Content Marketing staat hoog op de agenda. Maar tijd is kostbaar en To Do lijstjes zijn lang. Zéker als bedrijven het mes zetten in budget en personele bezetting: minder mensen mogen meer werk doen, met minder middelen. Dan kan het frustrerend zijn om aan de slag te gaan met Content Marketing. Daarom staan hier 12 creatieve Content Marketing ideeën die veel tijd besparen.
#1 Veel gestelde vragen
Ga eens naar de afdeling klantenservice of helpdesk en vraag een lijst van 10 meest gestelde vragen & antwoorden. Dat kan gaan over producten, diensten, werkwijze, facturatie, verzending, levering, garantie, etc. Zo’n overzicht kan niet alleen dienen als blog artikel of webpagina, maar ook als input voor Social Media updates, een whitepaper of een serie video’s. Niet onbelangrijk: zowel bestaande als potentiële klanten worden hier waarschijnlijk erg blij van.
#2 Gastschrijvers
Een blog artikel of column schrijven kost tijd, veel tijd. Dus wees slim en nodig regelmatig anderen uit als schrijver, blogger of recensent. Dit kan een collega of leidinggevende zijn, maar natuurlijk ook een externe deskundige, een partner of bekende personen. Die laatste categorie mensen zijn vaak wel gevoelig voor een extra podium om bijvoorbeeld hun mening te delen. Creëer een win-win situatie, denk goed na en het levert gegarandeerd de nodige publiciteit (en reacties) op.
#3 Het ABC
Elke branche kent jargon. En wat is er nou makkelijker om uit te leggen wat dit betekent? De kennis is immers al in huis. Ga dus naar de collega die bekend staat als de vakidioot en vraag om een ABC. Of zoek even naar de juiste documentatie om zo’n overzicht te maken. Altijd nuttig voor op de website, in whitepapers en als blog natuurlijk.
#4 Recycling
Recycling is niet alleen iets voor afval, maar ook voor content. Denk aan een verzameling top 10 artikelen, hergebruik van een whitepaper in kleinere artikelen, een video maken van een blog artikel en vice versa natuurlijk. De mogelijkheden van content recycling zijn eindeloos, maar probeer wel voldoende toegevoegde waarde te leveren.
#5 Infographics
Infographics zijn de afgelopen jaren erg populair geworden. Logisch, want een goede plaat kan meer vertellen dan 1.000 worden. En de essentie is veel sneller te verwerken. Voor een gelikte Infographic gaan dus we naar een ontwerpbureau – en terecht. Maar iemand die een beetje handig is met een computer kan er zelf ook één maken. Goed om te weten: de tools liggen voor het oprapen. Mijn favorieten zijn visual.ly, infogr.am en piktochart.
#6 Cartoons
Voor Infographics zijn er dus tools, maar voor cartoons helaas niet. Tenminste, ik heb ze nog niet gezien. Dat is jammer, omdat een beetje humor geen kwaad kan, vooral niet in B2B. Een alternatief kan zijn om stagiairs van een creatieve opleiding in te schakelen. Laat dan gelijk een serie maken (rondom een thema) en integreer de cartoons in een campagne die wat langer mee gaat. Een andere mogelijkheid is online zoeken naar cartoons, ook al komt er een beetje geluk bij kijken. Maar wie voor kwaliteit en maatwerk gaat, is natuurlijk beter af bij een echte cartoonist.
#7 Interviews
Eén van mijn favoriete Content Marketing ideeën die veel tijd besparen: maak gebruik van interviews. Stel een lijst samen van mensen met een bepaalde kennis of (afwijkende) mening, bereid een interessante vragenlijst voor, neem contact met ze op, vertel het hoe-en-waarom… en voila: nieuw content ligt klaar. Een voorbeeld ter inspiratie: Social Media in de Industrie – in gesprek met Anke Kuipers van DEMCOM.
#8 Curatie
Het web stroomt over van content en niemand zit niet te wachten op meer van hetzelfde. Content curatie is daarom een opkomende digitale trend en een veelbelovende strategie die relatief weinig tijd kost. Met content curatie wordt bestaande (externe) content verzameld en voorzien van een beoordeling of opmerking. Kortom, een interessante aanpak die bijdraagt aan een positionering als betrouwbare en onafhankelijke informatiebron rondom één of meer relevante thema’s. Er zijn veel content curatie tools, maar mijn favoriet is scoop.it.
#9 Enquête
Elke bedrijf voert wel eens een poll, enquête of onderzoek uit. Dit levert bij voorbaat al potentieel materiaal op om (deels, bewerkt of als geheel) te delen met anderen. En als het gaat om meerdere onderwerpen, kan zelfs overwogen worden om het gespreid te publiceren of additionele informatie toe te voegen zoals een toelichting en vergelijking met eerdere onderzoeken of rapporten.
#10 De checklist
De meeste mensen houden wel van een beetje overzicht. Daarom is de checklist zo populair: het is altijd handig om zoiets te krijgen. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat zo’n checklist vrij makkelijk en snel te maken is. Ga hiervoor naar de ervaringsdeskundige of check tip #1: veel gestelde vragen – voor inspiratie.
#11 YouTube
Zoek via Google of YouTube naar geschikte video’s die betrekking hebben op de thema’s uit de Content Marketing strategie. Deze video’s zijn binnen enkele seconden te plaatsen (‘embedden’) in een blog artikel of webpagina. Dit bespaart veel tijd en zorgt voor meer variatie in content. Bijkomend voordeel: goede video’s worden langer bekeken waardoor de gemiddelde tijdsduur op een website toeneemt. En dat heeft weer een positief effect op de ranking in Google.
#12 Slideshare
Hetzelfde principe werkt ook met Slideshare, een soort YouTube maar dan voor presentaties en andere documenten. Ga op zoek naar geschikte presentaties die aansluiten bij de thema’s uit de content marketing kalender. Ook dit materiaal is makkelijk te plaatsen in een blogartikel of webpagina. Niets kunnen vinden? Geen nood, bekijk eens welke presentaties binnen de organisatie geschikt zijn om te delen op Slideshare.
Zo, dat was een overzicht van Content Marketing ideeën die veel tijd besparen. Maar… deze ideeën zijn in de praktijk pas echt effectief als er a) een Content Marketing strategie is, b) daadwerkelijk wordt ingespeeld op de informatiebehoefte c) de inzet van ‘redactiecommissies’ en ‘dubbelcheck’ processen tot een minimum beperkt blijft, d) medewerkers vooral eigen verantwoordelijkheid en creativiteit mogen gebruiken.
Top-5 Boeken over Content Marketing:
#1 Content! Zuurstof voor je klanten
Op welke manier vergroot je de bekendheid van jouw bedrijf? Hoe vaak moet je eigenlijk bloggen? Hoe genereer je leads in een online omgeving. Content! geeft antwoord op deze en andere vragen.
#2 Content marketing en community management
Dit is een interessant studieboek dat een verbinding legt tussen content marketing en communities. Leest prettig, zit goed in elkaar en is voorzien van aansprekende voorbeelden. Een aanrader!
Leest makkelijk weg, zit vol voorbeelden van kleine bedrijven en is geschikt voor zowel beginners als ervaren content marketeers.
#4 Campus handboek – Content Marketing
Een mooi boek voor marketeers die willen beginnen met Content Marketing of die zich verder willen verdiepen in de kneepjes van het vak. Goed en vlot geschreven is het een toegankelijk boek met veel informatie en praktische cases. Aanrader!
Wat campagnes zijn voor reclamemakers, zijn formats voor contentmakers. In dit boek staan meer dan honderd voorbeelden van formats. Je leest hoe je als merk zelf formats kunt ontwikkelen. Formats die hard nodig zijn, omdat ze binnen de contentstrategie van merken zorgen voor meer orde, meer structuur en minder los zand.
Ik zag bij Cartoons staan dat hier jammer nog geen tool voor is of dat je deze nog niet had gezien. Misschien een tip: Een goede tool om iets op een grappige manier te weergeven is: Powtoon: http://www.powtoon.com/. Het is een presentatie tool die je zelf in elkaar kan zetten met verschillende cartoon karakters. Je kan er gratis gebruik van maken of upgraden om uit nog meer opties te kunnen kiezen.
@Angelique, bedankt voor je reactie en aanvulling. Powtoon is idd een mooie tool voor cartoons. En als je Googlet op (free) ‘cartoon creation tools’ zie je nog meer zoals http://www.toondoo.com/ en http://www.pixton.com/nl/