Op 10 en 11 juni 2013 vindt het eerste Congres Facebook Marketing plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Als één van de gastsprekers neem ik het onderwerp ‘Facebook voor B2B’ voor mijn rekening. Dit is een mooie aanleiding om eens in te zoomen op de kwaliteit van B2B Facebook pagina’s van Nederlandse bedrijven. De afgelopen tijd heb ik daarom meer dan 100 pagina’s geanalyseerd. Het resultaat? Een Top 10 met de beste B2B Facebook pagina’s van Nederland. En een verrassende winnaar, mag ik wel zeggen.
Facebook pagina’s analyseren en vergelijken
De vraag was natuurlijk: hoe pak je zoiets aan? Hoe analyseer je de kwaliteit van een Facebook pagina op een objectieve en universele manier? Nou, daar zijn verschillende methodes voor. Zo worden in een artikel van Social Media Examiner 5 interessante tools genoemd om Facebook pagina’s te analyseren en vergelijken:
- AgoraPulse Barometer; een uitgebreide tool om een pagina te vergelijken met andere
- Likealyzer; een tool met een totaalscore (0-100) op basis van diverse onderdelen
- Fanpage Karma; een betaalde, uitgebreide tool met een gratis (test)versie
- CScore; een tool dat een interactiescore geeft (0-100) en het gebruik typeert
- Simply Measured; waarmee tot 10 pagina’s met elkaar vergeleken kunnen worden
Een mooie set tools natuurlijk, maar daarin miste ik nog de Facebook Page Profiler van Conversocial. Ik ben al lang een tevreden gebruiker van de tool, want de kwaliteit van een Facebook pagina wordt geanalyseerd op basis van IPM – interactions per thousand fans. Met andere woorden: de mate van interactie. Ook kunnen met deze tool Facebook pagina’s razendsnel met elkaar worden vergeleken.
Tenslotte ken ik nog Facebook Edgera-nk checker. Hiermee wordt een Facebook pagina beoordeeld op basis van de Edgranke – een (geheim) algoritme dat bepaalt wie en wat wordt getoond in het nieuwsoverzicht op Facebook. Berichten van pagina’s met een hoge Edgerank score zullen eerder te zien zijn dan updates van pagina’s met een lagere score.
De tool geeft dus inzicht in het effect van de content die wordt gedeeld op Facebook. Veel bedrijven maken al gebruik van deze veelbesproken tool – maar op diverse (discussie) platforms zoals Quora wordt de waarde hiervan genuanceerd, o.a. vanwege privacy instellingen en de hoeveelheid data die ermee gemoeid is. Wie het naadje van de kous wil weten, moet zeker naar Facebook Congres komen, aangezien oprichter Chad Wittman één van de keynote sprekers is.
Er zullen ongetwijfeld meer tools zijn om Facebook pagina’s te vergelijken en analyseren. Welke tool de beste keuze is, kan en wil ik hier niet beoordelen. Maar dat vond ik ook weinig relevant om B2B Facebook pagina’s op een objectieve manier met elkaar te vergelijken. Wat mij veel belangrijker leek, was het hanteren van dezelfde beoordelingscriteria. Daarom heb ik gekozen voor een ranking op basis van Likealyzer, IPM en CScore.
Selectiecriteria voor B2B Facebook Pagina’s
Voor een zo objectief mogelijke vergelijking heb ik de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- De gepubliceerde en deelde content is volledig of grotendeels Nederlandstalig
- Alleen bedrijfspagina’s komen in aanmerking (dus geen Facebook communities / groepen)
- Het betreft een Nederlandse (dochter) onderneming, (grotendeels) gericht op zakelijke klanten
- De mate van actuele interactie is van doorslaggevend belang in de eindbeoordeling
- De vergelijking vindt plaats op dezelfde dag [in dit geval 27 mei 2013]
- De Facebook pagina is minstens 3 maanden oud en heeft minimaal 25 Fans
Top 10 beste B2B Facebook Pagina’s van Nederland
Tot zover de spelregels ;) Dan is het nu tijd voor de top 10…
#10 Compello
Compello levert professionele IT-infrastructuren waarbij alles draait om kwaliteit, flexibiliteit en betrouwbaarheid. IT overal en altijd toegankelijk. Compello staat voor innovatie, ziet IT als nutsvoorziening en verstaat de kunst om ingewikkelde migraties eenvoudig te houden. Met een duidelijke focus op datacenters, virtualisatie en applicatie beschikbaarheid.
De Facebook Pagina van Compello scoort vooral goed op interactie. Verder kan iedereen een bericht plaatsen, waarmee Compello transparant en benaderbaar is via Facebook. Er zijn nog kleine verbeterpunten, zoals de registratie van de gebruikersnaam en meer gebruik van foto’s in plaats van tekst. En van die cover foto word ik niet warm. Maar overall een prima nummer 10.
#9 Pon Dealer Groep
Pon Dealer Groep is een werkmaatschappij binnen Pon Holdings B.V. Pon Holdings is met bijna 11.000 medewerkers bij meer dan 250 vestigingen in 12 verschillende landen één van Nederlands grootste familiebedrijven. De circa 300 medewerkers zetten zich dagelijks in om (potentiële) klanten optimaal mobiel te houden, met trots voor de merken en voor Pon.
Op de Facebook Pagina van Pon wordt (uiteraard) veel gebruik gemaakt van foto’s. Verder zijn er huisregels te vinden, een soort Social Media beleid op een half A4tje. De frequentie van berichten is aan de lage kant, maar de reactiesnelheid is goed. Dat brengt Pon op de 9e plaats.
#8 Cofely Nederland
Cofely is de grootste technische dienstverlener van Nederland. We laten techniek werken voor onze klanten, zodat zij zich volledig kunnen concentreren op het realiseren van de eigen doelstellingen. We doen dit met innovatieve concepten en integrale en duurzame oplossingen.
Pluspunten: op de Facebook Pagina van Cofely kan iedereen reageren, er worden relatief veel foto’s gedeeld en de mate van interactie is prima. Verbetering is mogelijk door meer updates te plaatsen en gebruik te maken van mijlpalen (‘milestones’).
#7 Pieter Bas Automatisering
PieterBas Automatisering is gespecialiseerd in de Nederlandse afval- en reinigingsbranche. Wij leveren standaard logistieke en administratieve Windowssoftware voor de automatisering van inzamelaars, transporteurs, recyclers en verwerkers van afvalstoffen in Nederland.
Pieter Bas was genoodzaakt om haar strategie te veranderen van push naar pull en de Facebook Pagina is één van de middelen die daarvoor worden ingezet. De gebruikersnaam is vastgelegd en de pagina wordt op een creatieve manier gebruikt.
#6 Van’t Hek Funderingstechnieken
Gebr. van ’t Hek is specialist op het gebied van een uitgebreid scala aan funderingstechnieken. Opgericht in 1945 is Gebr. van ’t Hek inmiddels uitgegroeid tot een allround funderingsbedrijf met uitgebreide kennis, ervaring en een complete materieelvloot. Dit maakt Gebr. van ’t Hek een sterke en betrouwbare partner die als onderaannemer het gehele funderingstraject op zich kan nemen.
Dit bedrijf laat zien dat een nichemarkt zeker geen reden is om Facebook te negeren. De mate van interactie (IPM) is relatief hoog en op de Facebook pagina staat een prachtige ‘over ons’ tab, met projecten en links meer informatie. De cover foto is niet persoonlijk, maar heeft wel uitstraling. Ook kan er wel wat vaker content worden gedeeld. Maar over het algemeen is dit gewoon een uitstekend voorbeeld van een B2B Facebook pagina. Een mooie 6e plaats dus.
#5 Imbema Groep
Imbema Groep is de combinatie van hoogwaardige technische goederen en een professionele organisatie met gemotiveerde adviseurs, die zoekt naar oplossingen voor de wensen van de klant. De Groep wordt gevormd door technische handelsmaatschappijen onderverdeeld in 3 divisies, industrie, transport en automaterialen.
Op de Facebook Pagina wordt bijna dagelijks content gedeeld. Helaas zijn dat wat relatief weinig foto’s en vooral (tekst)links. Ook had het van mij wat persoonlijker gemogen. Maar de betrokkenheid van Fans is vrij groot, waardoor Imbema de 5e positie inneemt.
#4 VEKA Shipbuilding
Sinds de oprichting, in 1988, is VeKa Group uitgegroeid tot een begrip in de scheepsbouw en jachtbouw. Er is ook door diverse overnames vele jaren scheepsbouwervaring in huis gehaald. Hiermee hebben we nog meer passie en beleving voor scheepsbouw gekregen. Deze vindt u terug in onze jachten en schepen voor binnen- en zeevaart.
Bij VEKA begrijpen ze de kracht van Facebook, want op de pagina worden de mooiste foto’s en video’s geplaatst. Daarmee brengen ze beleving in de scheepsbouw. Verder zijn reacties toegestaan en is een eigen URL geclaimd. Een uitstekende 4e plaats dus.
#3 TGN Fritom
TGNlFritom vervoert goederen. TGNlFritom haalt goederen op en levert ze af op het juiste moment, onder de juiste omstandigheden en op het juiste adres! U heeft er geen omkijken naar… en dat is wel zo prettig. Want tijd en kwaliteit zijn in veel branches van levensbelang. Samenwerken met TGNlFritom is logistiek dus een slimme zet.
TGN Fritom laat zien dat het niet per sé nodig is om veel Fans te hebben om een Facebook pagina goed te gebruiken. Er valt zeker nog het één en ander te verbeteren (zoals een eigen URL), maar de vele afbeeldingen zorgen voor een hoge interactie-score (IPM). Ook een ‘simpele’ promotieactie (50% korting) draagt hieraan bij. Dankzij de respons verovert deze logistieke dienstverlener de 3e plaats.
#2 Heijmans
Heijmans is een beursgenoteerde onderneming die de activiteiten Vastgoed & Woningbouw, Wegen & Civiel en Utiliteit combineert. Heijmans is actief in Nederland, België en Duitsland. Heijmans bouwt aan de contouren van Nederland. Reageer en discussieer gerust mee!
Een paar weken geleden vroeg Marco Derksen me op Twitter wat ik nou een goede B2B Facebook pagina vond. ‘Heijmans lijkt mij wel een goed voorbeeld’, was het antwoord. En ik zat er niet ver naast ;) Want Heijmans heeft Social Media wel in de vingers. De Facebook pagina is zeer professioneel, wordt bijna dagelijks voorzien van nieuwe content en de responssnelheid is prima. Uiteraard kan iedereen reageren op de timeline (zoals bezoekers daarvoor worden uitgenodigd). Kortom, een schoolvoorbeeld voor iedere onderneming in de bouw (en daarbuiten). Maar wel een 2e plaats, want de verrassende winnaar is..
#1 Kijlstra Bestrating
Kijlstra is een jong bedrijf, letterlijk en figuurlijk. Dat merk je vooral aan de vernieuwingsdrang en klantgerichtheid. In de afgelopen jaren hebben we verschillende marktonderzoeken laten doen ten aanzien van tuinbeleving en uw wensen omtrent producten, kleuren en formaten. Na het analyseren van de onderzoeken, kregen we een bevestiging van hetgeen wij al jaren proberen te doen (…)
De wereld aan je voeten… Op de Facebook Pagina legt directeur Ronald Bronsema uit waar Kijlstra voor gaat: kwaliteit en innovatie die aansluit op de wensen van de klant. En dat wordt zichtbaar met de foto’s die worden gedeeld. Daarbij richt Kijlstra zich helemaal op de eindgebruikers. Op die manier wordt vraag naar producten gestimuleerd. Kijlstra levert niet rechtstreeks, maar via een zeer uitgebreid dealer netwerk.
Facebook als onderdeel van een pull-strategie dus. Bijkomend voordeel: de afhankelijkheid van dealers neemt af. Natuurlijk zal deze aanpak niet voor iedere onderneming zijn weggelegd. Maar dat neemt niet weg dat Kijlsta de kracht van Facebook begrijpt en uitstekend inspeelt op de kansen die er zijn. Wat mij betreft een prachtig voorbeeld en verrassend mooie nummer één.
Bekijk mijn B2B Facebook Pagina Top 100 van Nederland
Foto Credits: Flickr
Wil je weten hoe ik je kan helpen met sociale media en online marketing? Neem dan even contact op.
Nog een tip gekregen van Rene Schipper: https://www.facebook.com/pages/Eijssink-Schoonmaakorganisatie-BV/265776503524766
Mooi voorbeeld van een pagina die laat zien dat humor op Facebook goed werkt!
Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze B2B pagina vinden! https://www.facebook.com/Kramp.Benelux
(deze pagina is trouwens nog niet actief gepromoot via andere kanalen dan Social Media)
Dirk bedankt voor de aanvulling. Oogt goed, maar op basis van sec interactie over de afgelopen 30 dagen (IPM score) zit Kramp nog wel onderin de middenmoot.
Wat vind je er zelf van?
Hi Jos,
Zojuist kon ik je jammer genoeg niet telefonisch bereiken. Ik ben benieuwd op hoe je de IPM score vergeleken hebt, ik kom namelijk zelf op een ander resultaat uit.
Anyways, ik ben zelf redelijk enthousiast over de Kramp Benelux pagina maar er zijn zeker nog verbeterslagen te maken ;-)
Gr,
Dirk
Hoi Dirk, anonieme bellers zet ik bijna altijd op de voicemail, vandaar. Ik vind dat echt enorm irritant namelijk. Kun je dat voortaan uitzetten?
Ik kom op een IPM Score van 25.50 en volgens mij is er maar een manier om dat te bepalen :) En 25.50 is niet bijzonder hoog, vergeleken met anderen. Vandaar de middenmoot. Maar er zijn ook andere criteria zoals je in de post kon lezen. Gr Jos
Hi Jos,
Mijn nr was jammer genoeg verborgen omdat ik vanaf de zaak belde. Het leek mij leuk en nuttig om wat ideeën uit wisselen. Wellicht heb je nog tips om de pagina te verbeteren?
Groeten, Dirk
Hi Dirk, tips kan ik alleen geven als ik weet wat je met de FB pagina wilt bereiken. Sales, traffic, feedback voor nieuwe producten?
Hi Jos,
Via onze lokale Facebook pagina(‘s) willen we klanten en leveranciers een nog beter beeld geven van de wereld in en rondom Kramp op een laagdrempelige, grappige en interactieve manier.
Naast de Facebook Benelux pagina is Kramp sinds kort ook actief op Twitter, Google+ en YouTube. Kunnen wij maandag even telefonisch contact hebben om te bekijken of Veldmerk hierbij van toegevoegde kan zijn?
Zullen we via DM een afspraak inplannen?
Gr, Dirk
Prima, ik neemt maandag eind van de middag contact op om te kijken op welke manier ik kan helpen.
Hoi Jos. Als ik denk aan de beste Facebook pagina’s dan zie ik een sterke combi tussen het aantal Likes en de relevantie van recente content. Pas dan kun je in mijn ogen spreken van echt goede Facebook pagina’s. Ik vind het opvallend dat een bedrijf als Pon misschien best regelmatig berichten plaats maar niet verder komt dan 146 likes. Met 11.000 medewerkers vraag ik me af hoe centraal Facebook staat in hun marketing strategie. Als de content en pagina echt goed is (oke 9e plek) dan zou dat aantal Likes toch hoger moeten liggen?
p.s. Overigens interessante stukken schrijf je.
Hoi Jochem, bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt, van een organisatie als PON zou je meer verwachten. Blijkbaar hebben ze weinig (interne) fans. Nee gekheid, er zal een valide reden voor zijn. Overigens: klein beginnen én fouten maken is beter dan groot uitpakken én fouten maken.
Echter om Facebook pagina’s objectief met elkaar te vergelijken, heb je uniforme maatstaven nodig. En dat kan niet met aantal Fans – wat ik overigens sowieso een zwakke graadmeter vindt (ondanks Graph). Het gaat om de mate van contact, dus interactie. Het surplus is: hoe score op interactie (IPM) icm groot aantal Fans.
Ps. thanks
Hi Jos,
Misschien wat laat, maar kom via google bij jou artikel over Facebook in het B2B segment.
Ben erg benieuwd naar wat jij van onze facebook pagina vind: https://www.facebook.com/visgroothandel
Hoi Jorg, bedankt voor je reactie. Ik krijg wel zin in vis op deze manier :) De pagina ziet er mooi uit, de updates zijn gevarieerd. Heb je al getest hoe je scoort op interactie?
Dank voor het delen. Interessant om door te nemen.
Heb je toevallig ook goeie voorbeelden van advies/trainingsbureaus?
Ben op zoek naar inspiratie voor een klant van me…
Hoi Maaike, bedankt voor je reactie. Die voorbeelden heb ik zo niet paraat, maar ik denk dat je snel zelf goede voorbeelden kunt vinden in Facebook. Succes!