aansprekende voorbeelden. Een aanrader! > Bestel op col.com
Leest makkelijk weg, zit vol voorbeelden van kleine bedrijven en is geschikt voor zowel beginners als ervaren content marketeers. > Bestel op bol.com
#4 Campus handboek – Content Marketing
Een mooi boek voor marketeers die willen beginnen met Content Marketing of die zich verder willen verdiepen in de kneepjes van het vak. Goed en vlot geschreven is het een toegankelijk boek met veel informatie en praktische cases. Aanrader! > Bestel op bol.com
Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. In dit boek staan meer dan honderd voorbeelden van formats. Je leest hoe je als merk zelf formats kunt ontwikkelen. Formats die hard nodig zijn, omdat ze binnen de contentstrategie van merken zorgen voor meer orde, meer structuur en minder los zand. > Bestel op bol.com