In welke business je ook zit: zakelijke relaties staan centraal. Dankzij Social Media is de drempel lager dan ooit om daar meer vorm en inhoud aan te geven. Dan is het goed om te weten welke informatie (content) aansluit bij het publiek dat je wilt bereiken. Maar hoe kom je tot de juiste contentmix voor relatiemarketing?
Bedenk dat mensen herkenning bij anderen zoeken.
Transparantie is dan belangrijk – maar er zijn grenzen.
Authenticiteit is niet alles
We horen en lezen vaak dat content authentiek moet zijn. Hier zit zeker een kern van waarheid in, maar er zijn valkuilen. Wellicht een open deur, maar de grootste valkuil is het delen van content dat niemand interesseert. Openheid over jezelf is natuurlijk prima, maar wel over zaken die relevant zijn voor jouw relaties en de doelgroep die je wilt bereiken. Alleen zo kun je een podium creëren waarin je publiek zich kan herkennen.
Je hoeft niet alles te delen
Beslis in ieder geval wat je wel en niet wilt delen. Sommige ondernemers kiezen ervoor om verhalen over hun persoonlijke leven met anderen te delen. Dat kan bijdragen aan een sterke (emotionele) binding met je relaties. Maar in een zakelijke omgeving ken ik nog weinig ondernemers die zover (willen) gaan.
Als je dit al overweegt, is het belangrijk dat je redelijke grenzen stelt. Authenticiteit betekent niet dat je geen grenzen hoeft te kennen. Persoonlijk vind ik dit een goed uitgangspunt: details over jouw privé leven deelt je bewust en met zorg – niet in een opwelling.
De ideale content mix voor relatiemarketing
Houd er rekening mee dat de perfecte mix er voor iedereen anders uit ziet. Hieronder staan onderdelen van een content mix om de binding met zakelijke relaties op te bouwen en te versterken:
- entertainment en/of persoonlijke content voor een emotionele band met jouw online publiek
- waardevolle tips en snel bruikbare informatie zoals infographics, quick wins en korte video’s
- content met een hoge waarde, die mensen willen downloaden of printen (zoals case studies)
- content die een relatie opbouwt met stakeholders zoals journalisten (denk aan nieuws en onderzoeken)
- verkoop: content die leidt tot verkoop van producten of diensten
Gebruik een content mix die bij je past en effectief blijkt. En bedenk altijd: het gaat nooit om jou. Als je persoonlijke informatie op wat voor manier dan ook deelt anderen, doe het dan om de juiste redenen.
Lees meer over relatiemarketing:
- Social Media en de kracht van vertrouwen
- 8 Tips voor succesvolle online B2B relaties
- 4 Tips voor online reputatiemanagement in B2B
- 5 Tips voor slimme relatiemanagement via LinkedIn groepen
- Social Media marketing en de 6 principes van invloed
Wil je weten hoe ik je hiermee kan helpen? Neem dan even contact op.
Geef een reactie