Vorige week las ik een artikel over de waarde van Content voor Online B2B Marketing. Daaruit blijkt dat 83% van de zakelijke inkopers online kanalen gebruikt om informatie te zoeken.
Verder geven 6 van de 10 B2B inkopers aan dat content helpt om een goede beslissing te nemen. Hieronder wordt duidelijk waarom content cruciaal is voor Online B2B Marketing.
Als je gevonden wilt worden door potentiële klanten, moet je je in hen verdiepen. Wie zijn ze precies, in welke onderwerpen zijn ze geïnteresseerd, welke informatie zoeken ze en waarom. Met de opkomst en het gebruik van online media is dat belangrijker dan ooit.
Vandaag de dag gebruikt 83% van de zakelijke inkopers online kanalen voor onderzoek. Ze hebben geen verkoper nodig in deze oriëntatiefase.
Niet zelden zijn inkopers beter geïnformeerd op het moment dat een accountmanager aanschuift. Dus als je geen kansen wilt missen, moet je deel uitmaken van het digitale landschap.
Om online gevonden te worden, is goede content noodzakelijk. Niet alleen op jouw website, maar ook op Social Media. Want daarop zijn inkopers zeer actief. Bij dit alles speelt Content een belangrijke rol. Sterker nog: Content is een must voor Online B2B Marketing.
Stel, je vraagt je af of dit ook voor jou geldt. Laten we dan eens kijken naar de onderzoeksresultaten van Enquiro (1086 respondenten in B2B):
- 51% van de zakelijke inkopers start onderzoek via een zoekmachine (en 77% gebruikt Google)
- De positie in zoekmachines staat in de top 3 van factoren die een beslissing beïnvloeden
- 85% van de inkopers zegt dat online onderzoek belangrijk is
Deze en andere resultaten uit dat onderzoek spreken voor zich. Jouw doelgroep gebruikt het internet voor onderzoek naar producten en diensten. Informatie wordt verzameld via alle mogelijke digitale kanalen: zoekmachines, e-mail nieuwsbrieven, sociale netwerken, fora, weblogs en vele andere.
Content in Online B2B Marketing: een must-have
Content is King, vooral in B2B. Websites met kwalitatieve content scoren beter in zoekmachines. En met de recente verbeteringen van Google wordt content op websites nog belangrijker voor een top positie. Zeker als we weten dat 70% van de mensen niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten.
Dus als je gevonden wilt worden door potentiële klanten is online vindbaarheid en zichtbaarheid essentieel. En content is de sleutel tot succes voor Online B2B Marketing:
- 92% van B2B marketeers zegt dat content effectief is voor zoekmachine optimalisatie (SEO)
- 74% van B2B inkopers klikt op organische zoekresultaten (en slechts 20% op advertenties)
- 57% van B2B marketeers zegt dat SEO de meeste impact heeft op leadgeneratie
- 60% van B2B inkopers zegt dat ‘branded’ content helpt bij het nemen van een beslissing
- Blogs, fora en communities hebben na persoonlijke aanbevelingen de meeste invloed in het MKB
Nu we dit weten: Waar moet je beginnen?
In de eerste plaats is het verstandig om te bepalen welke woorden jouw doelgroep gebruikt om informatie te vinden. Hieronder staan een aantal vragen die je hierbij kunnen helpen:
- Wat gebeurt er in jouw business (branche of sector)?
- Welke personen wil je bereiken en welke vragen hebben ze?
- Welke trefwoorden omschrijven jouw product of dienst?
Het hulpprogramma van Google Adwords is een handige en betrouwbare tool om tot een lijst met zoekwoorden te komen. Daarnaast kun je via Google Analytics zien op basis van welke woorden uw website gevonden wordt. Met de juiste zoekwoorden moet je niet alleen de website optimaliseren, maar ook de Social Media kanalen en de content die je deelt. Daarmee legt je de basis voor succesvolle online B2B Marketing.
Geef een reactie