Je herkent dit vast wel: je loopt door een winkel, ziet een aanbieding en voordat je het weet, heb je afgerekend bij de kassa. ALS je al nadenkt over jouw aankoop, is dat hooguit enkele seconden.
Dat is precies waar B2C marketeers zich meestal mee bezig houden: hoe verleid ik de consument tot die impulsieve beslissing – en hoe laat ik dat gedrag herhalen?
Impact van Social Media op B2B inkopers
De invloed van informatie bij B2B inkoop
Hoe anders ziet het beslissingsproces van B2B inkopers er meestal uit. Hier speelt het verzamelen van informatie een belangrijke rol. Hier gaat het om belangrijke beslissingen en dus gaan inkopers op zoek naar voldoende kwalitatieve informatie om de prijs-kwaliteitsverhouding te beoordelen en te onderhandelen over de betalingscondities.
Maar… inkopen op de zakelijke markt is niet alléén gebaseerd op die rationaliteit. Onderzoek van DemanGen & Genius laat bijvoorbeeld zien dat inkopers zich laten beïnvloeden door de opgedane kennis en ervaringen van anderen.
De impact van Social Media op B2B inkopers
- 95% van B2B inkopers zegt dat de leverancierskeuze wordt bepaald op basis van informatie tijdens het inkoop proces
- 59% van B2B inkopers deelt de opgedane kennis en ervaring met anderen
- 80% van B2B inkopers vindt direct respons een beïnvloedende factor tijdens het inkoop proces
- 78% van B2B inkopers start met het verzamelen van informele informatie
- 59% van B2B inkopers staat in contact met gelijkgestemden in dezelfde branche
- 48% van B2B inkopers volgt online branche conversaties over specifieke onderwerpen
- 20% van B2B inkopers staat via Social Media rechtstreeks in contact met potentiële leveranciers
Social Media websites domineren zakelijke websites
Als je beseft hoeveel informatie via Social Media wordt gedeeld, is het niet vreemd dat Social Media websites relatief meer door B2B inkopers worden bezocht dan de websites van potentiële leveranciers. Dit blijkt uit onderzoek van Marketo.
Online bronnen die B2B inkopers gebruiken om informatie te vinden over een bedrijf, merk of product:
Wil je weten hoe ik je kan helpen, of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.
Geef een reactie