Wat zijn de belangrijkste digitale marketing trends voor 2016? En welke impact hebben deze trends op jouw marketingaanpak? Digital Marketing bureau Borenstein Group zocht het uit en maakte deze mooie Infographic:
#1 Facebook Video
Video is de komende jaren misschien wel de belangrijkste vorm van Content Marketing. En YouTube is op dit moment het meest bekende video kanaal. Geen twijfel, geen discussie. YouTube is een soort mega-bibliotheek vol video content: elke minuut wordt 300 uur aan videomateriaal op YouTube geplaatst. Toch lijkt het videoplatform van Google niet de beste papieren te hebben als het gaat om videomarketing.
OK, laten we eens kijken naar de trend van Facebook Video: 4 miljard video streams. Per dag.
Ja, je leest het goed. En dat aantal zal voorlopig nog wel stijgen.
Een serieuze concurrent voor YouTube dus. En Facebook Video zit in de positie om harder te groeien dan YouTube. Want de belangrijkste troef is data. En laat Facebook daar nou méér van hebben dan YouTube. Veel meer zelfs. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom Facebook is begonnen met video advertising. En als je een beetje ervaring hebt met Facebook Advertising, dan weet je hoe groot de potentie hiervan is.
#2 Je hebt 5 seconden
Hier heb je eigenlijk geen onderzoek voor nodig: online is vluchtig. Duurt het laden van een website je te lang? Klik, weg. Spreekt de titel van een blog je te weinig aan? Klik, weg. Duurt de introductie van een video te lang? Klik, weg.
Kortom: we moeten online vechten om de aandacht van de potentiële klant. In deze infographic wordt de vuistregel van 5 seconden gegeven, maar ik kan prima leven met 3.
#3 Marketing Automation wordt volwassen
Marketing Automation tools ontwikkelen zich verder en het gebruik ervan zal gemeengoed worden. De vraag is echter of bedrijven snel in staat zullen zijn om de juiste beslissingen te nemen op basis van de grote hoeveelheid verzamelde informatie. Wie zich inleest op verschillende blogs en fora, komt erachter dat de leercurve per tool behoorlijk kan verschillen. (Overigens: hier vind je een goed overzicht van de beste Marketing Automation tools)
#4 Deel-economie en digitale disruptie
Diverse trendwatchers verwachten dat ‘overal toegang tot’ belangrijker wordt dan ‘bezit’. In combinatie met digitale ontwikkelingen, zou dit het ontstaan van de deel-economie (wikipedia) verklaren. Dit biedt nieuwe kansen, voor consumenten en bedrijven. De afgelopen jaren zagen we dan ook nieuwe concepten, zoals Airbnb en Uber.
Nederlandse voorbeelden zijn er ook, zelfs in business-to-business. Kijk maar eens op Floow2, een ‘deelmarktplaats’ die bedrijven de mogelijkheid biedt om bedrijfsmiddelen voor korte tijd te verhuren en medewerkers tijdelijk uit te lenen. Zo wordt de omzet uit kernactiviteiten aangevuld met omzet uit verhuur van assets.
#5 Privacy wordt Branding
DDOS aanvallen en data-lekken: ze komen regelmatig in het nieuws. Het zorgt ervoor dat we ons (nog) meer bewust worden van onze privacy. Daardoor wordt privacy geen veiligheidsaspect, maar een onderwerp waarmee je je kunt onderscheiden van de rest. Privacy wordt Branding.
#6 B2B Marketing = B2C Marketing
B2B Marketing zal steeds meer beïnvloed worden door de manieren waarop consumenten websites bezoeken, apps gebruiken en informatie zoeken. Anders gezegd: de gebruikerservaring van consumenten wordt steeds belangrijkers in B2B. Dat betekent dat inkopers en beslissers dezelfde gebruikerservaring verwachten bij leveranciers en partners. Voor zakelijke markten is dit één van de belangrijkste marketing trends.
#7 Is het nog wel persoonlijk?
Door het gebruik van geautomatiseerde (marketing)systemen, dreigt het persoonlijke element te verdwijnen. Het wordt een belangrijke vaardigheid om te bepalen wanneer een menselijke reactie nodig is – en wanneer je kunt volstaan met een geautomatiseerde actie.
#8 Content en Online Reputatie
Online reputatiemanagement beperkt zich tot nu toe tot online vindbaarheid op bepaalde trefwoord combinaties. Deze strategie zal voorlopig niet verdwijnen, maar kwalitatieve content via (onafhankelijke) andere platforms wordt een belangrijke aanvulling. Denk hierbij aan reviews, whitepapers, case studies en video-interviews via kanalen die je zelf niet beheerd.
#9: De waarde van authenticiteit
Online reviews zijn de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Deze reviews kunnen weliswaar handig zijn, ze worden soms ook gebruikt voor promotie. Het vertrouwen in reviews neemt hierdoor af, waarop bedrijven zoals Amazon reageren met labels zoals ‘verified purchase’. Dit moet duidelijk maken dat de review van een echte klant of gebruiker afkomstig is. Door deze ontwikkelingen wordt het voor bedrijven een hele klus om ervoor te zorgen dat “reviews” – “klantscores” echt worden ervaren als authentiek en betrouwbaar.
#10: Mobiel wordt nog belangrijker
Nee, het gaat hier niet over mobiel internet (dat sinds 2015 het grootste aandeel heeft).
In dit geval wordt jouw mobiele apparaat bedoeld. Hiermee kunnen bedrijven op basis van GPS gegevens jou op de voet volgen. Bijvoorbeeld om je een aanbieding te doen, zodra je langs een winkel loopt. Of om uit te zoeken hoe een supermarkt het best ingericht kan worden. Meer over de toepassing van locatietargetting lees je in deze blogpost van Diederick Ubels.
Natuurlijk is dit overzicht niet compleet. Welke marketing trends zou jij toe willen voegen?
Geef een reactie