Bijna iedereen is bezig met Content Marketing.
We beginnen met bloggen, we schrijven whitepapers, we verzamelen case studies, we plannen nieuwe video’s, we laten Infographics maken.
Dit zorgt ervoor dat de hoeveelheid informatie op internet explodeert. Elk jaar verdubbelt de hoeveelheid content op internet. In workshops noem ik dit wel eens de “Content Tsunami”.
Dit betekent dat je moet vechten om de aandacht van klanten.
In de eerste plaats moet je daarom echt goede content maken.
Dat is een basisvoorwaarde.
Maar dat is niet alles.
Je moet ook aan de slag met content promotie. In mijn workshops adviseer ik zelfs om 80% te investeren in promotie – en 20% in content creatie.
Hieronder staan praktische tips om je daarbij te helpen.
5 Content Promotie Tips
#1 Verspreid content via email
Met een goede strategie is email nog steeds de meest rendabele manier om mensen te bereiken. Zorg dus dat je nieuwe content onder de aandacht brengt via een email nieuwsbrief. Ga echter niet spammen, maar deel content met mensen voor wie het bedoelt is. Relevantie is hier het sleutelwoord.
#2 Vaker delen op sociale media
Het is natuurlijk slim om content te delen via sociale media waar je doelgroep ook te vinden is. Maar niet iedereen is online op het moment dat je content deelt. Het is daarom nog slimmer om je content vaker te delen. Je kunt daarbij elke keer een andere tekst gebruiken. De ene keer een quote, de andere keer een statistiek. Wees daarin creatief.
#3 Adverteren en Remarketing
Content wordt steeds vaker onder de aandacht gebracht via advertenties. Kijk maar eens op LinkedIn of Facebook. Daarmee kun je content heel gericht onder de aandacht brengen van je publiek.
Je kunt ook kiezen voor Remarketing. Hiermee breng je advertenties onder de aandacht van mensen die een website hebben bezocht, of een app hebben gebruikt. Adcrowd is één van de platforms die je hiervoor kunt gebruiken.
#4 Deel content in communities
Veel mensen zijn aangesloten bij een online community, zoals een groep op LinkedIn of Facebook. Het kan een goede strategie zijn om je content hier te delen. Maar dan moet je het wel goed aanpakken:
- Stel het belang van de community voorop: deel niet alleen je eigen content, maar ook dat van anderen en reageer daarop. Wees onderdeel van de community.
- Deel je beste content; niet elke blog post, video of e-book is waardevol voor de community. Wees selectief.
Bij communities kun je ook denken aan netwerken en platforms waar je collega´s, partners of vakgenoten actief zijn. Bekende voorbeelden zijn Slack, Yammer en Whatsapp. Zij kunnen je helpen om content verder te verspreiden.
#5 Maak delen makkelijk
De beste promotie komt van mensen die jouw content zien – en dit willen delen met anderen. Maak het daarom makkelijk om content te delen, door sharing buttons toe te voegen.
Hieronder staan twee tools die je hiervoor kunt gebruiken
- Click to Tweet; hiermee plaats je een korte tekst (zoals een quote) in een blok dat makkelijk gedeeld kan worden op Twitter
- Sharing tool van Sumome; op dit moment vind ik dit de beste tool waarmee bezoekers content kunnen delen. Het is gebruiksvriendelijk, snel en geoptimaliseerd voor mobiel internet. Daarnaast biedt Sumome veel andere extra’s, zoals Analytics.
En jij? Op welke manieren breng jij content onder de aandacht? Ik ben benieuwd naar je reactie!
Credits: Wikipedia
Geef een reactie